DHV Groep
DHV stelt 10-jaren onderhoudsplan op voor Maasvlakte Olie Terminal
Verschijningsdatum
06-05-2009
Meer informatie
Suzette Schreuder
Pers & Publiciteit DHV
(033) 468 20 26
Advies- en ingenieursbureau DHV heeft de opdracht gekregen om voor de
grootste ruwe olie terminal ter wereld, Maasvlakte Olie Terminal
(MOT), een 10-jaren onderhoudsplan op te stellen. Daarin vallen onder
andere pompen, gebouwen, olieleidingen en aanlegsteigers.
In het onderhoudsplan staan de verwachte onderhoudskosten aan de
terminal voor de aankomende tien jaar. DHV heeft zes weken de tijd om
het plan op te stellen, met kans op een vervolgopdracht om een
kennismanagementmodel op te zetten in samenwerking met de Maasvlakte
Olie Terminal.
Megatankers met olie
Per jaar voeren 240 megatankers tussen de 35-40 miljoen ton olie aan.
De allergrootste tankers, van maximaal 460 meter lang en met een
diepgang van 22 meter, kan MOT ontvangen. 36 opslagtanks staan door
middel van een uitgebreid leidingensysteem met elkaar in verbinding en
vormen de schakel tussen de olietankers en de raffinaderijen, andere
terminals en het internationale net. Eén opslagtank bevat genoeg ruwe
olie om, nadat het is omgezet in benzine, ruim 90.000 auto's een jaar
van te laten rijden.
MOT als kennisintermediair
"In de toekomst wil de MOT de rol van kennisintermediair voor de
terminals van haar afnemers gaan vervullen. DHV kan met dit
onderhoudsplan de MOT hierin ondersteunen", aldus Joop Göttgens,
strategisch consultant van DHV.
Tevens toetst DHV de terminal volgens de PAS-55-richtlijnen, een Asset
Management norm van de British Standard Institution. Göttgens: "Door
het uitbesteden van het beheer van assets kunnen ondernemingen zich
toeleggen op hun core-business. De uitbesteding zorgt ervoor dat
volgens de wettelijke norm wordt gewerkt en dat de beheerde
faciliteiten in zeer goede staat van onderhoud verkeren."