Integriteit en klokkenluidersvoorzieningen
Datum: 28-04-2009
Betrouwbaarheid en integriteit zijn onmisbaar voor het goed
functioneren van iedere sector en iedere organisatie. Misstanden doen
afbreuk aan dat functioneren en daarmee ook aan het imago van de
organisatie.
Iedere organisatie is erbij gebaat om misstanden waar mogelijk te
voorkomen. Doet zich desondanks een misstand voor, dan moet die worden
beëindigd. Werknemers moeten om die reden vermoedens van misstanden
kunnen melden zonder dat zij daarvan nadelen ondervinden. Het ligt op
de weg van organisaties om meldingen van vermoedens serieus te nemen,
te onderzoeken en, als zo'n vermoeden juist blijkt te zijn, te
voorzien in een oplossing.
Om misstanden adequaat te kunnen oplossen moet het voor iedereen
binnen de organisatie helder zijn hoe wordt omgegaan met vermoedens
van een misstand.
Wordt de melding van een misstand, in de visie van de melder, intern
niet bevredigend opgepakt of opgelost, dan moet de melder een beroep
kunnen doen op een voorziening buiten de organisatie. Bij een
onafhankelijke partij die met kennis van zaken de melding aan een
onderzoek onderwerpt. Maar hoe organiseert u dat?
U hoeft daarvoor niet opnieuw het wiel uit te vinden. Het CAOP heeft
veel deskundigheid opgebouwd in klokkenluidersvoorzieningen. Enkele
voorbeelden:
* het secretariaat van de Commissie Integriteit Overheid, die
misstanden onderzoekt bij het Rijk, de Politie en Defensie, is
belegd bij het CAOP;
* voor verschillende organisaties vormt het CAOP inmiddels het loket
voor de melder die binnen de eigen organisatie geen bevredigende
reactie heeft gekregen op zijn melding;
* het CAOP ontwerpt specifieke procedures en reglementen en stelt
commissies samen met deskundige leden die de misstand aan een
nader onderzoek onderwerpen.
In alle gevallen passen we maatwerk toe. Zo komt een regeling tot
stand die:
* recht doet aan het specifieke karakter van de sector en/of de
organisatie;
* recht doet aan de primaire verantwoordelijkheid van het management
van de organisatie om orde op zaken te stellen;
* de werknemer die te goeder trouw een melding doet, serieus neemt
indien de leiding van de organisatie het laat afweten;
* de melder de noodzakelijke bescherming biedt.
Wilt u meer weten over klokkenluidersvoorzieningen? Neem dan contact
op met Margriet Drent (m.drent@caop.nl) 070 - 3765721