Voorhang wijziging tarieven Regeling diervoeders
04 mei 2009 - kamerstuk
Kamerbrief met daarbij de ontwerpwijziging van de Regeling
diervoeders. Het betreft de aanpassing van de VWA-tarieven ondermeer
n.a.v. de evaluatie van de VWA-retributieregelingen.
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp bijlagen
J u ridische Zaken
Gelet op artikel 25, vijfde lid, van de Kaderwet diervoeders doe ik u hierbij toekomen het
voorstel tot wijziging van de tarieven die dienen ter vergoeding van de kosten van
werkzaamheden van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) inzake diervoederregelgeving.
Dit voorstel strekt tot wijziging van de Regeling diervoeders. Een aantal tarieven wordt in
het kader van het streven naar kostendekkendheid verhoogd. Voorts worden enkele
wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van de evaluatie van de VWA-retributieregelingen
die eind 2008 heeft plaatsgevonden.
Over de uitkomsten van deze evaluatie bent u bij brief van 9 maart 2009 (Kamerstukken II,
2008/09, 26 991, nr. 248) geïnformeerd. Daarnaast zijn u bij brief van 20 april jl. de
antwoorden toegezonden op de vragen die in het kader van een schriftelijk overleg over
de VWA-retributieregelingen en de daarin beoogde wijzigingen zijn gesteld
(Kamerstukken II, 2008/09, 26 991, nr. 251). Hierin worden de achtergronden van de nu
voorgestelde wijzigingen van de VWA-retributieregelgeving besproken.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Juridische Zaken
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: 20401
2500 EK DEN HAAG
Telefoon: 070-3784410
Fax: 070-3786127
Telegramadres: Landvis
Web: www.minlnv.nl
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EK DEN HAAG
4 mei 2009
Voorhang wijziging tarieven Regeling
diervoeders
070-3786596
ONTWERP
MINISTERIE VAN LANDBOUW,
NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit van ..., nr. 2162,
houdende wijziging van analysemethoden en
wijziging van de tarieven voor retributies
ten aanzien van werkzaamheden VWA inzake
diervoederregelgeving
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT,
Gelet op artikel 24 en artikel 25 van de Kaderwet diervoeders;
BESLUIT:
Artikel I
De Regeling diervoeders1 wordt als volgt gewijzigd.
A
Hoofdstuk 9 komt te luiden:
Hoofdstuk 9. Regels over retributies
Artikel 89
Voor de be- en afhandeling van een aanvraag tot:
(i) een erkenning als bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de wet;
(ii) een erkenning als bedoeld in artikel 72, derde lid, onderdeel a, of
(iii) een wijziging van de onder (i) of (ii) bedoelde erkenningen,
wordt bij de aanvrager een retributie in rekening gebracht bestaande uit:
1 Stcrt 2004, nr. 193; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 12 december 2008 (Stcrt. 2008,
252).
ONTWERP
2
a. een starttarief van ¤ 107,72 per ambtenaar voor een onderzoek ter plaatse naar het
voldoen aan de eisen voor het verkrijgen van de in de onderdelen (i) en (ii) bedoelde
erkenningen, en
b. een bedrag van ¤ 29,30 per kwartier dat aan het onderzoek ter plaatse door een
ambtenaar is besteed.
Artikel 89a
Voor de be- en afhandeling van een aanvraag tot registratie als bedoeld in artikel 10, eerste
lid, van de wet, dan wel tot wijziging van deze registratie, is de aanvrager per aanvraag een
retributie verschuldigd van ¤ 17,70.
Artikel 90
Voor de door de VWA aangekondigde en vastgelegde periodieke controles, bedoeld in
artikel 13 van de wet, op de naleving van de eisen verbonden aan de in artikel 10 van de
wet bedoelde erkenning ten behoeve van de instandhouding daarvan, is de houder van de
erkenning een retributie verschuldigd bestaande uit:
a. een starttarief van ¤ 107,72 per ambtenaar, en
b. een bedrag van ¤ 29,30 per kwartier dat door de ambtenaar aan de werkzaamheden
is besteed.
Artikel 90a
1. Voor een aanvullende officiële controle na vaststelling van niet-naleving als bedoeld
in artikel 28 van verordening (EG) nr. 882/2004, is de exploitant van de onderneming
ten aanzien waarvan de aanvullende officiële controle wordt verricht, een bedrag
verschuldigd van ¤ 92,82 per aanvullende officiële controle.
2. Indien de in het eerste lid bedoelde aanvullende officiële controle bestaat uit zowel
aanvullende controlewerkzaamheden als aanvullende monstername en
laboratoriumonderzoek ten aanzien van deze monsters, is de exploitant van de
onderneming ten aanzien waarvan deze aanvullende officiële controle wordt verricht,
een bedrag verschuldigd van ¤ 245,70 per aanvullende officiële controle.
3. Indien de in het eerste lid bedoelde aanvullende officiële controle enkel bestaat uit
aanvullende monstername en laboratoriumonderzoek ten aanzien van deze
monsters, is de exploitant van de onderneming ten aanzien waarvan deze
aanvullende officiële controle wordt verricht, een bedrag verschuldigd van ¤ 180,18
per aanvullende officiële controle.
ONTWERP
3
Artikel 91
Voor de be- en afhandeling van een aanvraag als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de wet,
is de aanvrager per aanvraag een retributie verschuldigd bestaande uit:
a. een bedrag van ¤ 57,66 aan administratiekosten per aanvraag, en
b. de werkelijke ter behandeling van de aanvraag gemaakte kosten van, voor zover van
toepassing, het dossieronderzoek en, overeenkomstig artikel 94a, het
laboratoriumonderzoek.
Artikel 92
1. Voor de controles, bedoeld in artikel 84, eerste lid, welke plaatsvinden op een
werkdag tussen 06:00 uur en 23:00 uur, is de aanbieder een retributie verschuldigd
van ¤ 0,04080 per ton toevoegingsmiddel, vervangende voederproteïne, voormengsel
of diervoeder dat ter controle wordt aangeboden.
2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, bedraagt ten minste ¤ 58,45 en ten hoogste ¤
449,97.
3. Voor de afgifte van het document, bedoeld in artikel 86, eerste lid, wordt een
retributie van ¤ 2,19 in rekening gebracht.
4. Voor de controles, bedoeld in het eerste lid, welke plaatsvinden tussen 23:00 uur en
06:00 uur, op een zaterdag of zondag onderscheidenlijk op een algemeen erkende
feestdag of 5 mei, is de aanbieder een retributie verschuldigd van 0,052 per ton
toevoegingsmiddel, vervangende voederproteïne, voormengsel of diervoeder dat ter
controle wordt aangeboden, met dien verstande dat de retributie ten minste ¤ 74,49
en ten hoogste ¤ 573,26 bedraagt.
Artikel 93
Voor de be- en afhandeling van een aanvraag tot toestemming als bedoeld in artikel 28,
eerste lid, onderdeel b, van het besluit, is de aanvrager een retributie verschuldigd
bestaande uit:
a. een bedrag van ¤ 55,77 aan administratiekosten per aanvraag,
b. een starttarief van ¤ 45,63 voor een onderzoek naar het voldoen aan de eisen aan de
toestemming, en
(i) een bedrag van ¤ 20,28 per kwartier dat aan het onderzoek door een
academische geschoolde ambtenaar is besteed;
(ii) een bedrag van ¤ 15,21 per kwartier dat aan het onderzoek door een nietacademisch
geschoolde ambtenaar is besteed.
Artikel 94
1. Voor werkzaamheden binnen openingstijd, die op verzoek van de aanbieder door of
vanwege de VWA worden verricht met betrekking tot toevoegingsmiddelen,
ONTWERP
4
vervangende voederproteïnen, voormengsels of diervoeders, is de aanbieder een
retributie verschuldigd, bestaande uit:
a. een starttarief van ¤ 89,13 per ambtenaar, en
b. een bedrag van ¤ 32,97 per kwartier dat door een ambtenaar aan de
werkzaamheden is besteed.
