Reclame Code Commissie
Symposium SRC
Reclame van Infogest S.A. voor Artrosilium misleidend
Het betreft de advertentie voor Artrosilium in de Vlissingse Bode van
29 oktober 2008. Artrosilium wordt daarin aangeprezen als middel bij
"last van artrosepijn of stramme gewrichten". Bij een 20-ml proeftube
krijgt men tijdelijk het boek "Het natuurlijke middel dat artrose kan
overwinnen" cadeau.
In de advertentie wordt de indruk gewekt dat Artrosilium helpt bij
"artrosepijn" dan wel bij artrose.
Nu niet is aangetoond dan wel aannemelijk is gemaakt dat Artrolisium
de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven, wordt
onjuiste informatie versterkt over een van de voornaamste kenmerken
van het product, te weten de werking en het te verwachten resultaat
van Artrosilium. De gemiddelde consument kan daardoor ertoe worden
gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet
had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor
oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
Gezien de ernst van de misleiding en omdat de Commissie al eerder,
naar aanleiding van vergelijkbare reclame-uitingen voor Artrosilium,
een aanbeveling heeft gedaan om voor Artrosilium niet meer op een
dergelijke wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten deze
uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.
Dossier: 2009/00021 d.d. 9 april 2009
Wilt u op de hoogte worden gehouden over zaken behandeld door de
Reclame Code Commissie? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.