Nieuws
7 mei 2009
Cao Grafimedia wordt NIET opengebroken!
Verleden week berichten wij u dat de werkgeversorganisatie KVGO de cao
wilde openbreken en CNV Media had uitgenodigd voor overleg. Op 6 mei
in de avond heeft dat overleg plaatsgevonden.
In de berichtgeving kunt u inmiddels lezen dat de vakbonden kiezen
voor geld in plaats voor banen, althans dat is de zienswijze van het
KVGO. U begrijpt dat de werkelijkheid een andere is.
Korte schets
Ruim 2 jaar geleden hebben werkgevers en bonden een 3-jarige cao
gesloten. Alle partijen wisten toen al dat er een grote overcapaciteit
was in de Grafische markt. We wilden in ieder geval langdurige rust op
het front van arbeidsvoorwaarden.
CNV Media heeft in de tussentijd diverse initiatieven genomen om de
werkgelegenheid te waarborgen voor werknemers, in de cao via de
loopbaanscan, buiten de cao via bedrijfsbezoeken en het idee om
vacaturekracht.nl in het leven te roepen en tenslotte zijn we met het
idee gekomen om een mobiliteitscentrum in te richten.
Het jaar 2009
KVGO is als werkgeversorganisatie een club zonder visie, zonder
daadkracht en zonder uitstraling. Mede als gevolg van de economische
omstandigheden werd de druk vanuit de bedrijven groot op hun eigen
organisatie KVGO om iets te doen.
Ziedaar het idee om de arbeidskosten te reduceren. Niet zelf een
oproep doen om de directiesalarissen met 20% te verminderen
bijvoorbeeld, maar de werknemers moeten inleveren.
Ondanks een langlopende 3-jarige cao afspraak, met daarin uiterst
gematigde loonsverhogingen, werd ons gevraagd hier een forse
aanpassing in te doen. In een aantal voorbereidende gesprekken hebben
wij aangegeven wat we wilden.
Het openbreken van een cao is dermate uniek, daar moest iets tegenover
staan, een win-winsituatie bereiken heet dat. Wat zou het de
werknemers opleveren?
Het overleg van 6 mei
Ondanks de voorbereidende gesprekken, kwamen de werkgevers met het
volgende voorstel. De loonsverhoging over 2009 moest 0% zijn. Dit was
de absolute eis.
Deze arrogante houding was onacceptabel voor CNV Media. Wij waren,
binnen hele duidelijke grenzen, bereidt om mee te denken vanuit
werknemersbelangen.
Startpunt was en is immers een doorlopende cao. Werkgevers deden
voorkomen dat die cao er niet meer is. Deze houding was ronduit
onfatsoenlijk. Ondanks diverse pogingen onzerzijds om werkgevers op
andere gedachten te brengen lukte dat niet.
Conclusie
CNV Media kon derhalve niet anders dan het overleg af te breken en op
te stappen. LET OP! De cao verhoging van 1 juli a.s. van 2,75% gaat
dus gewoon door! Wij zullen onze leden, zoals gebruikelijk, blijven
ondersteunen waar dat nodig is. Vragen? Mail deze door naar de CNV
Media onderhandelaar, Richard Leloux. (r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV