Nieuws
7 mei 2009
CNV Media houdt vast aan bestaande cao grafische bedrijven
Gisteravond heeft CNV Media de gesprekken met de werkgevers van de
grafische bedrijven afgebroken. De werkgevers wilden de bestaande
cao-afspraken openbreken en eisten met terugwerkende kracht voor 2009
de nullijn. Dat betekende dat de werknemers op het langlopende drie
jarige contract 2,75 % aan salaris moesten inleveren. Dat dictaat was
voor CNV Media onacceptabel.
CNV Media realiseert zich als geen ander dat in de huidige recessie
veel banen in de grafische industrie op de tocht staan. Graag wilde
CNV Media dan ook met de werkgevers in gesprek om tot goede
werkgelegenheidsafspraken te komen, waaronder de inrichting van een
mobiliteitscentrum. De werkgevers wilden hier alleen op in gaan als de
rekening daarvoor betaald zou worden uit de bestaande cao-afspraken.
De huidige cao werd juist op aandringen van de werkgevers twee jaar
geleden voor een langere periode afgesloten. Het driejarige contract
moest zorgen voor langdurige rust aan het cao-front. In de afgelopen
twee jaar heeft CNV Media vervolgens veel energie gestoken in behoud
van werkgelegenheid. Zo werd actief meegewerkt aan de oprichting van
vacaturekracht.nl en werd een loopbaanscan voor grafisch personeel
geĂŻntroduceerd.
Richard Leloux, bestuurder CNV Media: "Het openbreken van een
bestaande cao is een unieke stap en zeer ongebruikelijk. Als je zoiets
wil dan past geen arrogantie en een eenzijdig dictaat. Die respectloze
opstelling stond nieuwe, creatieve oplossingen jammer genoeg in de
weg."
Dienstenbond CNV