Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 4 mei 2009 (04/05/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Vorige week was het de laatste week dat het Vlaams Parlement
bijeenkwam. Nu breekt de pre-electorale fase aan. De laatste week was
het nog een echte heksenketel: 11 ontwerpen van decreet, 9 voorstellen
van decreet, 13 resoluties, werden in extremis nog door het parlement
goedgekeurd. Met een aantal uitstekende parlementaire rapporten (De
Standaard, Villa Politica, De Morgen) op zak, liet de N-VA-fractie
onder leiding van beste parlementslid Jan Peumans zich naar goede
traditie niet onbetuigd.
Kris Van Dijck kwam een laatste keer tussen om de stemming te vragen
over zijn decreet betreffende het faciliteitenonderwijs. De
meerderheid wrong zich in alle bochten om het niet te moeten
meestemmen, wat ook gebeurde. Dit betekent finaal dat Vlaanderen elk
jaar 10 mio euro blijft ophoesten voor het faciliteitenonderwijs in de
Vlaamse Rand zonder enige controle of inspectie.
Piet De Bruyn ging woensdag in debat met minister Vandenbroucke over
de Verklaring van Leuven, 10 jaar na de Verklaring van Bologna over de
creatie van één Europese hoger onderwijsruimte. Piet is tevreden met
de klemtoon op internationale studenten- en docentenmobiliteit, maar
had iets meer ambitie verwacht. 20% van de studenten die een
internationale studie-ervaring opdoet tegen 2020, blijft al bij al een
bescheiden doelstelling.
Geert Bourgeois ondervroeg Kris Peeters over het voorstel voor een
sale-and-lease-back-operatie voor Opel Antwerpen. Bedoeling zou zijn
dat het Antwerpse Havenbedrijf eigenaar wordt van het vastgoed. Geert
herinnerde de minister-president aan het actualiteitsdebat in maart.
Toen werd gesteld dat we gelijk dienden te worden behandeld als de
Duitse deelstaatregeringen. Vandaag zien we echter dat GM alle
voorstellen tot zich laat komen en nog geen beslissing neemt. Volgens
Geert is het belangrijk om de tewerkstelling en knowhow te redden. De
N-VA zal in elk geval alle initiatieven steunen waardoor Opel
Antwerpen gered kan worden.
The time is now, dat moet de meerderheid gedacht hebben. Net voor het
einde van de legislatuur wilde men het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse
bij decreet laten wijzigen. Op die manier wordt het mogelijk om rond
Asse een fel gecontesteerde ringweg aan te leggen. Mark Demesmaeker
liet weten onthutst te zijn over het hoge loodgieterijgehalte van het
decreet. Hij vond het immers ongehoord dat het Vlaams Parlement twee
maanden voor de verkiezingen het signaal uitzendt dat het een arrest
van de Raad van State kan overstemmen om een lokaal project door te
drukken. Daarom werd op initiatief van de N-VA een motie ingediend die
het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State vraagt.
Hierdoor wordt de behandeling van het voorstel van decreet geschorst.
Helga Stevens interpelleerde de minister over de gebrekkige werking en
het beperkte draagvlak van het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs
(SIHO). Minister Vandenbroucke ontkende dat hij de aanbevelingen van
de Stuurgroep van 12 november 2008 gewoon naast zich neer legde, maar
gaf wel toe dat er nog steeds heel wat problemen zijn. Hij wil het
SIHO nog een laatste kans geven.
Kamer
Tijdens de plenaire zitting voelde Sarah Smeyers minister Joëlle
Milquet (cdH) aan de tand over de halfslachtige regeling i.v.m. de
economische werkloosheid voor bedienden. Uit angst voor de vakbonden
plooit de regering. Er komt voor bedienden dus geen tijdelijke
werkloosheid, maar wel een vorm van crisistijdskrediet. De uitwerking
van deze nieuwe regeling stelt bovendien weinig voor. Een gemiste
kans, volgens Sarah, die ook het gebrek aan creativiteit van de
regering in dit dossier betreurt.
Naar aanleiding van de conclusies van de Bankencommissie gaf Jan
Jambon nog eens duidelijk het N-VA-standpunt mee. Een aantal
N-VA-aanbevelingen werden opgenomen in het rapport: een versterkt
Europees toezicht, een opsplitsing tussen spaar- en zakenbanken (het
verschil tussen een kerk of een casino) en een scherpere controle op
ratingbureaus. Ook de invoering van een aparte stemming in de algemene
vergadering over de bonussen van topbankiers, werd overgenomen. Maar
de deur van de politieke verantwoordelijkheid moest gesloten blijven.
En ook over een betere structuur voor het bankentoezicht (nu verspreid
over de CBFA, de Nationale Bank en het Comité voor Financiële
Stabiliteit) durfde/mocht de commissie zich niet uitspreken. Jan drong
aan op de vorming van één toezichthouder. Maar wie in België aan
instellingen raakt, raakt aan politieke posten. Een beter toezicht is
dus een zaak van politieke evenwichten geworden, eerder dan van
efficiënt bestuur.