2. Voor zover voor de verrichtingen, bedoeld in het eerste lid, op verzoek van de
aanbieder een certificaat, een geleidebiljet of een gewaarmerkt afschrift van een
certificaat of geleidebiljet wordt afgegeven zonder dat direct voorafgaand onderzoek
ter plaatse van de aanbieder wordt verricht door een ambtenaar, is de aanbieder een
retributie verschuldigd van:
a. ¤ 43,84 per certificaat of geleidebiljet dat wordt aangevraagd, onderscheidenlijk
b. indien meerdere certificaten of geleidebiljetten tegelijk worden aangevraagd
die betrekking hebben op een zelfde lading producten, die op dezelfde dag
wordt afgevoerd, en waarbij op de certificaten of geleidebiljetten hetzelfde
oorsprongs- en bestemmingsadres, alsmede dezelfde datum van vertrek wordt
vermeld:
(i) ¤43,84 voor het certificaat of het geleidebiljet dat als eerste wordt
afgegeven, en
(ii) ¤ 10,96 per certificaat of geleidebiljet dat na het onder (i) bedoelde eerste
certificaat of geleidebiljet wordt afgegeven, en
c. ¤ 10,96 per gewaarmerkt afschrift van een certificaat of een geleidebiljet.
Artikel 94a
1. Voor zover laboratoriumonderzoeken zijn verricht van chemische en
microbiologische monsters die zijn genomen in het kader van werkzaamheden als
bedoeld in de artikelen 89, 89a, 90, 91, 92, 93 of 94, is de aanbieder, naast de
retributies die ter zake van de desbetreffende werkzaamheden zijn verschuldigd, een
retributie voor deze laboratoriumonderzoeken verschuldigd.
2. De in het eerste lid bedoelde retributie bedraagt de door de Minister te berekenen
werkelijke kosten verbonden aan de onderzoeken, waaronder in elk geval zijn
begrepen de kosten voor het verbruik van chemicaliën, hulpmiddelen en materialen,
alsmede personeelskosten en huisvestingskosten.
Artikel 94b
Indien op grond van dit hoofdstuk een starttarief verschuldigd is, wordt deze in rekening
gebracht ten aanzien van werkzaamheden die door iedere aanwezige medewerker van de
VWA op één dag, in één aaneengesloten periode, reguliere pauzes daaronder begrepen,
voor één aanbieder op één plaats worden verricht.
ONTWERP
5
Artikel 94c
1. In afwijking van artikel 84, derde lid, en artikel 104, tweede lid, meldt de aanbieder de
werkzaamheden die hij door een ambtenaar op een zaterdag, zondag, algemeen
erkende feestdag, onderscheidenlijk op een werkdag tussen 18:00 uur en 06:00 uur
wenst te laten verrichten, schriftelijk bij de VWA, uiterlijk zes weken vóór de werkdag
voorafgaand aan de dag van de voorgenomen uitvoering van de werkzaamheden
zoals deze zijn aangemeld.
2. De aanbieder meldt de werkzaamheden tot afgifte van een certificaat, geleidebiljet of
gewaarmerkt afschrift van een certificaat of geleidebiljet, bedoeld in artikel 94,
tweede lid, die hij door de VWA wenst te laten verrichten, schriftelijk bij de VWA,
uiterlijk vóór 14:00 uur op de derde werkdag, voorafgaande aan de dag van transport
van de lading waarop het certificaat of geleidebiljet ingevolge de aanvraag
betrekking heeft.
Artikel 95
1. Indien de datum of het tijdstip van aanvang of beëindiging van de werkzaamheden
afwijkt van de datum of het tijdstip volgens de melding, bedoeld in artikel 84, derde
lid, artikel 94c, eerste of tweede lid, onderscheidenlijk artikel 104, tweede lid, wordt
degene die de melding heeft verricht, hiervan door de VWA in kennis gesteld.
2. Indien de gemelde werkzaamheden niet zullen plaatsvinden, worden uitgesteld of
wijziging ondergaan als gevolg van niet aan de VWA te wijten oorzaken of
omstandigheden, wordt dit door degene die de melding heeft verricht, schriftelijk aan
de VWA bericht:
a. indien het de melding, bedoeld in artikel 84, derde lid, betreft: uiterlijk vóór 14:00
uur op de werkdag voorafgaand aan de dag van de voorgenomen uitvoering van
de werkzaamheden;
b. indien het de melding, bedoeld in artikel 94c, eerste lid, betreft: uiterlijk vier
weken voorafgaand aan de dag van de voorgenomen uitvoering van de
werkzaamheden;
c. indien het de melding, bedoeld in artikel 94c, tweede lid, betreft: uiterlijk vóór
14:00 uur op de derde werkdag, voorafgaande aan de dag van transport van de
lading waarop het certificaat, geleidebiljet of gewaarmerkt afschrift van een
certificaat of geleidebiljet ingevolge de aanvraag betrekking heeft;
d. indien het de melding, bedoeld in artikel 104, tweede lid, betreft: uiterlijk vóór
07:00 uur op de werkdag voorafgaand aan de dag van de voorgenomen
uitvoering van de werkzaamheden.
ONTWERP
6
Artikel 95a
1. Indien:
a. de in artikel 92 onderscheidenlijk artikel 94, eerste lid, bedoelde
werkzaamheden, onderscheidenlijk de werkzaamheden tot afgifte van een
certificaat, geleidebiljet of gewaarmerkt afschrift van een certificaat of
geleidebiljet als bedoeld in artikel 94, tweede lid, later zijn aangemeld dan op
de werkdag en het tijdstip, bedoeld in artikel 84, derde lid, artikel 94c, eerste of
tweede lid, onderscheidenlijk artikel 104, tweede lid, of
b. de in artikel 92 onderscheidenlijk artikel 94, eerste lid, bedoelde
werkzaamheden meer tijd in beslag nemen dan is aangemeld op grond van
artikel 84, derde lid, artikel 94c, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 104, tweede
lid,
zullen de aangevraagde werkzaamheden niet worden uitgevoerd op de daartoe
aangevraagde dag, en dient de aanbieder voor de uitvoering van die werkzaamheden
een nieuwe aanvraag in te dienen.
2. Het eerst lid is niet van toepassing, indien:
a. de aanbieder die de werkzaamheden later heeft aangemeld dan op de werkdag
en het tijdstip, bedoeld in 84, derde lid, artikel 94c, onderscheidenlijk artikel 104,
tweede lid, of
b. de door de aanbieder aangemelde werkzaamheden meer tijd in beslag nemen
dan is aangemeld op grond van 84, derde lid, artikel 94c, eerste lid,
onderscheidenlijk artikel 104, tweede lid, en
de aanbieder ten genoegen van de VWA aantoont dat de te late melding is
veroorzaakt door omstandigheden die redelijkerwijs niet voor rekening of risico van
de aanbieder komen.
3. Indien de aanbieder overeenkomstig het tweede lid heeft aangetoond dat de te late
melding, onderscheidenlijk het feit dat de werkzaamheden meer tijd in beslag nemen
dan is aangemeld, is veroorzaakt door omstandigheden die redelijkerwijs niet voor
zijn rekening of risico komen, en de werkzaamheden in afwijking van het eerste lid
alsnog op de daartoe aangevraagde dag worden uitgevoerd, is de aanbieder de
retributie, bedoeld in artikel 95b onderscheidenlijk artikel 95e, verschuldigd.
