Ingezonden persbericht
Persbericht
Geachte redactie,
Bijgaand treft u een brief aan waarin wij aandacht vragen voor het draagvlakbeleid van het ministerie van
Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking. Het gaat om een open brief aan minister Koenders.
Hieronder vindt u aanvullende informatie.
De ondertekenaars:
A.W.M. (Lou) Keune is econoom en hoofddocent SW (in ruste) aan de KUB in Tilburg. Keune staat bekend
als fervent voorvechter van internationale solidariteit. Maar hij staat ook bekend om zijn kritische houding ten
aanzien van de ontwikkelingssamenwerking zoals we die kennen. Keune is onder meer coördinator van het
Platform Duurzame en Solidaire Economie.
Irene Mol is directeur van Stichting Pequeno, een organisatie die ontwikkelingsprojecten initieert en
financiert. Daarnaast doet Pequeno onafhankelijk onderzoek naar de effectiviteit van
ontwikkelingssamenwerking en transparantie in de goede-doelen-sector. In maart van dit jaar publiceerde
Pequeno een geruchtmakend onderzoek over het keurmerk CBF voor goede doelen.
René de Monchy is verslaggever bij BNR Nieuwsradio en houdt zich vooral bezig met financieel-
economische onderwerpen. Hij is als media-adviseur betrokken bij Stichting Streetwise Network, een
productiehuis dat informatieproducten ontwikkelt over ontwikkelingssamenwerking.
Michiel Odink is werkzaam als advocaat voor een gerenommeerd advocatenkantoor met vestigingen over
de hele wereld. Odink is specialist op het terrein van media en intellectueel eigendom. Daarnaast is hij lid
van de Raad van Advies van Stichting Streetwise Network, een productiehuis dat informatieproducten
ontwikkelt over ontwikkelingssamenwerking en mondiale samenleving.
Paul de Ridder is directeur van uitgeverij De Papieren Tijger in Breda. Hij geeft boeken uit van auteurs als
Noam Chomsky, Willem Oltmans, Theo Ruyter, Els de Groen en vele anderen. De Ridder probeert zo een
breed publiek te winnen voor toegankelijke, maatschappijkritische boeken.
Theo Ruyter is journalist en publicist. In 1972 begon hij zijn journalistieke carrière als correspondent in
Afrika. Ruyter werkte ook lang in de ontwikkelingssamenwerking. In 2005 schreef hij zijn eerste boek over
deze bedrijfstak, `Requiem voor de Hulp'. Onlangs kwam over hetzelfde onderwerp een bundel verhalen en
essays uit, `De Koe Lacht Niet Meer'.
Marjan Smeitink is journalist en tekstschrijver. Ze schrijft onder meer voor FM, het Filantropisch Magazine
en is zodoende goed ingewijd in de goede-doelen-sector.
Paul van der Sneppen is freelance journalist en televisiemaker. Daarnaast bestiert hij Stichting Streetwise
Network (SSN), een productiehuis dat informatieproducten ontwikkelt over ontwikkelingssamenwerking en
mondiale samenleving. Als voorman van SSN is hij ook één van de initiatiefnemers achter
Wereldburgers.TV, een onafhankelijke nieuwsportaal over ontwikkelingssamenwerking en mondiale
samenleving. Wereldburgers.TV is het middelpunt geworden van de meest recente controverse over
draagvlaksubsidies.
Henk van Stokkom is consultant giftenbeleid voor vermogensfondsen. "Geld geven is zaken doen", is zijn
credo. Van Stokkom benadert de filantropie met een nuchtere zakelijkheid en probeert zo veel weldoeners
voor teleurstellingen te behoeden. Van Stokkom is bovendien een actief blogger met een frisse kijk op de
goede-doelen-sector.
Gertjan Straalman is filmmaker en cameraman. Hij heeft onder meer jarenlang aan nieuwsreportages voor
televisie meegewerkt. Tegenwoordig legt hij zich vooral toe op natuurreportages.
Gert Jan Vuyk is marketeer en diende ruim dertig jaar in commerciële functies bij Procter & Gamble,
Heineken en Coca-Cola alvorens als zelfstandig adviseur verder te gaan. Tegenwoordig wijdt hij zijn tijd
echter vooral aan transparantie brengen in de goede-doelen-sector. Vuyk is initiatiefnemer van de onlangs
opgerichte Transparantie Denktank Goede Doelen.
Marina Zwaan is journalist. Als hoofdredacteur van maandblad Bijeen heeft ze vergeefs geprotesteerd tegen
de valse concurrentie van het gratis tijdschrift IS (Internationale Samenwerking) van het ministerie van
ontwikkelingssamenwerking. Met een nieuwe formule en een financiële injectie van het Bedrijfsfonds voor de
Pers probeerde ze het blad nieuw leven in te blazen. Het mocht niet baten.
muleren, komt bedrogen uit. Zo hanteert draagvlakorganisatie NCDO bijvoorbeeld het uitgangspunt dat
nieuwe projectaanvragen van derden niet mogen concurreren met `eigen projecten'. Op die manier ontstaat
een situatie waarin de berichtgeving over ontwikkelingssamenwerking, met publieke middelen, wordt
`gegijzeld' door draagvlak- en ontwikkelingsorganisaties. Dat moet anders.
Onafhankelijke journalistiek kan alleen bestaan in een pluriform medialandschap en bij de gratie van
gezonde marktwerking. De investeringen van uw ministerie in journalistieke producten verstoren die markt.
Een schrijnend voorbeeld daarvan is de teloorgang van maandblad Bijeen dat op eigen kracht decennialang
onafhankelijk kon berichten over mondiale samenleving. In 2004 bezweek het blad onder de concurrentie
van uit draagvlakbudget gesubsidieerde media.
Het Nederlandse publiek heeft er recht op om in het debat over ontwikkelingssamenwerking vanuit
verschillende invalshoeken geïnformeerd te worden. Het met publieke middelen opstarten, maar vooral het
blijvend financieren, van journalistieke producten door overheid en draagvlak- of ontwikkelingsorganisaties
staat dat in de weg. Het heeft geleid tot kartelvorming in de markt voor de `ontwikkelingsjournalistiek' en
eenzijdige beeldvorming over ontwikkelingssamenwerking.
Journalistieke berichtgeving is primair de taak van onafhankelijke nieuwsmedia. Wij roepen u daarom op om
alle draagvlakinvesteringen in journalistieke producties te staken of in ieder geval een situatie te creëren
waarin marktwerking mogelijk is op basis van `level playing field' en waarin pluriformiteit wordt gestimuleerd.
Hoogachtend,
Lou Keune econoom en voorm. hoofddocent sociale wetenschappen KUB
Irene Mol directeur Stichting Pequeno
René de Monchy journalist
Michiel Odink advocaat media en intellectueel eigendom
Paul de Ridder directeur uitgeverij De Papieren Tijger
Theo Ruyter journalist/publicist
Marjan Smeitink journalist Filantropie Magazine
Paul van der Sneppen journalist / initiatiefnemer Wereldburgers.TV
Henk van Stokkom consultant giftenbeleid voor vermogensfondsen
Gertjan Straalman filmmaker
Gert Jan Vuyk initiatiefnemer Denktank Transparantie Goede Doelen
Marina Zwaan oud-hoofdredacteur maandblad Bijeen
Contactpersoon: Paul A. van der Sneppen, 030-2712689
snappy@xs4all.nl