Ministerie van Economische Zaken
> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
De Voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 22
2500 EA 'S-Gravenhage
Datum 29 april 2009
Betreft
Telemarketing Bel-me-niet register
Tijdens de behandeling in uw Kamer van het wetsvoorstel tot wijziging van de
Telecommunicatiewet (30 661) heb ik toegezegd u te zullen informeren over de
uitkomsten van het overleg met de branche, over de inrichting en het beheer van
het register en over de verdere planning inzake het wettelijke ´bel-me-niet´
register. Door middel van deze brief kom ik die toezegging na.
De uitkomst van het overleg met de branche, vertegenwoordigd in de Stichting
Infofilter, heeft als resultaat opgeleverd dat ik op 29 april jl. de Stichting Infofilter
heb aangewezen als beheerder van het wettelijke 'bel-me-niet' register. De wet
zal per 1 oktober 2009 in werking treden. Dit betekent dat vanaf die datum
consumenten die zijn ingeschreven in het wettelijke register niet meer lastig
gevallen mogen worden met ongevraagde verkooptelefoontjes.
Inrichting van het register
De inrichting van het wettelijke 'bel-me-niet' register is tot stand gekomen in
overleg met het bedrijfsleven. Dit was wenselijk om de lagere regelgeving
uitvoerbaar te laten zijn en de lastendruk zo laag mogelijk te houden. Hierbij is
optimaal gebruik gemaakt van kennis uit de praktijk en diverse
brancheorganisaties, waaronder de werkgeversvereniging callcenters (WGCC), de
branchevereniging voor dialoogmarketing (DDMA), de werkgeversvereniging VNONCW,
de branchevereniging van landelijk wervende goede doelen (VFI), de
vereniging contactcenters Nederland (VCN) en de Stichting Infofilter.
Op basis van deze gesprekken zijn we tot een bruikbare inrichting van het register
gekomen waarbij de toename van de lasten zo veel mogelijk beperkt is gehouden.
Het overleg heeft geresulteerd in een algemene maatregel van bestuur op basis
van artikel 11.7, dertiende lid, van de Telecommunicatiewet, het Besluit bel-meniet-
register). Dit besluit is eind maart 2009 gepubliceerd in het Staatsblad1 en
treedt op 1 oktober in werking.
Beheer ´bel-me-niet´ register
Conform de wens van uw Kamer en de Tweede Kamer, is er overleg gevoerd met
Stichting Infofilter inzake het beheer van het wettelijke register. Daarin is
1 Stb. 2009, 129 (Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 24 maart 2009)
Pagina 2 van 2
Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Directie Telecommarkt
Ons Kenmerk
ET/TM/ 9079878
gesproken over de manier waarop de Stichting Infofilter haar rol als beheerder
van het wettelijke register zal invullen. Dit in het belang van een goede
'governance' van de stichting en de wijze waarop zij haar wettelijke taken dient
uit te voeren. Dit is mijn ogen nu goed geregeld. De Stichting Infofilter heeft mij
onlangs laten weten bereid te zijn de aanwijzing als beheerder van het wettelijke
'bel-me-niet' register te accepteren. Ik heb vervolgens de Stichting Infofilter op
29 april jl. formeel aangewezen als beheerder van het register.
Inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel (30 661) in Eerste Kamer is zowel
door mij als door de leden van uw Kamer expliciet aangegeven dat er een reële
overgangstermijn in acht dient te worden genomen. Nu de Stichting Infofilter
formeel is aangewezen als beheerder van het wettelijke register, kunnen de
afnemers van Stichting Infofilter de voor de naleving van deze wet noodzakelijke
organisatorische en technische maatregelen treffen, zoals:
- het aanpassen van hun processen en systemen om inschrijvingen in het 'belme-
niet´ register te kunnen verwerken en om belbestanden te
schonen/ontdubbelen met het ´bel-me-niet´ register;
- het eventueel aanschaffen en implementeren van nieuwe hardware en
software (indien systemen niet kunnen worden aangepast);
- het inregelen van processen en systemen om inschrijvingen in het ´bel-meniet
´ register te kunnen verwerken, voor bijvoorbeeld scripts;
- het instrueren en opleiden van medewerkers voor het op adequate wijze
voldoen aan de nieuwe wettelijke vereisten, zoals het aanbieden en verwerken
van de inschrijvingen;
- het voorlichten van klanten en leveranciers;
- het maken van nieuwe afspraken en het aanpassen van contracten met
klanten en/of leveranciers.
De regelgeving kan pas in werking treden als de beheerder feitelijk klaar is om
zijn taak uit te voeren en als de afnemers van het register voldoende tijd hebben
gehad om de bovengenoemde maatregelen te treffen. Overheid, bedrijfsleven,
maar vooral ook consumenten zijn gebaat bij een goed werkend systeem, waarbij
eventuele kinderziektes nog voor de start zijn geëlimineerd. Hiermee
rekeninghoudend ben ik van mening dat de wet per 1 oktober 2009 in werking
kan treden. Vanaf dat moment moeten bedrijven zich aan de nieuwe regels
houden en kunnen consumenten zich beroepen op hun rechten en kunnen zij zich
desgewenst inschrijven in het register, zodat zij voortaan gevrijwaard blijven van
verkooptelefoontjes, die zij niet meer wensen te ontvangen.
(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken
Pagina 1 van 2
Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Directie Telecommarkt
Bezuidenhoutseweg 30
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
Roman Volf
T 070 379 72 80
F 070 379 82 70
r.volf@minez.nl
Ons kenmerk
ET/TM/ 9079878