Artikel 95b
1. Indien de werkzaamheden als bedoeld in artikel 94, eerste lid, onderscheidenlijk de
werkzaamheden tot afgifte van een certificaat, geleidebiljet of gewaarmerkt afschrift
van een certificaat of geleidebiljet als bedoeld in artikel 94, tweede lid, later zijn
aangemeld dan het van toepassing zijnde tijdstip genoemd in artikel 95, tweede lid,
onderdeel b, c, onderscheidenlijk d, is de aanbieder een retributie verschuldigd naast
de ingevolge artikel 94, eerste of tweede lid, verschuldigde retributie.
ONTWERP
7
2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, bedraagt:
a. ¤ 9,89, per kwartier dat de te laat aangemelde werkzaamheden bedoeld in
artikel 94, eerste lid, duren;
b. ¤ 13,15, voor zover de te late aanmelding betrekking heeft op de
werkzaamheden tot afgifte van een certificaat of geleidebiljet overeenkomstig
artikel 94, tweede lid, onderdeel a of onderdeel b, onder (i);
c. ¤ 3,29, voor zover de te late aanmelding betrekking heeft op de
werkzaamheden tot afgifte van een certificaat of geleidebiljet overeenkomstig
artikel 94, tweede lid, onderdeel b, onder (ii) onderscheidenlijk onderdeel c.
Artikel 95c
1. Naast de retributie bedoeld in artikel 89 onderscheidenlijk artikel 90, is de aanbieder
een retributie verschuldigd van ¤ 8,79 per kwartier dat de in het desbetreffende
artikel bedoelde werkzaamheden plaatsvinden buiten openingstijd.
2. Naast de retributie bedoeld in artikel 94, is de aanbieder een retributie verschuldigd
van ¤ 9,89 per kwartier dat de in het desbetreffende artikel bedoelde werkzaamheden
plaatsvinden buiten openingstijd.
3. De openingstijd, bedoeld in dit artikel, is de periode van maandag tot en met vrijdag,
van 07:00 uur tot 18:00 uur, met uitzonderling van algemeen erkende feestdagen en 5
mei.
Artikel 95d
1. De aanbieder is een retributie verschuldigd, voor zover door omstandigheden buiten
toedoen van de met de werkzaamheden belaste persoon of personen, de in artikel 94
bedoelde werkzaamheden worden onderbroken, of uitgesteld, onderscheidenlijk
geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden, bestaande uit een bedrag van ¤ 32,97
a. per kwartier dat de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de
werkzaamheden belaste persoon of personen heeft geduurd, onderscheidenlijk
b. per kwartier dat de werkzaamheden, blijkens de aanvraag bedoeld in artikel
104, tweede lid, zouden hebben geduurd, indien zij daadwerkelijk zouden zijn
verricht.
2. De aanbieder is een retributie verschuldigd, voor zover door omstandigheden buiten
toedoen van de met de werkzaamheden belaste persoon of personen, de aanvraag
tot afgifte van een certificaat, geleidebiljet of gewaarmerkt afschrift van een
certificaat of geleidebiljet als bedoeld in artikel 94, tweede lid, wordt ingetrokken,
bestaande uit een bedrag gelijk aan de retributie die ingevolge artikel 94, tweede lid,
verschuldigd zou zijn indien daadwerkelijk tot afgifte zou zijn overgegaan.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing indien de melding als bedoeld in
artikel 95 tijdig is gedaan.
ONTWERP
8
4. De in het eerste lid bedoelde retributie wordt naast de artikel 94 verschuldigde
retributies in rekening gebracht, voor zover er sprake is van een situatie waarin de
desbetreffende werkzaamheden worden uitgesteld of waarin een aanvang met de
desbetreffende werkzaamheden is gemaakt, maar deze vervolgens zijn onderbroken
of gedeeltelijk niet plaatsvinden.
Artikel 95e
Indien de werkzaamheden bedoeld in artikel 94, eerste lid, naar het oordeel van de
aanwezige VWA-medewerker meer tijd in beslag nemen dan is aangemeld op grond van
artikel 104, tweede lid, is de aanbieder een retributie verschuldigd, naast de ingevolge
artikel 94, eerste lid verschuldigde retributies, bestaande uit een bedrag van ¤ 32,97 per
kwartier dat de werkzaamheden langer duren dan is aangemeld.
B
Na artikel 99 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 99a
Als vastgestelde analysemethoden als bedoeld in artikel 24 van de wet worden aangemerkt
de methoden genoemd in de bijlage bij deze regeling.
C
Als bijlage bij de Regeling diervoeders wordt vastgesteld de bijlage, opgenomen bij deze
regeling.
Artikel II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de
Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
ONTWERP
9
BIJLAGE ALS BEDOELD IN ARTIKEL I, ONDERDEEL C
Bijlage als bedoeld in artikel 99a
RSVcode
Omschrijving methode
A0204 Dierlijke vetten - bepaling van organochloorverbindingen - gelpermeatie chromatografie /
Capillaire gaschromatografie / EC-detectie
A0255 Diervoeder en meel - Multimethode Mycotoxinen - LC-MS/MS
A0508 Diervoeders, voormengsels en concentraten - Screening en identificering van
bacteriegroeiremmende stoffen - Agargelhoogspanningselectroforese in combinatie met
bioautografie
A0509 Diervoeders, voormengsels en concentraten - Screening en identificering van
bacteriegroeiremmende stoffen - Bacteriespectrummethode
A0579 Dierlijk weefsel, dierlijke excreta, honing, veevoeders en veevoedergrondstoffen - aantonen
van chlooramfenicol - LC-MS/MS
A0582 Diervoeders - bepaling van vocht - gravimetrisch (conform RL 71/393/EEG)
A0680 Diervoeders - microscopische identificatie van diervoedergrondstoffen en andere
bestanddelen
A0747 Diervoeders en diervoedergrondstoffen - Bepaling van organochloorverbindingen -
Gelpermeatiechromatografie, capillaire gaschromatografie, electron capture detectie
A0846 Diervoeders - Bepaling van coccidiostatica en groeibevorderaars - LC-MS/MS
A0891 Diervoeders en diervoedergrondstoffen - Bepaling van het gehalte cadmium, lood en arseen
na ontsluiting in een magnetronoven - Simultaan grafietoven atomaire absorptie
spectometrie met Zeeman achtergrondcorrectie
A0893 Diervoeders en diervoedergrondstoffen - Bepaling van het gehalte aan kwik na ontsluiting in
een magnetronoven - Flow injection mercury system (FIMS)
A0894 Diervoeders en diervoedergrondstoffen - Bepaling van het gehalte aan koper en zink na
ontsluiting in een magnetronoven - Vlam atomaire absorptie spectometrie
A0929 Diervoeders -Bepalen en bevestigen van tetracyclines - LC-MS/MS
A0932 Diervoeders - Bepaling van het gehalte aan aflatoxine B1 - immunoaffiniteit - HPLC -
Fluorescentiedetectie
A0939 Diervoeders - Bepalen en bevestigen van enkele sulfonamiden - LC-MS/MS
A0960 Diervoeders - Het bepalen en bevestigen van enkele macroliden en lincomycine - LC-MS/MS
A0961 Melkpoeder - Het aantonen van chlooramfenicol - Competitieve EIA (CAP-EIA)
A0963 Diervoeders - Het bepalen en bevestigen van penicillines - LC-MS/MS
A0976 Dierlijke en plantaardige vetten - bepaling van het gehalte aan niet opgeloste
verontreinigingen - gravimetrisch
A1005 Diervoeders - Het kwantificeren en bevestigen van ionoforen - LC-MS/MS
A1008 Diervoeders - Screening op estrogene activiteit - Gist bioassay met fluorescentiemeting
A1009 Mineralenmengsels - Aantonen van coccidiostatica en groeibevorderaars - LC-MS/MS
ONTWERP
10
Toelichting
§ 1. Inleiding
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling diervoeders. In de eerste plaats worden
door middel van de onderhavige wijzigingsregeling diverse aanpassingen in de
retributiebepalingen in hoofdstuk 9 doorgevoerd. Gelet op de hoeveelheid wijzigingen,
wordt hoofdstuk 9 omwille van de duidelijkheid opnieuw vastgesteld. In de tweede plaats
worden via deze regeling analysemethoden vastgesteld als bedoeld in artikel 24 van de
Kaderwet diervoeders. De wijzigingen zullen hieronder nader worden toegelicht.
