Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 4 mei 2009 (04/05/09)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Vorige week was het de laatste week dat het Vlaams Parlement bijeenkwam. Nu breekt de pre-electorale fase aan. De laatste week was het nog een echte heksenketel: 11 ontwerpen van decreet, 9 voorstellen van decreet, 13 resoluties, werden in extremis nog door het parlement goedgekeurd. Met een aantal uitstekende parlementaire rapporten (De Standaard, Villa Politica, De Morgen) op zak, liet de N-VA-fractie onder leiding van beste parlementslid Jan Peumans zich naar goede traditie niet onbetuigd.

Kris Van Dijck kwam een laatste keer tussen om de stemming te vragen over zijn decreet betreffende het faciliteitenonderwijs. De meerderheid wrong zich in alle bochten om het niet te moeten meestemmen, wat ook gebeurde. Dit betekent finaal dat Vlaanderen elk jaar 10 mio euro blijft ophoesten voor het faciliteitenonderwijs in de Vlaamse Rand zonder enige controle of inspectie.

Piet De Bruyn ging woensdag in debat met minister Vandenbroucke over de Verklaring van Leuven, 10 jaar na de Verklaring van Bologna over de creatie van één Europese hoger onderwijsruimte. Piet is tevreden met de klemtoon op internationale studenten- en docentenmobiliteit, maar had iets meer ambitie verwacht. 20% van de studenten die een internationale studie-ervaring opdoet tegen 2020, blijft al bij al een bescheiden doelstelling.

Geert Bourgeois ondervroeg Kris Peeters over het voorstel voor een sale-and-lease-back-operatie voor Opel Antwerpen. Bedoeling zou zijn dat het Antwerpse Havenbedrijf eigenaar wordt van het vastgoed. Geert herinnerde de minister-president aan het actualiteitsdebat in maart. Toen werd gesteld dat we gelijk dienden te worden behandeld als de Duitse deelstaatregeringen. Vandaag zien we echter dat GM alle voorstellen tot zich laat komen en nog geen beslissing neemt. Volgens Geert is het belangrijk om de tewerkstelling en knowhow te redden. De N-VA zal in elk geval alle initiatieven steunen waardoor Opel Antwerpen gered kan worden.

The time is now, dat moet de meerderheid gedacht hebben. Net voor het einde van de legislatuur wilde men het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse bij decreet laten wijzigen. Op die manier wordt het mogelijk om rond Asse een fel gecontesteerde ringweg aan te leggen. Mark Demesmaeker liet weten onthutst te zijn over het hoge loodgieterijgehalte van het decreet. Hij vond het immers ongehoord dat het Vlaams Parlement twee maanden voor de verkiezingen het signaal uitzendt dat het een arrest van de Raad van State kan overstemmen om een lokaal project door te drukken. Daarom werd op initiatief van de N-VA een motie ingediend die het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State vraagt. Hierdoor wordt de behandeling van het voorstel van decreet geschorst.

Helga Stevens interpelleerde de minister over de gebrekkige werking en het beperkte draagvlak van het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO). Minister Vandenbroucke ontkende dat hij de aanbevelingen van de Stuurgroep van 12 november 2008 gewoon naast zich neer legde, maar gaf wel toe dat er nog steeds heel wat problemen zijn. Hij wil het SIHO nog een laatste kans geven.

Kamer

Tijdens de plenaire zitting voelde Sarah Smeyers minister Joëlle Milquet (cdH) aan de tand over de halfslachtige regeling i.v.m. de economische werkloosheid voor bedienden. Uit angst voor de vakbonden plooit de regering. Er komt voor bedienden dus geen tijdelijke werkloosheid, maar wel een vorm van crisistijdskrediet. De uitwerking van deze nieuwe regeling stelt bovendien weinig voor. Een gemiste kans, volgens Sarah, die ook het gebrek aan creativiteit van de regering in dit dossier betreurt.

Naar aanleiding van de conclusies van de Bankencommissie gaf Jan Jambon nog eens duidelijk het N-VA-standpunt mee. Een aantal N-VA-aanbevelingen werden opgenomen in het rapport: een versterkt Europees toezicht, een opsplitsing tussen spaar- en zakenbanken (het verschil tussen een kerk of een casino) en een scherpere controle op ratingbureaus. Ook de invoering van een aparte stemming in de algemene vergadering over de bonussen van topbankiers, werd overgenomen. Maar de deur van de politieke verantwoordelijkheid moest gesloten blijven. En ook over een betere structuur voor het bankentoezicht (nu verspreid over de CBFA, de Nationale Bank en het Comité voor Financiële Stabiliteit) durfde/mocht de commissie zich niet uitspreken. Jan drong aan op de vorming van één toezichthouder. Maar wie in België aan instellingen raakt, raakt aan politieke posten. Een beter toezicht is dus een zaak van politieke evenwichten geworden, eerder dan van efficiënt bestuur.

