Inspectie v/h Onderwijs
* Accreditatie nieuwe stijl
Accreditatie nieuwe stijl
06 mei. 2009
Evaluatie van een nieuw accreditatiestelsel in Nederland en Vlaanderen
In het rapport doet de Inspectie van het Onderwijs verslag van de
resultaten van haar evaluatieonderzoek met betrekking tot de negen
pilots die de NVAO bij hogescholen en universiteiten in Nederland en
Vlaanderen heeft uitgevoerd. In de pilots werd een nieuw ontwerp voor
het accreditatiestelsel in de tweede fase getest.
Actualiseren nodig
Het huidige accreditatiestelsel heeft eind 2009 zijn eerste, volledige
cyclus doorlopen. Dit was voor de NVAO reden om het huidige systeem
tijdig tegen het licht te houden, te actualiseren en te verbeteren. In
2007 begon de NVAO, in overleg met de koepels en OCW aan de
herziening. In het accreditatiestelsel nieuwe stijl moest men tegemoet
komen aan de kritiek die in de loop der tijd is geuit en aan de
uitkomsten van de evaluaties die tussentijds hebben plaatsgevonden.
Dat kwam er op neer dat het systeem meer van de instellingen zelf
moest zijn en dat de opleidingsbeoordeling meer over inhoud moest gaan
en minder over processen, in een gesprek tussen peers. Bovendien moest
de accreditatielast voor de opleidingen verminderd worden.
Nieuw beoordelingssysteem
De NVAO heeft vervolgens een nieuw beoordelingssysteem ontworpen,
waarin een instellingsaudit gecombineerd wordt met een beperkte
opleidingsbeoordeling. Wanneer de instelling de audit met succes
doorloopt, kan volstaan worden met een beperkte beoordeling van haar
opleidingen. Op verzoek van de NVAO heeft de inspectie het nieuwe
beoordelingssysteem zoals dat in de negen pilots vorm kreeg,
geëvalueerd.
Conclusie
In het nieuwe accreditatiestelsel is een nieuw instrument
geïntroduceerd, namelijk de instellingsaudit. Dit sluit aan op
internationale ontwikkelingen waarin de instellingsaudit een steeds
belangrijkere plaats gaat innemen. In een instellingsaudit wordt het
bestuurlijk vermogen van de instelling onderzocht. Een
instellingsaudit is volgens de inspectie een goed instrument om het
bestuurlijk vermogen te beoordelen en op grond van een positief
resultaat te kunnen overgaan tot een beperkte opleidingsbeoordeling.
Deze audit kan niet op zichzelf staan en een positief resultaat dient
vergezeld te gaan van een (beperkte) opleidingsbeoordeling. Die is
noodzakelijk in het licht van de verantwoording aan studenten, ouders,
werknemers en de samenleving in haar geheel. De audit in zijn huidige
vorm dient echter wel aangepast te worden op basis van de resultaten
van de evaluatie.
De inspectie heeft kunnen constateren dat er draagvlak bestaat bij de
deelnemende instellingen voor de nieuwe aanpak. Afgezien van enkele
kanttekeningen waren de reacties positief.
De inspectie verwacht met haar onderzoek een bijdrage te leveren aan
de verdere ontwikkeling van de externe kwaliteitszorg in Nederland.