§ 2. Wijzigingen retributiebepalingen in hoofdlijnen
De wijziging van de Regeling diervoeders omvat in de eerste plaats een verhoging van de
retributies. De achtergronden van deze verhoging worden in de navolgende paragraaf
beschreven.
Tevens is een wijziging doorgevoerd ten aanzien van het aanvraag- en starttarief. In dat
kader zij gewezen op het volgende. Op 1 maart 2008 is het zogenaamde kostprijsmodel
ingevoerd, in welk verband zowel de tariefbepalingen in de Regeling diervoeders, als de
Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden en de
retributieregelgeving van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zijn
aangepast. In de toelichting bij de veterinaire retributieregeling is aangekondigd dat in de
loop van 2008 een evaluatie van de (maatregelen in) de retributieregelgeving zou
plaatsvinden. Deze evaluatie is ook toegezegd aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II,
2008/09, 26 991, nr. 161). Deze evaluatie heeft inmiddels plaatsgevonden. Het doel van de
evaluatie was een beeld te krijgen van de werking van het planningskader, de uitwerking
van de regeling op de verschillende sectoren en de mate van kostendekkendheid van de
retributies. De evaluatie bestond uit een enquête die aan het bedrijfsleven
(brancheorganisaties) is verstuurd, uit gesprekken met brancheorganisaties en uit een
interne evaluatie. Er is een hoeveelheid informatie verzameld. De uit de evaluatie uit
voortvloeiende resultaten zijn bestudeerd en hebben de aanleiding gegeven tot
onderhavige wijzing. De Tweede Kamer is begin maart 2009 geïnformeerd over deze
resultaten (Kamerstukken II, 2008/09, 26 991, nr. 248).
Uit de evaluatie is ten algemene gebleken dat het bedrijfsleven de retributieregelgeving
veelal complex en moeilijk te doorgronden acht, ondanks de vereenvoudigingen in de
systematiek die per 1 maart 2008 zijn doorgevoerd. Verder worden diverse toeslagen als
disproportioneel of onduidelijk ervaren. Voorts acht het bedrijfsleven het planningskader
van de VWA inflexibel.
ONTWERP
11
Naar aanleiding van deze evaluatie wordt het aanvraagtarief dat ingevolge diverse
bepalingen in rekening wordt gebracht, thans verdisconteerd in het starttarief. Verder is de
toeslagensystematiek aangepast om de helderheid daarvan te bevorderen.
Ten slotte is de volgorde van bepalingen en zijn formuleringen van artikelen gewijzigd
omwille van de transparantie en ten behoeve van een betere aansluiting bij de overige LNVen
VWS-retributieregelgeving die betrekking heeft op de werkzaamheden van de VWA.
§ 3. Advisering bedrijfsleven
Een ontwerp van de regeling tot wijziging van hoofdstuk 9 van de Regeling diervoeders is
voor advies gezonden aan de betrokken brancheorganisaties, zijnde Bonda veevoeders,
Dieren Benodigdheden en Voeders (Dibevo), de Koninklijke Vereniging Het Comité van
Graanhandelaren, de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi), de Nederlandse
Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG), de Overleggroep Producenten Natte
Veevoeders (OPNV), het Productschap diervoeders (PDV) en de Vereniging van Nederlandse
Fabrikanten van Voedertoevoegingen (Nefato). Reacties zijn ontvangen van Dibevo, NVG en
PDV. Hieronder wordt op de belangrijkste aangedragen punten ingegaan. Overige
opmerkingen worden in het kader van de artikelsgewijze toelichting besproken.
Ten algemene onderschrijven de organisaties het streven naar uniformiteit, transparantie
en leesbaarheid. Zo noemt PDV de verdiscontering van het aanvraagtarief in het starttarief
een positieve ontwikkeling. Verder zijn opmerkingen gemaakt omtrent de verhoging van de
retributies en systematiek rond het aanvragen van werkzaamheden (mede in relatie tot
toeslagen voor onder meer te late aanvraag en uitloop van werkzaamheden). Deze punten
zullen in de daarop betrekking hebbende paragrafen worden besproken.
§3. Verhoging retributies
Door middel van de onderhavige wijzigingsregeling zijn de retributies verhoogd. Een
belangrijk uitgangspunt van het in de Regeling diervoeders opgenomen retributiestelsel is
het hanteren van kostendekkende tarieven. Met de invoering van het nieuwe VWAkostprijsmodel
in het voorjaar van 2008 is een stap in de richting van kostendekkende
tarieven gezet. Uit de de voor- en nacalculaties is gebleken dat de VWA nog altijd niet
kostendekkend opereert. Dit beeld is bevestigd door de evaluatie. Dit vloeit onder andere
voort uit het feit dat in 2009 sprake is van een stijging van de VWA-kostprijs in relatie tot de
kostprijs in 2008. Deze stijging is onder meer veroorzaakt door additionele investeringen in
mensen en middelen bij de VWA, waartoe de rapporten omtrent het functioneren van de
VWA van de heer Hoekstra en de heer Vanthemsche aanleiding hebben gegeven. Deze
investeringen worden deels gedragen door de overheid, en deels (via de
retributieregelgeving) door het bedrijfsleven. De tarieven, die per januari 2009 geïndexeerd
ONTWERP
12
zijn met een percentage van 4,55%, worden in onderhavige regeling daarom verhoogd.
Oorspronkelijk was deze stap naar kostendekkendheid voorzien per 1 januari 2009.
Hiermee wordt een belangrijke vervolgstap gezet richting de beoogde kostendekkendheid
van de tarieven. Het percentage waarmee de tarieven worden verhoogd verschilt per sector.
De reden hiervoor is dat het huidige retributiestelsel gestoeld is op het bovengenoemde
kostprijsmodel, op basis waarvan kosten worden toegerekend aan specifieke producten. De
verhoging van de tarieven wordt berekend op basis van schattingen omtrent de kosten en
marktontwikkelingen. Deze kosten kunnen verschillen per sector, als gevolg waarvan de
verhoging van de tarieven per sector verschillend uitvalt. Voor zover een afzonderlijke
tariefverhoging in het kader van kostendekkendheid zou uitstijgen boven 30%, is de
betreffende verhoging ten gunste van de sector voor dat tarief gemaximeerd op 30%. In die
sectoren is dan nog geen sprake van kostendekkendheid.
Naar aanleiding van de conceptregeling hebben NVG en het PDV gesuggereerd dat de
opbouw van de tarieven onduidelijk is, waardoor er een gebrek zou zijn aan transparantie.
Met name NVG vraagt zich af, mede gelet op het beweerdelijke gebrek aan transparantie,
of de retributies naar verhouding niet te hoog zijn. In dit verband zij het volgende
opgemerkt. Bij de vaststelling van de tarieven die de VWA in rekening brengt, geldt een
aantal uitgangspunten. Ten eerste wordt uitgegaan van het door het kabinet
onderschreven principe van kostendekkende tarieven. Beoogd wordt om gefaseerd te
komen tot kostendekkende tarieven in 2011, binnen de toepasselijke juridische Europese en
nationale kaders. Voor zover deze kaders nationale beleidsruimte bieden, zijn de
uitgangspunten neergelegd in het Rapport Maat Houden bepalend (Kamerstukken II
1996/97, 24 036, nr. 6; Stcrt. 2000, 90). Op de voet van dit rapport wordt bepaald welke
kosten voor rekening van de overheid en welke voor rekening van het bedrijfsleven komen.
