Haagse KoninginneNach presenteert innovatieve applicatie
Digitaal ticket geeft toegang tot binnenoptredens
DEN HAAG, 20090306 -- De Haagse KoninginneNach zet tijdens haar twintigste verjaardag op 29 april 2009 het 'mobieltje' centraal en introduceert een bijzondere versie van een mobile festival guide, waarbij een digital ticket op het scherm van de mobiele telefoon kan worden gedownload dat als passe-partout toegang geeft tot alle binnenoptredens. Deze innovatieve applicatie betekent fun en gemak voor de gebruiker èn biedt nieuwe marketingmogelijkheden voor sponsors.
"Het idee van digital ticketing", vertelt Roland Verbiest, directeur van DOEN Evenementen, "is ontstaan vanuit de beoogde nieuwe opzet van de Nach, waarbij artiesten van naam en faam een plek krijgen op binnenpodia. Grote namen zijn van het posterbeeld verdwenen sinds Anouk in '98 bij het podium op het Buitenhof zoveel mensen op de been bracht dat haar optreden gestopt moest worden. Anouk moet weer kunnen optreden op de Nach, vinden wij. Daarom programmeren wij gerenommeerde artiesten in een aantal binnenlocaties, naast bands op vier buitenpodia. De voorwaarde die wij onszelf stelden was dat die binnenlocaties eenvoudig te bezoeken moeten zijn. Digital ticketing is het antwoord. Meer dan je mobiel heb je niet nodig." De innovatieve manier van entree heeft de binnenoptredens de verzamelnaam Nach Mobiel gegeven.
Verbiest presenteerde het idee tijdens Den Haag Telecom 2008 en daarna ging het snel.
Vanaf 16 maart a.s is een gratis pilotversie van de mobile festival guide te downloaden door een sms te versturen naar 3010. Half april is de definitieve versie er, eveneens gratis, met alle informatie over onder meer podiumlocaties, optredende artiesten en het laatste nieuws. Dan is voor niet meer dan ¤ 10,- het innovatieve digital ticket te downloaden, de afbeelding die als passe-partout toegang geeft tot alle binnenoptredens.
De applicatie biedt nieuwe mogelijkheden om doelgroepen aan te spreken. Voor sponsors via teksten of gadgets in de applicatie, maar ook door gericht te sms'en of door bezoekers via bluetooth toegespitste (concert)aanbiedingen te doen. De organisatie zet de applicatie in om mededelingen te doen over bijvoorbeeld verrassende flash-optredens, openbaar vervoer of eventuele calamiteiten. En op termijn wordt de applicatie verrijkt met aansprekende extra's als concertbeelden, 'locate your friend' en polls.
De Nach maakt eerste namen bekend
De eerste namen van het programma van de Haagse KoninginneNach zijn bekend. Op het Spuiplein-podium maakt Beef zijn opwachting met een aanstekelijk ritme van Jamaicaanse ska, reggae, rocksteady en ragga. Een uitgelezen kans om Beef live mee te maken, want per september 2009 trekt Beef er één jaar lang de stekker uit. Meer zomerse reggae, maar dan met Indiase invloeden, komt van Lady K-Wida met de band Poor Man Friend op het Grote Markt-podium. Deze Haagse zangeres is betiteld als de beste reggaezangers van Nederland; haar nieuwe single 'One Man Woman' nam zij dan ook op met reggaester Yellowman. De Ier Simon McBride brengt stevige bluesrock èn prachtige rustige nummers op het Grote Kerk-podium. Simon werd op zijn vijftiende al uitgeroepen tot 'Young Gitarist Of The Year' door Guitarist Magazine en datzelfde blad lauwert hem nu als dè opvolger van de Ierse gitaarvirtuozen Rory Gallagher en Gary Moore.
Theater aan het Spui, één van de locaties waar het binnenprogramma Nach Mobiel zich afspeelt, verwelkomt de Britpop-helden Moke. Een optreden dat nog een verrassing in petto heeft. Daarover later meer.
Stichting Haagse KoninginneNach
Ingezonden persbericht