Scania
2009-05-01
Modellenreeks uitgebreid met P 360 en P 400 Euro 5
Scania P serie nu leverbaar met zwaardere motoren - Scania's P serie
biedt nu in combinatie met de nieuwe, sterke 13-liter EGR-motoren
nieuwe mogelijkheden
om compacte, maar krachtige vrachtauto's te specificeren die qua
gewicht zeer concurrerend zijn. De EGR-technologie koppelt een laag
brandstofverbruik aan het gemak dat er geen additieven nodig zijn.
Hierdoor is er op het chassis ruimte over voor extra brandstoftanks of
andere uitrusting. Dankzij de vele cabine-opties in de P serie kan de
beschikbare ruimte voor een groot aantal toepassingen geoptimaliseerd
worden.
De nieuwe 13-liter Euro 5 EGR-motoren kunnen nu ook in de P serie
worden geïnstalleerd. Het vermogen loopt tot 2100 Nm zonder enige
restrictie, waardoor voor deze klasse een uitzonderlijke souplesse
wordt geboden.
- 230 pk 1250 Nm Euro 5 en EEV 9-liter EGR
- 270 pk 1200 Nm ethanol EEV 9-liter EGR
- 280 pk 1400 Nm Euro 5 en EEV 9-liter EGR
- 320 pk 1600 Nm Euro 5 en EEV 9-liter EGR
- 360 pk 1850 Nm Euro 5 13-liter EGR
- 380 pk 1900 Nm Euro 5 12-liter SCR
- 400 pk 2100 Nm Euro 5 13-liter EGR
- 420 pk 2100 Nm Euro 5 en EEV 12-liter SCR
De Scania P cabineserie is één van de meest uitgebreide op de markt.
De klant heeft keuze uit korte cabines, dagcabines en slaapcabines en
daarnaast zijn er ook low-entry cabines en speciale CrewCabs
leverbaar.
Deze cabines zijn te combineren met talloze chassisopties en
wielconfiguraties, inclusief vier framesterktes en vier
chassishoogtes. Voorbeelden van P 360 en P 400 toepassingen zijn:
o Trekker voor brandstofvervoer met gewicht van 6.100 kg
o Lichte 8-kuubs 8x4 mixer die slechts 13.400 kg weegt
o 8x4 kipper met nuttig laadvermogen van 20 ton
o Vrachtauto voor autotransporten met hoogte van 2,7 m
o Snel en compact reddingsvoertuig
Meer technische gegevens en de gewichten en afmetingen vindt u
hieronder. Er wordt steeds begonnen met een typische
basisspecificatie. Hierna volgen voorbeelden van opties die geschikt
zijn voor transportbedrijven die een voertuig zoeken dat voor hun
toepassing geoptimaliseerd is.
Modellenreeks uitgebreid met P 360 en P 400 Euro 5 .332
Kijk voor meer informatie en afbeeldingen op:
o www.scania.com/media/P2009/, de mediasite;
o http://imagebank.scania.com/, waar u kunt zoeken naar gerelateerde
afbeeldingen door in het veld `Snel zoeken' "P2009" in te vullen.
P 400 LA4x2MNA
· 400 pk Euro 5 EGR-motor, 2100 Nm
· Korte cabine CP14 (airconditioning, lang dashboard, ´Medium´
bestuurdersstoel, neerklapbare bijrijdersstoel en verstelbare spiegel
aan bijrijderszijde)
· Wielbasis 3550 mm
· Handgeschakelde of automatische 12-versnellingsbak GRS895
· Achteras R665, overbrengingsverhouding 3,07 of 3,42
· Normale chassishoogte, 7 mm frame F700
· Vaste, direct gemonteerde koppelschotel
· 200-liter brandstoftank, inclusief brandstof
· 315/70 banden met aluminium velgen, dubbellucht, geen
reservewiel
· Technische aslast: vóór 6.700 kg, achter 11.500 kg
· Paraboolvering vóór (2x30)
· Luchtvering achter (4-punts)
· ADR-FL (Flammable Liquid) uitrusting
· Totaalgewicht
6.100 kg
Typisch Duitse specificatie
· Zoals hierboven, maar met 400-liter brandstoftank, normale
slaapcabine CP19N en reservewiel
· Totaalgewicht
6.555 kg
Opties
· Super-single achterbanden 455/45 inclusief ESP en TPM
(leverbaar op speciale bestelling)
-62 kg
· Aluminium luchtketels (leverbaar op speciale bestelling)
-13 kg
· 400-liter aluminium tank, inclusief brandstof
+185 kg
· 380 pk Euro 5 SCR
+73 kg
· 420 pk Euro 5/EEV SCR
+73 kg
· Scania Retarder
+121 kg
· Zonder bijrijdersstoel
-15 kg
· Elektrische ramen
+2 kg
· Spoilers opzij, lage dakspoiler (3% brandstofbesparing)
+61 kg
· Rubberen flappen op spoilers (0,5% brandstofbesparing)
+11 kg
· Zijskirts (1% brandstofbesparing)
+37 kg
· Reservewiel
+120 kg
· Dagcabine CP16
+34 kg
· Normale slaapcabine CP19N
+150 kg
· Highline cabine CP19H
+179 kg
· Veiligheidsuitrusting:
Airbag voor chauffeur, ESP, ACC, LDW en TPM
+11 kg
Lichte 8-kuubs 8x4 mixer: 13.400 kg
Dankzij het robuuste enkele frame is dit één van de lichtste
vier-assige mixers op de markt. Het chassis weegt 9,5 ton en de
CIFA-mixeropbouw weegt minder dan 4 ton. Vanaf medio 2009 af-fabriek
leverbaar als `Scania ReadyBuilt`.