Uit een vraag van Ben Weyts aan minister De Gucht blijkt dat bij de verkiezingen van 2007 meer dan 7500 Belgische kiezers in het buitenland hun stem niet konden uitbrengen. Aanvankelijk hadden 75.436 kiezers gemeld dat ze hun stem via brief wilden uitbrengen. Slechts 90% van de brieven werd echter tijdig aan de kiezers bezorgd. Tien procent kreeg geen kiesbrief, of kreeg deze te laat, waardoor ze niet konden stemmen. De fout hiervoor zou bij het koeriersbedrijf DHL liggen. Toch vindt De Gucht dit geen falende verzending. Er werd dan ook geen schadevergoeding gevraagd aan DHL. Ben vraagt zich af hoe De Gucht kan zeggen dat er geen sprake is van een falende verzending? Meer dan 7500 stemmen kunnen een invloed hebben op de verkiezingsuitslag. Als 10 % voor De Gucht een aanvaardbare foutmarge is, dan kunnen dat we van de verkiezingsuitslag van de Open VLD volgende keer ook 10% afdoen.

De laatste dagen is heel de wereld in de ban van de varkensgriep of Mexicaanse griep. Deze week boog ook de commissie Volksgezondheid zich over de toestand. Volgens Flor Van Noppen is er geen reden tot paniek. Ons land is goed voorbereid op dergelijke situaties. We hebben het Commissariaat Influenza, er is een goede internationale samenwerking, antivirale middelen zijn ruim in stock en er is een noodplan voor pandemieën. Toch moet de situatie dag na dag geëvalueerd worden en is grote alertheid geboden. Er zijn nog geen positieve gevallen in België, maar al wel in enkele andere Europese landen, waaronder Duitsland. Het kan dus nog alle kanten uitgaan, van een voorbijgaand probleem tot een echte wereldwijde epidemie. Flor verwacht dat de commissie Volksgezondheid de situatie op de voet blijft volgen en dat het parlement goed geïnformeerd wordt.

Els De Rammelaere ondervroeg minister Guido De Padt (Open vld) over de uitbreiding van de Zonale Veiligheidsraad met een vaste vertegenwoordiger van het Vlaams Gewest. De lokale besturen, over wiens grondgebied veel gewestwegen lopen, ervaren het als een gemis dat het Vlaams Gewest geen deel uitmaakt van de Veiligheidsraad. Verkeersveiligheid staat op de Veiligheidsraad bijna altijd op de prioriteitenlijst, maar de lokale besturen kunnen echter niet autonoom beslissen over de organisatie van de veiligheid op de gewestwegen. De minister erkende het probleem, maar verwees enkel naar de wettelijke bepalingen, die voorzien dat externe deskundigen, mits unanieme goedkeuring, kunnen gehoord worden op de Zonale Veiligheidsraad. De minister onderschat duidelijk de problematiek van de unanimiteit van dat akkoord. Een verplichte aanwezigheid zou veel meer effect hebben om een degelijk verkeersbeleid te voeren, wie ook de wegbeheerder is.

Patrick De Groote stelde minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (Cd&V) een vraag over de nieuwe wervingscampagne van de NMBS. Deze campagne werd vorige maand gelanceerd omdat 55% van de NMBS-werknemers tussen de 46 en de 55 jaar is en in de komende tien jaar vervangen moet worden. Een kleine rekenoefening leert al snel dat deze mensen in de volgende jaren slechts 56 tot 65 jaar zullen zijn, terwijl de wettelijke pensioenleeftijd op 65 jaar ligt. Vanackere bevestigde dat de gemiddelde pensioenleeftijd bij de NMBS nu op een gemiddelde van slechts 55 jaar en 9 maand ligt. Terwijl Nederland recent de pensioenleeftijd op 67 jaar legde, stelt Patrick vast dat de NMBS (het belangrijkste overheidsbedrijf qua tewerkstelling) en haar voogdijminister hun maatschappelijk verantwoordelijkheid niet opnemen om de effectieve pensioenleeftijd op de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar te brengen.

Senaat

Louis Ide kwam deze week uitvoerig in de media met de antwoorden op enkele parlementaire vragen. Terwijl De Huisarts berichtte over de communautaire scheeftrekking in de uitgevoerde huisbezoeken door huisartsen, kwamen de cijfers over agressie tegen zorgverleners aan bod in Artsenkrant, Metro, De Standaard en Het Nieuwsblad. De antwoorden die Louis kreeg van minister Guido De Padt (Open vld) toonden immers aan dat agressie tegen zorgverleners de afgelopen jaar opnieuw in de lift zat. Vooral in ziekenhuizen loopt het vaak de spuigaten uit. Criminaliteit tegen zorgverleners is absoluut onaanvaardbaar. Het blootleggen van de cijfers moet dan ook als katalysator dienen voor de bevoegde instanties om passende maatregelen t nemen om de stijging in de geregistreerde gevallen om te buigen tot een daling.

Auteur:
Theo Francken, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be