1 Mei 2009
Marokkaanse primeur brengt WTCC richting Europa
Het lijkt het begig van het Europese seizoen van het WTCC seizoen te
zijn: de races worden met slechts twee uur tijdsverschil live in de
namiddag uitgezonden en teams, rijders en andere betrokkenen hebben
slechts enkele uren nodig om van hun thuisbasis naar het circuit te
vliegen. Niets is natuurlijk minder waar, want de derde ronde van het
FIA World Touring Car Championship vindt plaats in het Marokkaanse
Marrakech, op het Afrikaanse continent dus. Hiermee heeft het
kampioenschap opnieuw een primeur te pakken. Nooit eerder vond een WK
race voor tourwagens plaats op Afrikaanse bodem. De laatste
internationale race in Marokko vond plaats in 1958, de door Stirling
Moss gewonnen Grand Prix van Marokko.
Foto: FIA WTCC
De race van dit weekend vindt plaats op het 4,6 km lange nieuw
aangelegde stratencircuit in het zuiden van Marrakech. Naast de
primeur van de eerste Afrikaanse race had WTCC partner Eurosport ook
een nieuwtje te melden. Vanaf de race in Marrakech zullen dit jaar
alle FIA WTCC races door Eurosport ook live in HD kwaliteit worden
uitgezonden. De high definition uitzending zullen plaatsvinden op het
speciaal hiervoor ingerichte Eurosport HD. De reguliere uitzendingen
van kwalificatie en de races zullen normaal op Eurosport 1 en 2 te
zien zijn. Nog geen HD TV thuis en interesse om de verrichtingen van
Tom Coronel in het WTCC in HD kwaliteit te volgen: de medewerkers van
Plasmadiscounter kunnen U alles vertellen over High Definition TV en U
een mooi aanbod doen voor een geschikt toestel.
Nieuw voor dit jaar is ook de sterk aangepaste gewichtsregeling.
Voorheen werd per race een goed resultaat bestraft met een aantal
kilo's handicapgewicht. Dit jaar wordt per type auto de hoeveelheid
gewicht bepaald die het veld gelijkwaardig moet maken. Op basis van de
resultaten van de races in Brazilië en Mexico heeft de FIA besloten
dat een aantal teams gewicht uit de auto mag halen. Zo mag de SEAT
Leon TFSi, het model dat Tom Coronel tot zijn beschikking heeft, mag
dit weekend met 20 kilo minder aan de start verschijnen. De technici
van SUNRED, het team dat de auto van Tom Coronel onder zijn hoede
heeft is dan ook druk doende geweest om het voordeel optimaal te
benutten. Tom Coronel was na afloop van de extra kennismakingstraining
tevreden. "Ik zat er continu goed bij. Lange tijd had ik zelfs de
snelste tijd. Later doken er alleen nog een aantal fabrieksrijders
onder mijn tijd door, maar met P8 en snelste privateer ben ik gewoon
tevreden", aldus Coronel. Ondanks dat hij van meet af aan met de
besten mee kon was hij toch gereserveerd over zijn kansen. "Op een
nieuw circuit heb ik altijd vrij snel het tempo te pakken, vandaar dat
ik vandaag in het begin lang op P1 stond. Ik denk dat het morgen, en
vooral in de race moeilijk word deze vorm vast te houden. Het circuit
is opgebouwd uit snelle rechte stukken die verbonden zijn met
chicanes. Van die chicanes moet ik het hebben, het technische werk. Op
de rechte stukken heb ik gewoon een nadeel ten opzichte van de
concurentie. Maar goed, voorlopig zitten we er nog goed bij. Het is
een stratencircuit en dat ligt me eigenlijk altijd wel goed, dus we
gaan er gewoon voor morgen en dan zien we zondag wel weer wat er in de
race gebeurt", aldus Tom Coronel.
Tom Coronel