P 360 CB8x4MHZ
· 360 pk Euro 5 EGR-motor, 1850 Nm
· Korte cabine CP14 (airconditioning, kort dashboard, ´Medium´
bestuurdersstoel, neerklapbare bijrijdersstoel en elektrisch
verstelbare spiegels)
· Asafstand 4300 mm
· Handgeschakelde 8+1-versnellingsbak GR905
· Achterassen met naafreductie RBP735+RP735,
overbrengingsverhouding 3,67
· 12 R22.5 banden, stalen velgen
· Medium-duty, hoog chassis, enkel frame (F950)
· Technische aslast: vóór 7.100 kg, achter 21.000 kg
· Paraboolvering vóór (2x32) en achter (4x41)
· Chassisgewicht
· Totaalgewicht
· Technisch GVW
9.500 kg
13.400 kg
35.200 kg
Opties
· Dagcabine CP16
+43 kg
· Lang dashboard
+2 kg
· Passagiersbankje
-15 kg
· Achterassen met enkele reductie RB662+R660
-100 kg
· Achterassen met enkele reductie RB662+R660, luchtvering achter,
schijfremmen rondom, onderrijbeveiliging vóór
-180 kg
· Aluminium velgen
-180 kg
· Scania Retarder
+121 kg
· 12+2-versnellingsbak GRS905, handgeschakeld of automatisch, ook
leverbaar met overdrive, GRSO905
+5 kg
8x4 kipper met nuttig laadvermogen van 20 ton
Het gewicht van dit kipperchassis met enkel frame, tandem met enkele
reductie, paraboolvering en aluminium velgen is 9 ton. Met een
lichtgewicht achterwaartse kipperopbouw kan het rijklaar gewicht
beperkt blijven tot 12.000 kg, waardoor bij een GVW van 32 ton een
laadvermogen van 20.000 kg mogelijk is.
P 400 CB8x4MHZ
· 400 pk Euro 5 EGR-motor, 2100 Nm
· Dagcabine CP16 (airconditioning, kort dashboard, `Medium'
bestuurdersstoel, neerklapbare bijrijdersstoel en elektrisch
verstelbare spiegels)
· Asafstand 4300 mm
· Handgeschakelde 8+1-versnellingsbak GR905
· Achterassen met enkele reductie RB662+R660,
overbrengingsverhouding 3,42
· 295/80 R22.5 banden, aluminium velgen
· Medium-duty, hoog chassis, enkel frame (F950)
· Technische aslast: vóór 7.100 kg, achter 21.000 kg
· Paraboolvering vóór (2x32) en achter (4x41)
· Chassisgewicht
· Technisch GVW
9.000 kg
35.200 kg
Typisch Britse specificatie
· Zoals hierboven, maar met speciaal dubbel frame boven de tandem
en heavy-duty dwarsbalk achter, waardoor er geen subframe nodig is
· Voorwielophanging 3x29
· Asafstand 5.100 mm (5.300, 5.500, 5.700 en 5.900 mm optioneel)
· Chassisgewicht
· Typisch gewicht inclusief opbouw
· Mogelijk nuttig laadvermogen
9.100 kg
11.250 kg
20.750 kg
Opties
· Hoge frontstuur-dagcabine CG16
+47 kg
· Lang dashboard
+2 kg
· Passagiersbankje
-15 kg
· Onderrijbeveiliging vóór
+44 kg
· Achterassen met naafreductie RBP735+RP735,
overbrengingsverhouding 3,67
+100 kg
· Stalen velgen
+180 kg
· Scania Retarder
+121 kg
· 12+2-versnellingsbak GRS905, handgeschakeld of automatisch, ook
leverbaar met overdrive, GRSO905
+5 kg
Vrachtauto voor autotransporten met lage hoogte (2,7 m)
Dankzij de keus uit drie cabinelengtes, drie cabinehoogtes en vier
chassishoogtes, kan een zeer productieve vrachtauto voor
autotransporten worden gespecificeerd, die bovenop de cabine plaats
biedt aan een auto (binnen de totale hoogte van 4 m).
