Tom Coronel


1 Mei 2009
Marokkaanse primeur brengt WTCC richting Europa

Het lijkt het begig van het Europese seizoen van het WTCC seizoen te zijn: de races worden met slechts twee uur tijdsverschil live in de namiddag uitgezonden en teams, rijders en andere betrokkenen hebben slechts enkele uren nodig om van hun thuisbasis naar het circuit te vliegen. Niets is natuurlijk minder waar, want de derde ronde van het FIA World Touring Car Championship vindt plaats in het Marokkaanse Marrakech, op het Afrikaanse continent dus. Hiermee heeft het kampioenschap opnieuw een primeur te pakken. Nooit eerder vond een WK race voor tourwagens plaats op Afrikaanse bodem. De laatste internationale race in Marokko vond plaats in 1958, de door Stirling Moss gewonnen Grand Prix van Marokko.

Foto: FIA WTCC

De race van dit weekend vindt plaats op het 4,6 km lange nieuw aangelegde stratencircuit in het zuiden van Marrakech. Naast de primeur van de eerste Afrikaanse race had WTCC partner Eurosport ook een nieuwtje te melden. Vanaf de race in Marrakech zullen dit jaar alle FIA WTCC races door Eurosport ook live in HD kwaliteit worden uitgezonden. De high definition uitzending zullen plaatsvinden op het speciaal hiervoor ingerichte Eurosport HD. De reguliere uitzendingen van kwalificatie en de races zullen normaal op Eurosport 1 en 2 te zien zijn. Nog geen HD TV thuis en interesse om de verrichtingen van Tom Coronel in het WTCC in HD kwaliteit te volgen: de medewerkers van Plasmadiscounter kunnen U alles vertellen over High Definition TV en U een mooi aanbod doen voor een geschikt toestel.

Nieuw voor dit jaar is ook de sterk aangepaste gewichtsregeling. Voorheen werd per race een goed resultaat bestraft met een aantal kilo's handicapgewicht. Dit jaar wordt per type auto de hoeveelheid gewicht bepaald die het veld gelijkwaardig moet maken. Op basis van de resultaten van de races in Brazilië en Mexico heeft de FIA besloten dat een aantal teams gewicht uit de auto mag halen. Zo mag de SEAT Leon TFSi, het model dat Tom Coronel tot zijn beschikking heeft, mag dit weekend met 20 kilo minder aan de start verschijnen. De technici van SUNRED, het team dat de auto van Tom Coronel onder zijn hoede heeft is dan ook druk doende geweest om het voordeel optimaal te benutten. Tom Coronel was na afloop van de extra kennismakingstraining tevreden. "Ik zat er continu goed bij. Lange tijd had ik zelfs de snelste tijd. Later doken er alleen nog een aantal fabrieksrijders onder mijn tijd door, maar met P8 en snelste privateer ben ik gewoon tevreden", aldus Coronel. Ondanks dat hij van meet af aan met de besten mee kon was hij toch gereserveerd over zijn kansen. "Op een nieuw circuit heb ik altijd vrij snel het tempo te pakken, vandaar dat ik vandaag in het begin lang op P1 stond. Ik denk dat het morgen, en vooral in de race moeilijk word deze vorm vast te houden. Het circuit is opgebouwd uit snelle rechte stukken die verbonden zijn met chicanes. Van die chicanes moet ik het hebben, het technische werk. Op de rechte stukken heb ik gewoon een nadeel ten opzichte van de concurentie. Maar goed, voorlopig zitten we er nog goed bij. Het is een stratencircuit en dat ligt me eigenlijk altijd wel goed, dus we gaan er gewoon voor morgen en dan zien we zondag wel weer wat er in de race gebeurt", aldus Tom Coronel.