Tenslotte vormt het principe 'de veroorzaker betaalt' een belangrijk uitgangspunt van het
retributiestelsel. De kosten worden in beginsel daar neergelegd waar zij worden gemaakt.
De hoogte van de tarieven wordt bepaald door de kosten die de VWA jaarlijks maakt; de
kosten zijn afhankelijk van de volumes en de aard van de afgenomen VWA-diensten op
jaarbasis. Economische omstandigheden kunnen effecten hebben op die volumes en aard
van de afgenomen diensten.
Een deel van deze kosten komt voor rekening van de overheid. Hierbij valt te denken aan
bepaalde ICT-kosten, investeringskosten voor bepaalde projecten en reorganisatiekosten.
De resterende kosten die de VWA maakt worden, volgens het principe 'de veroorzaker
betaalt' toegerekend aan tarifeerbare en niet-tarifeerbare werkzaamheden, op basis van
het kostprijsmodel. Op deze wijze worden de kosten daar neergelegd waar zij worden
gemaakt. Hierbij wordt opgemerkt dat de VWA op haar website (www.vwa.nl) een
uitgebreide onderbouwing publiceert van de concrete tarieven en de werking van het
ONTWERP
13
kostprijsmodel. Hieruit volgt hoe de tarieven zijn opgebouwd, en wordt duidelijk gemaakt
ter dekking van welke kosten de tarieven in concreto in rekening worden gebracht.
§ 4. Aanvraagtarief is verdisconteerd in het starttarief
Op 1 maart 2008 is met het kostprijsmodel ook het aanvraagtarief als afzonderlijk tarief
naast het starttarief geïntroduceerd. Het aanvraagtarief is ingevoerd ten behoeve van de
transparantie en eenvoud van het retributiestelsel. Uit voornoemde evaluatie van de
werking en effecten van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische
aangelegenheden, hoofdstuk 9 van de Regeling diervoeders en de VWS-retributieregeling is
echter naar voren gekomen dat het in rekening brengen van een aanvraagtarief niet het
beoogde effect heeft gehad. Het aanvraagtarief is voor de aanvrager ondoorzichtig omdat
de facturering van dit tarief niet gekoppeld is aan de uitvoering van de aangevraagde
werkzaamheden. Bovendien bleek het aanvraagtarief voor de VWA onvoorziene
administratieve problemen met zich te brengen. Het afzonderlijke aanvraagtarief is daarom
afgeschaft en verdisconteerd in het starttarief. Deze ontwikkeling is door de
brancheorganisaties positief gewaardeerd. Dit heeft tot gevolg dat het starttarief is
gestegen.
§ 5. Wijziging toeslagsystematiek
Indien bij de VWA aangevraagde werkzaamheden plaatsvinden buiten openingstijden, te
laat worden aan- of afgemeld, uitlopen, worden onderbroken of uitgesteld, of geheel of
gedeeltelijk niet plaatsvinden, brengt dit extra kosten voor de VWA met zich mee.
Dergelijke bijzondere situaties leiden er immers toe dat planningen moeten worden
gewijzigd, arbeidstoeslagen aan VWA-medewerkers moeten worden uitbetaald en
additionele reiskosten moeten worden gemaakt. Ter vergoeding van dergelijke extra kosten
worden toeslagen bij het bedrijfsleven in rekening gebracht. Deze systematiek wordt in
ieder geval reeds sinds de jaren '90 gehanteerd. De toeslagsystematiek wordt thans echter
onduidelijk en niet transparant gevonden. Om de toeslagsystematiek te verbeteren en te
verduidelijken, is een aantal wijzigingen doorgevoerd. Deze worden hieronder worden
geschetst.
Vervanging toeslagpercentages door vaste bedragen
Afhankelijk van het soort werkzaamheden ten aanzien waarvan de onregelmatigheid zich
voordeed, werd bij wijze van toeslag in ieder geval ofwel een vast bedrag, ofwel een
percentage van een kwartiertarief in rekening gebracht (en in sommige gevallen
bijvoorbeeld nog een starttarief).
In deze regeling wordt dit gewijzigd, in die zin dat de percentages vervangen worden door
vaste bedragen in de regeling. Hiermee wordt aangesloten bij de veterinaire
retributieregeling en de retributieregelgeving van VWS en wordt een meer eenduidige
ONTWERP
14
toeslagensystematiek gecreëerd. Bovendien vormt dit een verbetering van de leesbaarheid
van de bepalingen.
Gewijzigde toeslagsystematiek bij uitloop van werkzaamheden (niet zijnde invoercontroles)
Voorts wordt de toeslagsystematiek bij uitloop van werkzaamheden gewijzigd. Zoals
aangegeven brengt uitloop van werkzaamheden extra kosten mee, vanwege bijvoorbeeld
extra inzet van VWA-medewerkers, extra inhuur van practitioners, het aanpassen van routes
en de met dit alles gemoeide planningskosten. Ter dekking van deze kosten werd bij uitloop
van werkzaamheden altijd een aanvraagtarief, een starttarief en een tarief van 30% van het
kwartiertarief in rekening gebracht. Het gevolg van deze systematiek was, dat de totale
toeslag ingeval van een slechts korte uitloop van werkzaamheden relatief hoog uitviel.
Blijkens de bovengenoemde evaluatie werd dit als disproportioneel ervaren, onder meer
omdat deze kosten niet gerelateerd zijn aan de duur van de uitloop. Daar komt bij dat
uitloop voor de VWA kosten oplevert naarmate dit langer voortduurt. De
toeslagsystematiek was hier echter onvoldoende op toegesneden, waardoor de VWA op dit
punt niet kostendekkend kon opereren. Een en ander heeft geleid tot een gewijzigde
toeslagsystematiek bij uitloop van werkzaamheden. Het aanvraagtarief en het starttarief bij
uitloop van werkzaamheden zijn komen te vervallen. Voorts is het niet kostendekkende
toeslagelement van 30% van het toepasselijke kwartiertarief aangepast. De nieuwe extra
retributie bij uitloop zal een toeslag van 100% op het kwartiertarief bedragen, in plaats van
30% (waarbij het vroegere extra aanvraag- en starttarief thans, als aangegeven, vervallen).
De toeslag wordt voortaan met andere worden uitsluitend gekoppeld aan het
kwartiertarief. Dit heeft als neveneffect dat de toeslag meer proportioneel wordt in relatie
tot de duur van de uitloop. Daar waar slechts sprake is van een korte uitloop van
werkzaamheden, zal deze gewijzigde systematiek in het voordeel van het bedrijf werken.
Wijziging toeslagsystematiek bij onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk niet
plaatsvinden van werkzaamheden (niet zijnde invoercontroles)
Ook ten aanzien van de toeslag voor onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk afstel
van werkzaamheden zijn er wijzigingen doorgevoerd in de systematiek. Wanneer de
uitvoering van werkzaamheden wordt onderbroken of uitgesteld, of geheel of gedeeltelijk
niet plaatsvindt vanwege omstandigheden die buiten de invloedsfeer liggen van de met de
werkzaamheden belaste VWA-medewerker, en hiervan niet tijdig een melding is gedaan,
wordt er een toeslag in rekening gebracht. Voor het deel dat de werkzaamheden wel
werden uitgevoerd, werd eerder de ingevolge het betreffende artikel verschuldigde
retributie in rekening gebracht, bestaande uit een aanvraag-, start- en kwartiertarief. Voor
het deel dat de werkzaamheden niet werden uitgevoerd, werd naast reguliere
aanvraagtarief en het starttarief de toeslag per kwartier doorberekend. De VWA maakt in
deze situaties echter veelal geen extra reis- en administratiekosten die het in rekening
ONTWERP
15
brengen van een aanvraag- en starttarief zouden kunnen rechtvaardigen. Daarentegen
worden wel de reguliere uurkosten gemaakt. Tegen deze achtergrond wordt het starttarief
niet langer in rekening gebracht ingeval van geheel niet plaatsvinden van werkzaamheden.
