Stadsbelangen Mestreech

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 1992
6201BZ Maastricht

Onderwerp: vragenuurtje dinsdag 12 mei 2009 Maastricht, 1 mei 2009

Geachte College,

De beantwoording van onze schriftelijke vragen betreffende de onderhandse aanbesteding voor de inzameling van drankenkartons is aanleiding om overeenkomstig het Reglement van orde vragen te stellen tijdens het vragenuurtje.

Wij verzoeken u in te stemmen dit vragenuurtje te laten plaatsvinden op dinsdag 12 mei 2009 om 14.00 uur.

In het schrijven d.d. 9 maart 2009 van de gemeente Maastricht, referentie 200908765, wordt vermeld dat "in de gemeente Maastricht 60 ondergrondse voorzieningen zijn voor de inzameling van drankenkartons en blik" Tevens wordt vermeld dat in 2008 "in totaal 836 ton aan afvalstromen aan afvalstromen zijn ingezameld" uit deze voorzieningen t.w. 27% aan blik, 63% aan drankenkartons en 10% restafval.

In voornoemd schrijven en het schrijven d.d. 14 april 2009, referentie 200911580, wordt verzocht offerte op te maken voor: . De acceptatie van drankenkartons en blik op uw locatie gevestigd te Maastricht . Het sorteren van drankenkartons en blik
. Opslag en persen van drankenkartons tot balen conform de richtlijnen va n de stichting Hedra . Afvoer van blik naar een erkende verwerker
. Afvoeren van het overgebleven restafval

Uit een van de offertes -van het Maastrichts containerverhuur en transportbedrijf Weerts bv- blijkt dat de prijs voor het inzamelen, opslaan, het verwerken en het afvoeren van de afvalstromen E 275,00 per ton bedraagt. Het bedrag van de aanbesteding komt hierbij uit op 836 x E 275,00 = E 229.900,-.

In de beantwoording d.d. 28 april 2009 op onze eerder gestelde schriftelijke vragen geeft u aan dat het geraamd bedrag van de aanbesteding E 75.000,00. hetgeen neerkomt op een prijs van E 89,71 per ton.

Op basis van voornoemde offerte en de door de gemeente Maastricht genoemde hoeveelheid afvalstromen stellen wij vast dat het totaal aanbestedingsbedrag van tenminste één van de drie offertes hoger is dan het drempelbedrag voor diensten en leveringen van E 200.000,--.


-2-

Ter informatie/voorbereiding op het vragen uurtje doe ik u de vragen toekomen:
1. Op basis van welke gegevens is het besluit genomen om onderhands aan te besteden?
2. Kunt u het grote verschil verklaren tussen de drie offertes? a. de laagste offerte prijs - op basis van uw beantwoording- bedraagt E 89,71 b. de prijs van de offerte welke wij in bezit hebben vermeld een bedrag van E 275,00
3. Zijn de uitgebrachte offerte gebaseerd op de dezelfde dienstverlening cq voorschriften van de stichting Hedra zoals vermeld in het schrijven van 14 april 2009?
4. Waarom is gekozen voor de laagste prijs?

5. Waarom is op basis van de ingediende prijzen -de offerte prijs van de firma Weert is 3 x hoger dan de laagste offerte prijs- alsnog niet besloten om een openbare aanbestedingsprocedure op te starten?
6. Beantwoord de laagste inschrijver aan de doelstelling van de gemeente om de inzameling op een andere milieuverantwoorde wijze te organiseren?

.
In afwachting op uw beantwoording tijdens het vragen uurtje,

Met vriendelijke groet,

J.M.A.F. Steijns
Fractie voorzitter SBM

---- --