3 Mei 2009
Wisselend resultaat voor Tom Coronel in FIA-WTCC races
Voor het eerst in de geschiedenis deed de FIA-WTCC serie het
stratencircuit van Marrakech in Marokko aan. SEAT Team Holland coureur
Tom Coronel reed hier met de door SUNRED geprepareerde SEAT LEON TFSi
twee races over 12 ronden, die voor hem met wisselende resultaten
eindigden. Nadat hij sterk door de testsessies en de vrije training
kwam, met continu top tien plaatsen, leverde de officiële training
niet meer op dan een zestiende startplaats. Desondanks startte Coronel
sterk en klom in de eerste race meerdere plaatsen. De strijd om de
twaalfde plaats ging verloren na een touché met Augusto Farfus. Vanaf
de achterste startrij begon de coureur uit Eemnes aan de tweede race
om die met een negende plaats af te sluiten. In de Independent Drivers
Trophy voor privérijders bezet de Nederlandse SEAT coureur de derde
plaats.
Foto: FIA WTCC
Bij de vrije trainingen zaten wij er heel vet bij, vertelt Tom Coronel
na afloop. Daarbij zijn wij ook nog eens heel voorzichtig met de
beschikbare banden omgegaan. Die wilden wij bewaren voor de twee
kwalificatiesessie. Maar die achtste, zevende en zesde plaats uit de
vrije trainingen zaten er in de kwalificatie niet in. De eerste keer
dat ik de pits verliet was er vrijwel direct een rode vlag situatie,
dus dat hield op. En de tweede keer dat ik naar buiten ging was er een
gele vlag. Kortom de timing was niet geweldig en daarmee is die
zestiende startplaats verklaard. De derde plaats in de Warm-up gaf nog
eens aan dat de snelheid er was en dat ik dus echt vette pech in de
kwalificatie had. Starten vanaf P16 betekent ook dat je in het gedrang
komt te zitten. Zeker in het begin vecht iedereen voor alles dat hem
lief is en kun je nauwelijks inhalen. Verder biedt deze baan met zijn
lange rechte stukken en chicanes niet al te veel mogelijkheden om
iemand uit te remmen. In mijn strijd om naar voren te komen raakte ik
in de beginfase nog heel even de muur, maar kon zonder schade verder.
Uiteindelijk reed ik achter Augusto Farfus met de BMW. Ik kwam er
zelfs drie keer naast en in een poging om hem te passeren heb ik mij
vergaloppeerd. Ik raakte de curb en kwam met de zijkant en later de
achterkant tegen de muur en de bandenstapels. Nadat ik de motor weer
aan de praat had, zat er niet meer in dan achteraan sluiten en zo als
laatste te finishen. Daarmee startte ik race twee vanaf de laatste
rij, maar zag direct na het begin dat het voor mij al flink mis ging.
Ik koos de goede lijn en won daarmee gelijk de nodige plaatsen. Tegen
het eind reed ik vlak achter een andere Privateer, Frans Engstler,
maar besloot om geen gewaagde acties meer te doen. Schade beperken en
zo goed mogelijk finishen. Dat heb ik gedaan, maar er had dit weekend
beslist meer ingezeten dat die negende plaats die ik nu pakte. Als je
kijkt naar de tijden aan het begin van het weekend, is het gewoon
super jammer dat we dat niet beter hebben kunnen benutten, besluit Tom
Coronel zijn relaas.
Tom Coronel