Duidelijkheid bij de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning voor particuliere windmolens

30/04/2009 15:50

Vlaamse Overheid

Vandaag keurde de Vlaamse Regering op voorstel van de Vlaamse

ministers Dirk VAN MECHELEN en Hilde CREVITS een nieuwe omzendbrief

goed voor de interpretatie van bouwvergunningsaanvragen voor kleine

en middelgrote windmolens.

Vandaag keurde de Vlaamse Regering op voorstel van de Vlaamse

ministers Dirk VAN MECHELEN en Hilde CREVITS een nieuwe omzendbrief

goed voor de interpretatie van bouwvergunningsaanvragen voor kleine

en middelgrote windmolens.

Vlaanderen investeert meer en meer in hernieuwbare energie, en in

2006 werd reeds een omzendbrief overgemaakt aan de gemeenten,

provincies en gewest om het plaatsen van grote windturbines in

Vlaanderen te kunnen stimuleren en ruimtelijk zo goed mogelijk af

te wegen. Het nieuwe decreet ruimtelijke ordening , dat vanaf 1

september 2009 in werking treedt, zal een zeer belangrijke

bijkomende stimulans zijn voor het plaatsen van windturbines in

Vlaanderen. Het zal niet langer nodig zijn een afzonderlijk en

tijdrovend planningsinitiatief te nemen (nieuw ruimtelijke

uitvoeringsplan), wanneer men een windturbine in landbouwgebied wil

plaatsen.

Met deze nieuwe omzendbrief worden duidelijke randvoorwaarden

aangereikt voor het plaatsen van kleine en middelgrote

windturbines . In het verleden strandden heel wat aanvragen voor

een bouwvergunning voor particuliere windturbines. Deze omzendbrief

geeft vanaf nu duidelijk aan hoe de gemeenten deze aanvragen zo

objectief mogelijk kunnen beoordelen naar de ruimtelijke impact, de

geluidshinder, veiligheid en eventuele visuele hinder (slagschaduw

door draaiende wieken).

Een kleine windturbine heeft een maximale masthoogte van 15 meter

of is direct vastgehecht aan een woning of gebouw. Hiervoor bestaan

al heel veel types en maten, waardoor inpassing in een woongebied

steeds relevanter wordt. Toch is de opbrengst van kleine windmolens

nog relatief beperkt. Een aparte technisch gedeelte aan de

omzendbrief is specifiek gericht particulieren en gaat in op de

efficiëntie ervan naar energieproductie.

Middelgrote windturbines kunnen elektriciteit leveren voor een

80-tal gezinnen en zijn dus een zinvolle optie voor bepaalde

kleinere wijken in een gemeente. Belangrijk hierbij is natuurlijk

ervoor te zorgen dat negatieve effecten zoals geluidshinder en

slagschaduw door de draaiende wieken maximaal vermeden worden. De

ruimtelijke inpassing van dergelijke middelgrote turbines is dus

heel belangrijk. De nieuwe omzendbrief stimuleert de gemeenten om

hiervoor planningsinitiatieven te nemen en via bijvoorbeeld

gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen dergelijke

windturbines te voorzien voor de lokale energievoorziening van

wijken.

Daarnaast zijn middelgrote windturbines eveneens een mooie

oplossing voor de hernieuwbare energievoorziening van

landbouwbedrijven en middelgrote bedrijven in landbouwgebieden en

bedrijfszones. Ook hier geeft de omzendbrief duidelijk aan hoe dit

best kan gebeuren.

Het rendement van windturbines stijgt echter exponentieel met de

dimensie. Grootte windturbines leveren momenteel 2 tot 3 MW,

middelgrote windturbines rond 300 KW. Daarom prefereert de

omzendbrief de plaatsing van grote windturbines boven de

middelgrote windturbines. Toch zal in heel wat gevallen een

middelgrote windturbines een optimale keuze zijn, rekening houdende

met de hindereffecten (die zeker in afstand toeneemt bij grote

windturbines) naar bijvoorbeeld omwonenden. Om die reden wordt voor

een middelgrote windturbine toch een beknopte lokalisatienota

gevraagd bij de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning, die

moet aantonen dat de hinder naar de omgeving minimaal is.

"Deze omzendbrief is een belangrijke bijdrage voor het stimuleren

van het gebruik van hernieuwbare energie in Vlaanderen, alsook de

zo belangrijke impuls voor de groene economie", aldus de ministers

Dirk Van Mechelen en Hilde Crevits.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel