Huisstijlprijzen voor Piet Paris en Pictoright
07/05/2009 16:00
Grafische Cultuurstichting
EMBARGO tot 7 mei 2009, 18:00
De huisstijlen van illustratiestudio Piet Paris, ontworpen door Coppens Alberts, en van de nieuwe auteursrechten-organisatie voor beeldmakers Pictoright, ontworpen door De Designpolitie, zijn beide bekroond met de Nederlandse Huisstijlprijs 2009: Piet Paris in de categorie 'kleine huisstijlen', Pictoright in de categorie 'grote huisstijlen'. De bekendmaking en uitreiking van de prijzen - aan de ontwerpers en opdrachtgevers - vonden plaats tijdens Vroaam! (de carrièredag voor ontwerpers) op donderdag 7 mei in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.
De huisstijl van Studio Piet Paris, gedrukt in grijs en zwart op wit papier, is volgens de jury een toonbeeld van zorgvuldige en ingehouden vormgeving en vertelt met een eenvoudige grafische animatie precies waar de studio voor staat. Een confrontatie tussen saaie pasteltinten en primaire kleuren en een botte rechthoekige letter, doorsneden door de fijne lijnen van een illustratiekader, bepalen de uitstraling van Pictoright. De jury was vol lof, ondanks of dankzij gemelde tegenstrijdigheden, maar in elk geval vanwege de samenhang en de toepasselijke vondst een suggestie van beeld te scheppen. Niet uitgesloten is volgens het juryrapport dat de jury zich ook liet verleiden door de humor van een tevens ingezonden brochure. De brochure toont slechts illustratiekaders en bijschriften: 'Klein wit konijn in oranje jurk staat met haar pootjes in de lucht te juichen.' 'Ingeflitste foto van meisje in een geel badpak op een Pools strand.' Etc..
Het merk DAG (van het gratis dagblad), een ontwerp van KesselsKramer, werd niet bekroond, ondanks het feit dat het het enige merk was dat was genomineerd. Volgens de jury was er te weinig serieuze concurrentie om DAG de extra eer te geven.
De Nederlandse Huisstijlprijs is een tweejaarlijkse bekroning. De jurering wordt georganiseerd door de Grafische Cultuurstichting, met medewerking van papiergroothandel ModoVanGelder, Uitgeverij d'jonge Hond, Flevodruk Harderwijk en Kwak & Van Daalen & Ronday, en met instemming van de BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers).
Het juryrapport van de Nederlandse Huisstijlprijs 2009 staat op de website van de Cultuurstichting - grafischecultuur.nl - en wordt onder andere bijgesloten bij het blad Items.