Uit een vraag van Ben Weyts aan minister De Gucht blijkt dat bij de
verkiezingen van 2007 meer dan 7500 Belgische kiezers in het
buitenland hun stem niet konden uitbrengen. Aanvankelijk hadden 75.436
kiezers gemeld dat ze hun stem via brief wilden uitbrengen. Slechts
90% van de brieven werd echter tijdig aan de kiezers bezorgd. Tien
procent kreeg geen kiesbrief, of kreeg deze te laat, waardoor ze niet
konden stemmen. De fout hiervoor zou bij het koeriersbedrijf DHL
liggen. Toch vindt De Gucht dit geen falende verzending. Er werd dan
ook geen schadevergoeding gevraagd aan DHL. Ben vraagt zich af hoe De
Gucht kan zeggen dat er geen sprake is van een falende verzending?
Meer dan 7500 stemmen kunnen een invloed hebben op de
verkiezingsuitslag. Als 10 % voor De Gucht een aanvaardbare foutmarge
is, dan kunnen dat we van de verkiezingsuitslag van de Open VLD
volgende keer ook 10% afdoen.
De laatste dagen is heel de wereld in de ban van de varkensgriep of
Mexicaanse griep. Deze week boog ook de commissie Volksgezondheid zich
over de toestand. Volgens Flor Van Noppen is er geen reden tot paniek.
Ons land is goed voorbereid op dergelijke situaties. We hebben het
Commissariaat Influenza, er is een goede internationale samenwerking,
antivirale middelen zijn ruim in stock en er is een noodplan voor
pandemieën. Toch moet de situatie dag na dag geëvalueerd worden en is
grote alertheid geboden. Er zijn nog geen positieve gevallen in
België, maar al wel in enkele andere Europese landen, waaronder
Duitsland. Het kan dus nog alle kanten uitgaan, van een voorbijgaand
probleem tot een echte wereldwijde epidemie. Flor verwacht dat de
commissie Volksgezondheid de situatie op de voet blijft volgen en dat
het parlement goed geïnformeerd wordt.
Els De Rammelaere ondervroeg minister Guido De Padt (Open vld) over de
uitbreiding van de Zonale Veiligheidsraad met een vaste
vertegenwoordiger van het Vlaams Gewest. De lokale besturen, over
wiens grondgebied veel gewestwegen lopen, ervaren het als een gemis
dat het Vlaams Gewest geen deel uitmaakt van de Veiligheidsraad.
Verkeersveiligheid staat op de Veiligheidsraad bijna altijd op de
prioriteitenlijst, maar de lokale besturen kunnen echter niet autonoom
beslissen over de organisatie van de veiligheid op de gewestwegen. De
minister erkende het probleem, maar verwees enkel naar de wettelijke
bepalingen, die voorzien dat externe deskundigen, mits unanieme
goedkeuring, kunnen gehoord worden op de Zonale Veiligheidsraad. De
minister onderschat duidelijk de problematiek van de unanimiteit van
dat akkoord. Een verplichte aanwezigheid zou veel meer effect hebben
om een degelijk verkeersbeleid te voeren, wie ook de wegbeheerder is.
Patrick De Groote stelde minister van Overheidsbedrijven Steven
Vanackere (Cd&V) een vraag over de nieuwe wervingscampagne van de
NMBS. Deze campagne werd vorige maand gelanceerd omdat 55% van de
NMBS-werknemers tussen de 46 en de 55 jaar is en in de komende tien
jaar vervangen moet worden. Een kleine rekenoefening leert al snel dat
deze mensen in de volgende jaren slechts 56 tot 65 jaar zullen zijn,
terwijl de wettelijke pensioenleeftijd op 65 jaar ligt. Vanackere
bevestigde dat de gemiddelde pensioenleeftijd bij de NMBS nu op een
gemiddelde van slechts 55 jaar en 9 maand ligt. Terwijl Nederland
recent de pensioenleeftijd op 67 jaar legde, stelt Patrick vast dat de
NMBS (het belangrijkste overheidsbedrijf qua tewerkstelling) en haar
voogdijminister hun maatschappelijk verantwoordelijkheid niet opnemen
om de effectieve pensioenleeftijd op de wettelijke pensioenleeftijd
van 65 jaar te brengen.
Senaat
Louis Ide kwam deze week uitvoerig in de media met de antwoorden op
enkele parlementaire vragen. Terwijl De Huisarts berichtte over de
communautaire scheeftrekking in de uitgevoerde huisbezoeken door
huisartsen, kwamen de cijfers over agressie tegen zorgverleners aan
bod in Artsenkrant, Metro, De Standaard en Het Nieuwsblad. De
antwoorden die Louis kreeg van minister Guido De Padt (Open vld)
toonden immers aan dat agressie tegen zorgverleners de afgelopen jaar
opnieuw in de lift zat. Vooral in ziekenhuizen loopt het vaak de
spuigaten uit. Criminaliteit tegen zorgverleners is absoluut
onaanvaardbaar. Het blootleggen van de cijfers moet dan ook als
katalysator dienen voor de bevoegde instanties om passende maatregelen
t nemen om de stijging in de geregistreerde gevallen om te buigen tot
een daling.
Auteur:
Theo Francken, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be