De financiële crisis verontrust Vlaanderen, Vlaamse gezinnen besparen opmerkelijk .

30/04/2009 06:00

iVOX

Uit De Grote Cententest van het online marktonderzoeksbureau iVOX in samenwerking met Pebblemedia en Fortis, blijkt duidelijk dat de financiële crisis de gemiddelde Vlaming behoorlijk ongerust maakt. De helft van de Vlamingen is erg ongerust. De crisis begint bovendien zwaar door te wegen op uitgaven van de Vlaamse gezinnen: slechts 25% van de gezinnen dient niet te besparen.

Uit De Grote Cententest van het online marktonderzoeksbureau iVOX in samenwerking met Pebblemedia en Fortis, blijkt duidelijk dat de financiële crisis de gemiddelde Vlaming behoorlijk ongerust maakt. De crisis begint bovendien zwaar door te wegen op uitgaven van de Vlaamse gezinnen.

Op www.degrotecententest.be werden meer dan 25.000 Vlamingen boven de 25 jaar online bevraagd in de laatste maanden van 2008 en in het eerste trimester van dit jaar over hun ongerustheid over de crisis en in welke mate ze hierdoor op de financiële rem gaan staan.

De resultaten van dit grootschalig onderzoek worden vandaag gepubliceerd in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg en ook nog in de zaterdageditie van 2 mei.

25.000 Vlamingen lieten duidelijk blijken dat de omvang van de crisis hen verontrust en hun beslissingen sterk heeft beïnvloed de afgelopen maanden.

De onderzoekers kwamen tot de volgende conclusies:

* De Vlaming voelt zich erg ongerust

De ongerustheid is enorm: 1 op 2 Vlamingen voelt zich zeer ongerust ten gevolge van de financiële crisis. De ongerustheid neemt bovendien de laatste maanden snel toe.

* De Vlaming is ook bezorgd over zijn eigen financiële situatie

De ongerustheid is niet enkel algemeen, maar ook persoonlijk: 38% van de Vlamingen maakt zich grote zorgen over zijn eigen persoonlijke financiële situatie. Bij de arbeiders is dit zelfs 51%!

* De Vlaming gaat financieel op de rem staan.

De Vlaming gaat meer en meer op de rem staan ten gevolge van de crisis.

Het meeste besparen de gezinnen op vakanties en op uitgaan- . Voeding,geneesmiddelen blijven voorlopig redelijk buiten schot.

Slechts 25% voelt niets van de crisis en gaat gewoon door met uitgeven zoals voorheen. Maar het aantal Vlamingen dat gewoon hetzelfde niveau van uitgaven kan blijven behouden daalt snel: dit was eind vorig jaar nog 31%.

Iedereen kan zijn mening over de crisis via www.degrotecententest.be laten kennen en kan via een speciale feedbackmodule ook onmiddellijk zichzelf vergelijken met andere Vlamingen op de gestelde vragen.

Op die manier zal iVOX de gevolgen van de crisis voor de Vlaamse gezinnen verder opvolgen en onderzoeken.

Voor meer inhoudelijke informatie over dit onderzoek en de opzet van de Grote

Cententest kunt u contact opnemen met

Hans Verhoeven

Project Director

Karel van Lotharingenstraat 4

3000 Leuven

hans@ivox.be

0496/575580

Methodologie

* Basis: N = 25.000

* Fieldwork:

2 waves:

Wave 1: Q4- 2008: 16 oktober 2008 tot 30 november 2008: 11859

Wave 2: Q1-2009:10 januari 2009 tot 30 maart 2009: 13326

* Methode: online survey, enquête werd gelanceerd op de database van Pebblemedia en vrij beschikbaar via www.degrotecententest.be

* Doelgroep: Nederlandstalige populatie wonende in België met toegang tot het

internet, 25 jaar tot 74 jaar.

* Er werd rekening gehouden met gekruiste quota:Geslacht/Leeftijd en Diploma

* Weighting coëff. gem. = 1.12

Informatie iVOX

iVOX is een initiatief van Indigov, een spin-off van de KULeuven. Indigov is hét

onderzoeks- en adviesbureau inzake overheidscommunicatie -en adoptie van

nieuwe media in Vlaanderen, opgestart in september 2004.

iVOX beschikt over een van de meest kwalitatieve onderzoekspanels in België en

wordt geleid door een team van onderzoeksmethodologen. Het panel is zeer

nauwgezet opgezet, steekproeven weerspiegelen de Belgische populatie en worden getoetst via een breed scala aan parameters.

iVOX is vooral bekend als nummer 1 inzake Belgische opiniepeilingen: VTM (sex-enquête, dieet-enquête, royalty-enquête, gezondheidsenquête,...) ; de Grote Moslim enquête voor Humo; het beruchte Grohe Douche -Onderzoek: "Wat doet de Belg in de douche?" en talloze opiniepeilingen voor P-Magazine, La Libre Belgique, La Dernière Heure, Vers L' Avenir, RTL-

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel