4-5-2009
Laat ondernemers ondernemen!
Morgen stemt het Europees Parlement over de wijziging van de bestaande
richtlijn betreffende 'de organisatie van arbeidstijd van personen die
mobiele werkzaamheden in het wegvervoer uitoefenen'. Doel van de
herziening is een consequenter handhavingsbeleid en een betere
definitie van het begrip 'mobiele werknemers'.
De aanpak van de zgn. 'schijnzelfstandigen' is in deze leidend. Dit om
verdere verstoring van concurrentie, en aldus de benadeling van
partijen die de regelgeving wel naleven, te voorkomen. De vraag die
centraal staat: moeten ook zelfstandigen zonder personeel (ZZP-ers)
onder de arbeidstijdenrichtlijn (max. 48 uur per week) vallen? De
Sociaaldemocraten (incl. PvdA) vinden in ieder geval van wel.
Opvallend want arbeidstijdenregelgeving is ontworpen en bedoeld voor
de bescherming van werknemers, en vooral niet voor leidinggevend
personeel of andere personen met een autonome beslissingsbevoegheid
VVD-Europarlementarier Jeanine Hennis- Plasschaert: "De wereld op z'n
kop. Dit schaadt het vrije ondernemerschap ernstig. Met
verkeersveiligheid heeft het helemaal niets te maken. Alle chauffeurs,
in loondienst of als zelfstandig ondernemer, moeten zich immers aan de
rij- en rusttijden houden. Nu de zelfstandigen in het wegvervoer
straks de winkeliers?? Hun ondernemerschap wordt volledig ondermijnd
als zij onder arbeidstijdenwetgeving komen te vallen. Dit moet dus hoe
dan ook van tafel. Ik mag hopen dat een meerderheid van het EP op tijd
wakker wordt.
Zelfstandige ondernemers verrichten over het algemeen meer arbeidsuren
dan een werknemer in loondienst omdat zij, naast het uitoefenen van
het beroep, tevens werkzaamheden verrichten ten behoeve van hun
onderneming zoals administratie en acquisitie. Dit geldt voor
zelfstandige ondernemers in alle sectoren, ook als het gaat om
risicovolle beroepen.
VVD