Inspectie v/h Onderwijs



* Accreditatie nieuwe stijl

Accreditatie nieuwe stijl

06 mei. 2009

Evaluatie van een nieuw accreditatiestelsel in Nederland en Vlaanderen

In het rapport doet de Inspectie van het Onderwijs verslag van de resultaten van haar evaluatieonderzoek met betrekking tot de negen pilots die de NVAO bij hogescholen en universiteiten in Nederland en Vlaanderen heeft uitgevoerd. In de pilots werd een nieuw ontwerp voor het accreditatiestelsel in de tweede fase getest.

Actualiseren nodig
Het huidige accreditatiestelsel heeft eind 2009 zijn eerste, volledige cyclus doorlopen. Dit was voor de NVAO reden om het huidige systeem tijdig tegen het licht te houden, te actualiseren en te verbeteren. In 2007 begon de NVAO, in overleg met de koepels en OCW aan de herziening. In het accreditatiestelsel nieuwe stijl moest men tegemoet komen aan de kritiek die in de loop der tijd is geuit en aan de uitkomsten van de evaluaties die tussentijds hebben plaatsgevonden. Dat kwam er op neer dat het systeem meer van de instellingen zelf moest zijn en dat de opleidingsbeoordeling meer over inhoud moest gaan en minder over processen, in een gesprek tussen peers. Bovendien moest de accreditatielast voor de opleidingen verminderd worden.

Nieuw beoordelingssysteem
De NVAO heeft vervolgens een nieuw beoordelingssysteem ontworpen, waarin een instellingsaudit gecombineerd wordt met een beperkte opleidingsbeoordeling. Wanneer de instelling de audit met succes doorloopt, kan volstaan worden met een beperkte beoordeling van haar opleidingen. Op verzoek van de NVAO heeft de inspectie het nieuwe beoordelingssysteem zoals dat in de negen pilots vorm kreeg, geëvalueerd.

Conclusie
In het nieuwe accreditatiestelsel is een nieuw instrument geïntroduceerd, namelijk de instellingsaudit. Dit sluit aan op internationale ontwikkelingen waarin de instellingsaudit een steeds belangrijkere plaats gaat innemen. In een instellingsaudit wordt het bestuurlijk vermogen van de instelling onderzocht. Een instellingsaudit is volgens de inspectie een goed instrument om het bestuurlijk vermogen te beoordelen en op grond van een positief resultaat te kunnen overgaan tot een beperkte opleidingsbeoordeling. Deze audit kan niet op zichzelf staan en een positief resultaat dient vergezeld te gaan van een (beperkte) opleidingsbeoordeling. Die is noodzakelijk in het licht van de verantwoording aan studenten, ouders, werknemers en de samenleving in haar geheel. De audit in zijn huidige vorm dient echter wel aangepast te worden op basis van de resultaten van de evaluatie.
De inspectie heeft kunnen constateren dat er draagvlak bestaat bij de deelnemende instellingen voor de nieuwe aanpak. Afgezien van enkele kanttekeningen waren de reacties positief.

De inspectie verwacht met haar onderzoek een bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van de externe kwaliteitszorg in Nederland.