Het starttarief wordt wél naast de toeslag in rekening gebracht ingeval van uitstel,
onderbreking of gedeeltelijk niet plaatsvinden van werkzaamheden.
Daar het aanvraagtarief per 1 juli 2009 sowieso in het starttarief wordt verdisconteerd,
wordt ook het aanvraagtarief in deze gevallen niet meer geretribueerd. Hiermee wordt
tevens tegemoet gekomen aan de kritiek van het bedrijfsleven in het kader van de evaluatie
op deze systematiek.
Wijziging toeslagsystematiek bij uitloop, onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk niet
plaatsvinden van invoercontrolewerkzaamheden
In het kader van de consultatieprocedure is gebleken dat de toepassing van de
voorgestelde toeslagsystematiek in zekere zin onevenredig zou uitwerken ten aanzien van
de invoersector. Dibevo, dat participeert in het Agrarisch Import Platform (AIP), heeft dit in
haar reactie tot uitdrukking gebracht. Het verhogen van de toeslagen voor bijvoorbeeld
uitloop van werkzaamheden van 30% naar 100% wordt hier, anders dan in andere sectoren,
niet gecompenseerd door het voorgestelde verval van een aanvraag- en starttarief; ten
aanzien van de betreffende werkzaamheden werd immers een gewichtstarief in rekening
gebracht in plaats van een aanvraag- , start- en kwartiertarief. Teneinde bepaalde
disproportionele effecten weg te nemen bij deze sector is in overleg met het AIP c.q. Dibevo
besloten de vroegere toeslagen die in bepaalde gevallen in rekening werden gebracht te
verdisconteren in het gewichtstarief dat voor de controlewerkzaamheden in rekening
wordt gebracht. De hoogte van het gewichtstarief (met daarin verdisconteerde toeslag) dat
in rekening wordt gebracht is afhankelijk van dag en tijdstip waarop de
controlewerkzaamheden worden uitgevoerd. In de invoer- en doorvoersector is de VWA bij
de grotere keurpunten structureel werkzaam tussen 06:00 en 23:00 uur. De VWA is dan
permanent of in bepaalde tijdsblokken aanwezig. Voor de hier bedoelde werkzaamheden
wordt het gewichtstarief ex artikel 92, eerste lid, in rekening gebracht. Hierin zijn toeslagen
voor uitloop, onderbreking, uitstel of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden van de
controlewerkzaamheden verdisconteerd. Het oorspronkelijke gewichtstarief (alsook het
daarmee samenhangende minimum- en maximumtarief) dat was opgenomen in de
ontwerpregeling, is hiertoe verhoogd met een percentage van 2%.
Voor zover de werkzaamheden plaatsvinden tussen 23:00 uur en 06:00 uur, in het weekend,
op algemeen erkende feestdagen of op 5 mei, wordt het gewichtstarief ex artikel 92, vierde
lid, in rekening gebracht. Het betreft een hoger gewichtstarief dan in het eerste lid van
artikel 92, aangezien de kosten van de VWA die gemoeid zijn met uitvoering van
werkzaamheden op de genoemde bijzondere c.q. afwijkende dagen en tijdstippen
beduidend hoger zijn dan ingeval deze werkzaamheden op werkdagen binnen de
ONTWERP
16
genoemde tijden worden uitgevoerd. Om aan deze situatie recht te doen, is gekozen voor
een afwijkende systematiek en is de vergoeding ter dekking van dergelijke kosten
afzonderlijk verdisconteerd in het gewichtstarief. Het aldus hanteren van twee verschillende
tarieven voor invoerwerkzaamheden, afhankelijk van dag en tijdstip van uitvoering van de
werkzaamheden, past binnen het streven naar kostendekkendheid en doet recht aan het
principe 'de veroorzaker betaalt'. Bovendien draagt deze opzet bij aan de transparantie van
de regeling en tarieven. Vroegere afzonderlijke toeslagen voor uitloop van werkzaamheden
en dergelijke, komen te vervallen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de uitdrukkelijke
wens van het betrokken bedrijfsleven tot vermindering van administratieve lasten en een
meer transparante en werkbare toeslagensystematiek.
Toeslag te late aan- of afmelding van verzoeken tot afgifte van certificaten, geleidebiljetten
en gewaarmerkte afschriften daarvan
Tot slot wordt er een nieuwe toeslag geïntroduceerd voor de werkzaamheden in verband
met de afgifte van certificaten of geleidebiljetten op afstand. Dit betreft de afgifte van
certificaten of biljetten zonder dat daarvoor voorafgaand onderzoek wordt uitgevoerd door
een officiële dierenarts of een officiële assistent. Er was tot op heden nog geen
mogelijkheid om een toeslag in rekening te brengen bij het niet tijdig aanmelden en bij het
niet of slechts gedeeltelijk plaatsvinden van werkzaamheden ten behoeve van deze
certificaten en biljetten. Er worden door de VWA echter kosten gemaakt. Om
kostendekkend te werken, worden hiervoor thans toeslagen opgenomen.
§ 6. Gewijzigde formuleringen en volgorde van bepalingen
Een laatste belangrijke wijziging is dat de formuleringen van diverse artikelen is aangepast.
Het gaat om de artikelen 90, 94, 94b, 95 en 95d. Daarbij zij opgemerkt dat het oude artikel
95 thans is opgesplitst in meerdere afzonderlijke artikelen. Met deze aanpassingen is
beoogd de leesbaarheid, duidelijkheid en transparantie van hoofdstuk 9 van de Regeling
diervoeders te verbeteren, en ook op dit punt aansluiting te vinden bij de veterinaire
retributieregeling van het ministerie van LNV. Met ditzelfde oogmerk is ook de opbouw van
het hoofdstuk aangepast. De aanpassingen zullen naar verwachting ook de werkbaarheid
voor de VWA ten goede komen.
Hieronder zal in het kader van de artikelsgewijze toelichting worden aangegeven tot welke
wijzigingen dit in concreto heeft geleid.
§7. Vaststelling en goedkeuring analysemethoden
Naast de wijzigingen in de retributiebepalingen, wordt door middel van de onderhavige
wijzigingsregeling uitvoering gegeven aan artikel 24 Kaderwet diervoeders. Op basis van
die bepaling geschieden analyses overeenkomstig bij communautaire maatregel
vastgestelde methoden of overeenkomstig door de Minister vastgestelde of goedgekeurde
ONTWERP
17
methoden. Tot op heden werden de monsters van diervoeders en diervoedergrondstoffen
die zijn genomen in het kader van de monitoring, toezicht en opsporing van overtredingen
van diervoederregelgeving, waar mogelijk onderzocht aan de hand van de officiële
communautaire analysemethoden. Voor diverse situaties was echter geen communautaire
analysemethode vastgesteld. Ten aanzien van die situaties worden via de onderhavige
wijzigingsregeling (nationale) analysemethoden vastgesteld die toegepast mogen worden
ten aanzien van de monsters van diervoeders en diervoedergrondstoffen. De
analysemethoden worden opgenomen in een bijlage bij de Regeling diervoeders (artikel I,
onderdelen B en C van de wijzigingsregeling).
§ 8. Artikelsgewijze toelichting bij Artikel I, onderdeel A
Artikel 89
Het aanvraagtarief is nu verdisconteerd in het starttarief, waardoor het starttarief hoger is
dan voorheen. De achtergronden hiervan zijn uiteengezet in het algemeen deel van de
toelichting. Verder zijn de tarieven verhoogd om op het niveau van kostendekkendheid te
komen. Dit niveau wordt met de onderhavige verhoging echter nog niet volledig bereikt,
aangezien de stijging van het onderhavige starttarief is gemaximeerd op 30%.
Artikel 90
Dit artikel bevat het tarief dat in rekening wordt gebracht indien de VWA een bedrijf dat
erkend is overeenkomstig artikel 10, eerste lid, van de Kaderwet diervoeders, bezoekt om
ter plaatse te controleren of aan de erkenningseisen wordt voldaan
(erkenningenonderhoud). De formulering van dit artikel is gewijzigd teneinde deze te laten
aansluiten op de formulering die doorgaans voor retribuering van erkenningenonderhoud
in de veterinaire retributieregeling wordt gebruikt.
Artikel 91
Er is een nieuw artikel geïntroduceerd (artikel 94a) waarin ten algemene wordt voorzien in
een retributie voor laboratoriumonderzoek, voor zover dat in voorkomende gevallen wordt
verricht in het kader van het uitvoeren van de werkzaamheden, bedoeld in hoofdstuk 9 van
de Regeling diervoeders. Artikel 91, onderdeel b, is hierop aangepast.
Artikel 94 en artikel 94b
In artikel 94, eerste lid, is het tot op heden geldende aanvraagtarief verdisconteerd in het
starttarief, hetgeen tot een verhoging van het starttarief heeft geleid. De achtergronden
hiervan zijn uiteengezet in het algemeen deel van de toelichting.
Voorts is het vroegere onderdeel d van het eerste lid verwijderd vanwege de introductie
van artikel 94a (zie in dit verband ook de bovenstaande toelichting bij artikel 91).
ONTWERP
18
Artikel 94, tweede lid, bevat een gestaffeld tarief voor de afgifte van certificaten en
geleidebiljetten waarvoor geen onderzoek ter plaatse door een officiële dierenarts of een
officiële assistent nodig is. Wanneer er meerdere certificaten of geleidebiljetten tegelijk
worden aangevraagd, ten aanzien van een zelfde lading dieren of producten van dierlijke
oorsprong, wordt er onder voorwaarden, voor ieder certificaat of biljet dat na het eerste
wordt aangevraagd, een lager bedrag in rekening gebracht. Ter verduidelijking is in het
artikellid nu expliciet de voorwaarde opgenomen dat de lading waarvoor meerdere
certificaten of geleidebiljetten wordt afgegeven, op dezelfde dag moet worden afgevoerd.
Het tot op heden geldende tweede lid van artikel 94 gaf weer op welke wijze het starttarief,
bedoeld in het eerste lid, werd toegepast en in rekening werd gebracht. Omdat deze wijze
van toepassing niet alleen behoort te gelden ten aanzien van het starttarief in artikel 94,
maar ook ten aanzien van de overige starttarieven die ingevolge hoofdstuk 9 van de
Regeling diervoeders in rekening worden gebracht, is dit lid nu als een nieuw, afzonderlijk
artikel in de regeling opgenomen (artikel 94b). Hierdoor heeft is het toepassingsbereik niet
langer beperkt tot het starttarief in artikel 94, maar ziet het op alle starttarieven in
hoofdstuk 9. Dit is ook in lijn met de wijze waarop dit element in de veterinaire
retributieregeling is neergelegd.
Artikel 94a
Dit nieuwe artikel heeft betrekking op het in rekening brengen van een retributie voor
laboratoriumonderzoek dat in het kader van de werkzaamheden, bedoeld in hoofdstuk 9
van de Regeling diervoeders, wordt verricht. Tot op heden was een vergelijkbare bepaling
als afzonderlijk lid opgenomen in de artikelen 91, onderdeel b, en artikel 94, eerste lid,
onderdeel d. Dit maakte dat de laboratoriumkosten alleen in rekening konden worden
gebracht indien het laboratoriumonderzoek werd uitgevoerd in het kader van de
werkzaamheden, bedoeld in de artikel 91 en 94. Laboratoriumonderzoek kan echter ook
noodzakelijk zijn in het kader van andere werkzaamheden, zoals in het kader van het
verlenen of onderhouden van een erkenning als bedoeld in artikel 10 van de wet. Op basis
van het nieuwe artikel 94a kan dergelijk laboratoriumonderzoek voortaan in rekening
worden gebracht. NVG heeft ten aanzien van deze laboratoriumkosten nog opgemerkt dat
deze relatief hoog zijn in vergelijking met de kosten die een commercieel laboratorium
doorgaans in rekening brengt. In reactie hierop wordt benadrukt dat de kosten voor
monstername en transport voor commerciële laboratoria doorgaans lager liggen, onder
meer vanwege de veelal beperktere afstanden tot het laboratorium zelf.
Artikel 94c
Anders dan in de veterinaire retributieregeling en de retributieregelgeving van VWS, en in
afwijking van het planningskader van de VWA, kende de Regeling diervoeders geen uiterste
ONTWERP
19
aanmeldtijdstip van werkzaamheden die op verzoek van de aanvrager worden uitgevoerd
in het weekend, op een nationale erkende feestdag, of op een werkdag in de avond of
nacht (dus buiten openingstijden). Zoals PDV zelf reeds heeft opgemerkt, is het hanteren
van een dergelijk tijdstip van wezenlijk belang voor de planning door de VWA. Indien de
VWA tijdig op de hoogte is van de van haar verwachte werkzaamheden, kan zij tijdig de
benodigde capaciteit regelen en een strakkere planning in acht nemen. Aangezien het
regelen van beschikbare capaciteit voor weekenden en feestdagen complexer is, is de
aanmeldtermijn in dat geval langer en op zes weken gesteld. Bij inachtneming van een
strakkere planning en efficiëntie inzet van dierenartsen zal ook het bedrijfsleven gebaat
zijn, mede daar een en ander een positieve uitwerking kan hebben op de logistieke
processen binnen een bedrijf.
De werking van het planningskader zal in de tweede helft van 2009 overigens opnieuw
geëvalueerd worden, waarbij de mogelijkheid tot verruiming bestudeerd zal worden.
Deze omissie is hersteld door de introductie van artikel 94c, eerste lid. Dit sluit aan op het
planningskader van de VWA. Overigens wordt op grond van artikel 95c een toeslag in
rekening gebracht voor deze uitvoering van werkzaamheden buiten openingstijden.
De Regeling diervoeders kende tot op heden evenmin een uiterste aanmeldtijdstip voor
aanvragen tot afgifte van een certificaat, geleidebiljet of gewaarmerkt afschrift van een
certificaat of geleidebiljet, zonder voorafgaand onderzoek ter plaatse, een en ander
overeenkomstig artikel 94, tweede lid. In het tweede lid van dit nieuwe artikel 94c is nu
bepaald wanneer dergelijke verzoeken tot afgifte uiterlijk bij de VWA moeten zijn
ingediend. Indien dit verzoek niet tijdig is gedaan, alsook indien de werkzaamheden niet
tijdig worden afgemeld, wordt ingevolge artikel 95b of artikel 95d een toeslag in rekening
gebracht.
Artikel 95
Het onderhavige, nieuwe artikel 95 omvat (enkel) de eerste twee leden van het oude artikel
95. Verder is een onderdeel b ingevoegd (het oude onderdeel b is nu onderdeel c), waarin is
aangegeven wanneer de werkzaamheden die buiten openingstijden zouden moeten
plaatsvinden (ex artikel 94c) uiterlijk zouden moeten zijn afgemeld indien deze uiteindelijk
niet doorgaan of worden uitgesteld vanwege de aanvrager.
Artikel 95a
Het nieuwe artikel 95a komt inhoudelijk overeen met artikel 95b(oud). Het artikel bepaalt
hoe de VWA handelt ingeval werkzaamheden te laat zijn aangemeld. Werkzaamheden zijn
te laat aangemeld, indien het uiterste aanmeldtijdstip, bedoeld in artikel 84, derde lid,
artikel 94c onderscheidenlijk artikel 104, tweede lid, niet in acht genomen is. Omwille van
de duidelijkheid is het derde lid toegevoegd.
