---
De eerste 100 dagen van Obama
29-5-2009 | Financieel
President Obama heeft zijn eerste 100 officiële ambtsdagen achter de
rug en heeft zich zeer ambitieus getoond met betrekking tot het
aanpakken van de kredietcrisis en de recessie. Amerika econoom Philip
Marey van de afdeling Financial Markets Research van de Rabobank
bespreekt de effectiviteit van Obama's beleid.
Team Obama - redders in nood
Na de val van Lehman in september 2008 won de kredietcrisis aan
intensiteit en verdiepte de Amerikaanse recessie zich verder. Het
ontbrak de regering-Bush in haar laatste maanden aan mandaat en
voortvarendheid om nog iets voor elkaar te krijgen. Na de verkiezingen
duurde het politieke vacuüm voort tot het moment dat Obama officieel
aan het bewind kwam. En gedurende zijn eerste honderd dagen als
president is hij met een aantal veelbelovende initiatieven gekomen. Zo
werd er met het Congres een stimuleringspakket overeengekomen van USD
787 miljard ter ondersteuning van de economie.
Daarnaast werd een Financial Stability Plan (FSP) onthuld, een
financieel reddingsplan dat steunt op vier pilaren:
o Een Public-Private Investment Program (PPIP) om `giftige activa'
van de balansen van banken te halen.
o Een uitbreiding van de Term Asset-Backed Securities Loan Facility
(TALF) van de Fed om investeerders te helpen naast asset-backed
securities op basis van leningen aan particulieren en kleine bedrijven
ook giftige activa op te kopen.
o Stabilisatie van de huizenmarkt door de maandelijkse
hypotheeklasten te verminderen.
o Herkapitalisatie van banken die hun stresstest niet halen.
Zwakke plekken
Helaas zitten er een aantal zwakke punten in de reddingsplannen.
Vanwege politieke concessies ontbreekt het de initiatieven aan
cohesie. Daarnaast zal het pakket maatregelen worden uitgesmeerd over
2009 en 2010 in plaats van voor de oorspronkelijk bedoelde `Big Bang'
te zorgen om de economie weer op toeren te krijgen.
Bovendien zijn de stresstesten gebaseerd op economische scenario's die
aan de optimistische kant lijken. Dit kan de betrouwbaarheid van de
uitslagen negatief beïnvloeden. En tot slot heeft de anti-Wall Street
retoriek van politici en beleidsmakers geleid tot de introductie van
`politiek risico' in de berekeningen van beleggers. Potentiële
deelnemers aan PPIP en TALF zijn daarom terughoudend met het oog op de
huidige en toekomstige inmenging van de overheid.
De regering-Obama geeft blijk van veel meer voortvarendheid en visie
dan haar politieke voorgangers bij de aanpak van de kredietcrisis en
recessie. Er is echter nog een lange weg te gaan voordat Amerika weer
zicht krijgt op een gezond financieel systeem en een duurzaam
groeitempo.
Financial Markets Research (FMR) is de onderzoeksafdeling van de
divisie Global Financial Markets van Rabobank International en Philip
Marey is de auteur van dit artikel.
---
Rabobank Nederland