P 400 LB4x2MLB
· 400 pk Euro 5 EGR-motor, 2100 Nm
· Slaapcabine met laag dak CP19L(airconditioning, lang dashboard,
`Medium' bestuurdersstoel, neerklapbare bijrijdersstoel, elektrisch
verstelbare spiegel aan bijrijderszijde, groothoek- , frontzicht- en
trottoirspiegels, elektrisch verstelbare ramen aan chauffeurs- en
bijrijderszijde en 4-punts luchtvering)
· Asafstand 5700 mm
· Handgeschakelde of automatische 12-versnellingsbak met overdrive
GRSO905
· Achteras met enkele reductie R780, overbrengingsverhouding 3,08
· 400-liter brandstoftank, inclusief brandstof
· 315/60 R22.5 banden, stalen velgen
· Laag chassis, enkel 8-mm frame (F800)
· Technische aslast: vóór 7.100 kg, achter 11.500 kg
· Luchtvering vóór
· Luchtvering achter (2-punts)
· Afmetingen
o Cabinehoogte vanaf de grond,
beladen 2683 mm
o Cabinehoogte vanaf
frame 1822
mm
o Framehoogte, beladen,
vóór 861 mm
o Framehoogte, beladen,
achter 861 mm
· Chassisgewicht
6.750 kg
6750 kg
Snel en compact reddingsvoertuig met Scania CrewCab
In de P serie is ook een Scania CrewCab in twee lengtes als
fabrieksoptie leverbaar. Dankzij het gebruik van EGR is er op het
frame ruimte voor hulpuitrusting, terwijl het gewicht laag blijft. Met
een rijklaar gewicht van 14 ton en een vermogen van 400 pk, levert
deze brandweerauto energieke prestaties: de acceleratie van 0-50
km/uur duurt slechts 14 sec. met een handgeschakelde versnellingsbak
en 9 sec. met een automaat. De topsnelheid ligt boven de 100 km/uur.
P 400 LB4x2MNA
· 400 pk Euro 5 EGR-motor, 2100 Nm
· Korte versie van de Scania CrewCab CP28 (6 personen),
optioneel de CP31 (8 personen)
· Asafstand 4300 mm
· Handgeschakelde 8+1-versnellingsbak GR905 of Allison automaat
· Achteras met enkele reductie R665, overbrengingsverhouding 3,42
of 4,88 met automaat
· 315/80 R22.5 banden
· Normale chassishoogte, enkel 8-mm frame (F800)
· Technische aslast: vóór 7.100 kg, achter 7.100 kg
· Paraboolvering vóór (2x32)
· Luchtvering achter (2-punts)
· Chassisgewicht
· Totaalgewicht
~7.000 kg
~14.000 kg
Aandrijflijnopties, Scania P serie
5-cilinder
6-cilinder
Motor
230 pk 9-liter EGR, Euro 5 of EEV
270 pk 9-liter EGR, ethanol, EEV
280 pk 9-liter EGR, Euro 5 of EEV
320 pk 9-liter EGR, Euro 5 of EEV
360 pk 13-liter EGR, Euro 5
380 pk 12-liter SCR, Euro 5
400 pk 13-liter EGR, Euro 5
420 pk 12-liter SCR, Euro 5
Versnellingsbak
Handgeschakelde 6-bak (230 en 270 pk)
Handgeschakelde of automatische 8-bak
Handgeschakelde of automatische 12-bak
Handgeschakelde 8+1-bak
Handgeschakelde of automatische 12+2-bak, overdrive optioneel
Automaat 6-bak
Handgeschakelde of automatische 12-bak
Handgeschakelde 8+1-bak
Handgeschakelde of automatische 12+2-bak, overdrive optioneel
Automaat 6-bak
Cabine- en chassisopties, Scania P serie
Cabines
Low-entry CP19E
(laag, normaal, Highline)
Korte cabine CP14
Dagcabine CP16
Slaapcabine CP19
(laag, normaal, Highline)
Korte CrewCab CP28
Lange CrewCab CP31
Wielconfiguraties
4x2
6x2/4 (gestuurde voorloopas)
6x2*4 (gestuurde naloopas)
4x2, 4x4
6x2/4 (gestuurde voorloopas)
6x2*4 (gestuurde naloopas)
6x4, 6x6
8x2*4 (gestuurde naloopas)
8x4, 8x6, 8x8
4x2
6x2/4 (gestuurde voorloopas)
6x2*4 (gestuurde naloopas)