ONTWERP
20
Artikel 95b
Het nieuwe artikel 95b omvat (enkel) de vroegere leden 3 en 4 van artikel 95b(oud). Het
betreft de extra retributie (toeslag) die in rekening wordt gebracht voor de uitvoering van
te laat aangemelde werkzaamheden (zie ook de toelichting bij artikel 95a). Inhoudelijk is
van belang dat waar in het oude vierde lid van het toenmalige artikel 95b een
toeslagpercentage per kwartier is gebruikt, dit percentage is vervangen door een vast
bedrag per kwartier. In het algemeen deel van de onderhavige toelichting is uiteengezet
wat de achtergronden zijn van de omzetting van percentages in vaste bedragen.
Nieuw is voorts de toeslag in artikel 95b, tweede lid, onderdelen c en d, voor te late
aanmelding van werkzaamheden tot afgifte van certificaten en geleidebiljetten
overeenkomstig artikel 94, tweede lid. Een dergelijke toeslag werd tot op heden niet in
rekening gebracht. De te late aanmelding van deze werkzaamheden brengt echter wel
extra kosten voor de VWA met zich. De VWA heeft dan immers het aangevraagde
document opgesteld en verzendklaar gemaakt, zodat het document de aanvrager tijdig zou
bereiken. De onderhavige toeslag is geïntroduceerd ter dekking van de hiermee gemoeide
kosten.
Artikel 95c
Dit nieuwe artikel 95c komt inhoudelijk overeen met artikel 95a (oud). Het artikel heeft
betrekking op de extra retributie die in rekening wordt gebracht indien de aangevraagde
werkzaamheden buiten openingstijden plaatsvinden. Ook hier is het vroegere
toeslagpercentage vervangen door een vast bedrag dat bij wijze van toeslag per kwartier
dat de werkzaamheden buiten openingstijden plaatsvinden, in rekening wordt gebracht. In
het algemeen deel van de onderhavige toelichting is reeds uiteengezet wat de
achtergronden zijn van de omzetting van percentages in vaste bedragen en van de stijging
van de toeslag per kwartier.
Artikel 95d
Dit nieuwe artikel 95d komt inhoudelijk grotendeels overeen met de vroegere leden 3 tot
en met 5 van artikel 95(oud). Het artikel ziet op de extra retributie die in rekening wordt
gebracht indien werkzaamheden worden onderbroken of uitgesteld, of geheel of
gedeeltelijk niet plaatsvinden (en de onderbreking of het uitstel of afstel niet vooraf tijdig
bij de VWA is gemeld overeenkomstig artikel 95 (nieuw).
Gewijzigd is het volgende. In artikel 95(oud), vierde lid, werd wat betreft de hoogte van de
onderhavige toeslag gerefereerd aan het kwartiertarief dat normaliter in rekening wordt
gebracht voor de werkzaamheden waar het in het desbetreffende geval om gaat. In de
onderhavige toeslagbepaling zelf wordt het bedrag genoemd dat per kwartier in rekening
wordt gebracht (artikel 95d, eerste lid). Dit bevordert de leesbaarheid en de duidelijkheid
van deze bepaling.
ONTWERP
21
Voorts is nu in het tweede lid van artikel 95d de toeslag opgenomen ingeval de
werkzaamheden tot afgifte van certificaten, geleidebiljetten en gewaarmerkte afschriften
van deze documenten overeenkomstig artikel 94, tweede lid, te laat zijn afgemeld. Deze
toeslag kende de Regeling diervoeders voorheen niet. In de praktijk is echter gebleken dat
ingeval de VWA te laat bericht ontvangt dat het gevraagde document niet meer afgegeven
hoeft te worden, de VWA al kosten heeft gemaakt voor het opstellen van de (uiteindelijk
kennelijk niet meer benodigde) documenten. De nu geïntroduceerde toeslag dient ter
dekking van deze kosten. Uit het derde lid van artikel 95d vloeit verder voort dat er naast
de toeslag géén starttarief in rekening wordt gebracht indien de werkzaamheden als
bedoeld in artikel 94 geheel niet plaatsvinden. Dit starttarief wordt logischerwijs wél in
rekening gebracht indien de werkzaamheden worden uitgesteld (en dus uiteindelijk wel
plaatsvinden), of indien de werkzaamheden zijn aangevangen maar worden onderbroken
of slechts gedeeltelijk worden verricht. In deze gevallen worden immers wel reiskosten
gemaakt en wordt een aanvang met de werkzaamheden gemaakt, en is derhalve een
starttarief verschuldigd.
De toeslag die in rekening wordt gebracht indien werkzaamheden worden onderbroken of
uitgesteld, of geheel of gedeeltelijk niet plaatsvinden is ten aanzien van de invoersector
verdisconteerd in het gewichtstarief (artikel 92).
Artikel 95e
Dit nieuwe artikel 95e komt inhoudelijk grotendeels overeen met het oude artikel 95c. In dit
artikel is de extra retributie voor uitloop van werkzaamheden neergelegd. Ten opzichte van
het oude artikel 95c is een aantal inhoudelijke elementen gewijzigd. Allereerst wordt het in
het oude artikel 95c, tweede lid, onderdeel a, bedoelde bedrag niet langer in rekening
gebracht bij uitloop van werkzaamheden op verzoek. Dit bedrag werd voorheen
aangewend om de VWA-kosten voor wijzigingen in de planning vanwege de uitloop van
werkzaamheden te dekken en is aldus vergelijkbaar met het aanvraagtarief. Dit wordt
voortaan niet meer in rekening gebracht. De redenen voor het niet langer in rekening
brengen van aanvraagtarieven zijn in het algemeen deel van deze toelichting uiteengezet.
In de tweede plaats wordt het in het oude artikel 95c, tweede lid, onderdeel b, bedoelde
starttarief niet meer in rekening gebracht. Ook deze systematiekwijziging is in het
algemeen deel van de onderhavige toelichting nader belicht.
Ten slotte was in het oude artikel 95c, tweede lid, onderdeel c, een toeslag opgenomen van
30% van het kwartiertarief dat normaliter voor de desbetreffende werkzaamheden in
rekening wordt gebracht. Dit percentage is vervangen door een bedrag per kwartier dat
overeenkomt met een percentage van het kwartiertarief van 100%. Hier tegenover staat het
hierboven genoemde feit dat het aanvraag- en starttarief voortaan niet meer in rekening
worden gebracht in deze gevallen. De achtergronden van het vervallen van het starttarief
en de verhoging van de toeslag zijn eveneens in het algemeen deel van deze toelichting
ONTWERP
22
geschetst. De toeslag voor uitloop van werkzaamheden is ten aanzien van de invoersector
verdisconteerd in het gewichtstarief (artikel 92).
§ 9. Administratieve lasten
De tarieven als zodanig worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij wet of
regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen, en gelden bijgevolg niet als
administratieve lasten. Het zijn financiële lasten. De formele vaststelling van
analysemethoden via het nieuwe artikel 99a van de regeling diervoeders leidt evenmin tot
administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
§ 10. Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt op 1 juli 2009 in werking. Daarmee wordt afgeweken van het LNVbeleid
van vaste verandermomenten voor regelgeving, die inhouden dat nieuwe regelingen
slechts op 1 januari of 1 juli in werking treden en publicatie minimaal drie maanden
voorafgaand aan inwerkingtreding van de regeling plaatsvindt. Dit beleid is neergelegd in
de brief van de Minister van LNV van 28 april 2008 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
(Kamerstukken II 2007/08, 29 515 en 31 201, nr. 243).
De reden voor deze afwijking is dat publicatie per 1 april zou in de weg hebben gestaan aan
een zorgvuldige totstandkoming van de regeling (inclusief evaluatie, consultatie en
voorhang). Uitstel tot het volgende vaste verandermoment van 1 januari 2010 (en publicatie
drie maanden voorafgaand) zou tot hoge kosten hebben geleid.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit