Antwoord Kamervragen van het lid Bashir
Kamervragen | 28-04-2009 | Belastingen algemeen, Uitvoering
Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Ons kenmerk: DGB/2009/1902 U
Uw brief (kenmerk): 27.03.2009/2009Z05721
Betreft: Beantwoording kamervragen van het lid Bashir
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid
Bashir over de ongeveer 45 miljoen euro per jaar aan onjuiste
uitbetalingen door de Belastingdienst.
Hoogachtend,
De staatssecretaris van Financiën,
Mr. drs. J.C. de Jager
Vragen van het lid Bashir (SP) aan de staatssecretaris van Financiën over de
ongeveer 45 miljoen euro per jaar aan onjuiste uitbetalingen door de
Belastingdienst. (Ingezonden 27 maart 2009)
Vraag 1
Kunt u nader ingaan op de stappen die de Belastingdienst neemt die
moeten leiden tot terugbetaling van uit- en terugbetalingen die op een
verkeerd rekeningnummer zijn gestort? Op welke manier vordert de
Belastingdienst het geld terug van iemand die het geld ten onrechte
heeft gekregen? Wat gebeurt er als men weigert om de Belastingdienst
het geld terug te geven? Is men verplicht om het geld terug te
storten?
Antwoord vraag 1
In het geval blijkt dat een uit- of terugbetaling heeft plaatsgevonden
op een verkeerd rekeningnummer, verzoekt de Belastingdienst de derde
het onverschuldigd betaalde bedrag terug te betalen. In daartoe
aanleiding gevende gevallen kan de derde met de Belastingdienst
afspraken maken over de termijn waarbinnen het bedrag moet zijn
terugbetaald. Wanneer de derde de terugbetaling weigert, volgt
dagvaarding voor de burgerlijke rechter, tenzij op voorhand is
vastgesteld dat terugbetaling absoluut onmogelijk is. De in dit kader
in rechte ingestelde vorderingen zijn gebaseerd op hetzij de
terugbetalingsplicht uit hoofde van onverschuldigde betaling hetzij de
vergoedingsplicht ter zake van ongerechtvaardigde verrijking. Het door
de rechter gewezen vonnis waarbij de derde tot betaling resp. de
belastingplichtige tot vergoeding wordt veroordeeld, wordt zonodig ten
uitvoer gelegd op de goederen van de derde resp. de ongerechtvaardigd
verrijkte.
Vraag 2
Kunt u aangeven hoeveel van de ongeveer 45 miljoen euro per jaar 1),
wat dus de Belastingdienst op een ander rekeningnummer stort dan door
de belastingplichtigen gewenst, uiteindelijk verloren gaat omdat het
niet terugvorderbaar is?
Antwoord vraag 2
In het geval de bij vraag 1 bedoelde (terug)vordering niet inbaar
blijkt te zijn, wordt het daarmee gemoeide bedrag geboekt ten laste
van de begrotingspost "verloren gegane rijksgelden". In de jaren 2006,
2007 en 2008 beliepen de ten laste van deze begrotingspost geboekte
bedragen in totaal respectievelijk 1,1 miljoen, 0,8 miljoen en 1,9
miljoen euro.
Vraag 3
Hoe wordt ervoor gezorgd dat een onjuiste verwerking van het door de
belastingplichtige opgegeven rekeningnummer zo min mogelijk overlast
en bureaucratie voor belastingplichtigen oplevert?
Antwoord vraag 3
In het geval blijkt dat een uit- of terugbetaling op een verkeerd
rekeningnummer heeft plaatsgevonden omdat het door de
belastingplichtige opgegeven rekeningnummer onjuist is verwerkt, zal
in beginsel meteen een tweede uitbetaling volgen tenzij de eerste
betaling reeds ter beschikking van de belastingplichtige mocht zijn
gekomen. Het laatste doet zich bijvoorbeeld voor wanneer bij de
uitbetaling weliswaar een onjuist rekeningnummer is gebruikt, maar het
bedrag niettemin is bijgeschreven op een (ander) rekeningnummer van de
belastingplichtige en wel op een zodanige wijze dat deze daar ook over
heeft kunnen beschikken.
Vraag 4
Kunt u een gespecificeerd bedrag geven op mijn eerder gestelde vraag
over hoeveel het gaat kosten als de Belastingdienst in de toekomst
altijd een naam/nummercontrole uitvoert bij uit- en terugbetalingen?
Antwoord vraag 4
De directe - door de bank aan de Belastingdienst in rekening te
brengen - kosten van naam-nummercontrole bedragen EUR 0,02 per
uitbetalingstransactie. De kosten van verwerking van de uitworp van
het controleproces zullen daarvan echter een veelvoud bedragen.
Verwacht mag namelijk worden dat vele miljoenen uitbetalingen hun
bestemming eerst zullen bereiken nadat (handmatig) controle- en
herstelhandelingen hebben plaatsgevonden en de opgegeven naamgegevens
van de Belastingdienst matchen met de - tot dan toe voor de
Belastingdienst onbekende - rekeninggegevens van de betreffende bank.
Van belang is dat bij de invoering van de nieuwe Europese
gestandaardiseerde betaalproducten (SEPA), volgens de huidige
specificaties de verplichting gaat gelden bij betaalopdrachten ook de
naam van de rekeninghouder te vermelden. Het is thans niet duidelijk
of banken daarop integraal zullen controleren. Indien dat inderdaad zo
zou zijn, zullen betalende instanties de tenaamstelling expliciet
moeten gaan uitvragen en administreren.
1) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 2052
Meer informatie
* Antwoord Kamervragen van het lid Bashir
Kamervragen | 28-04-2009 | PDF bestand, 24 Kb
Zie het origineel
Verwante dossiers
* Belastingen algemeen
* Uitvoering
Ministerie van Financiën