Utrecht, 28 april 2009
NS naar NMa over verhoging ProRail-tarieven voor
gebruik van het spoorwegnet
Prijsverhoging door ProRail maakt treinkaartjes veel duurder
NS heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de door ProRail aangekondigde extra verhoging van de `gebruiksvergoeding' voor 2010 met 30 miljoen euro (=17%).
Als deze stijging van de kosten om over de rails te mogen rijden doorgaat zal de prijs van
de treinkaartjes in 2010 met 2,5% extra omhoog moeten.
Spoorwegondernemingen betalen aan ProRail voor het rijden en opstellen van treinen op het
spoorwegnet, voor het gebruik van voorzieningen op emplacementen en voor het gebruik van
transfervoorzieningen op de stations. ProRail heeft aangekondigd voor 2010 deze
`gebruiksvergoedingstarieven' extra te willen verhogen, waardoor NS zo'n 30 miljoen euro meer
zou moeten betalen. Volgens NS is deze verhoging onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.
ProRail wil allerlei kosten, die voorheen niet in rekening werden gebracht, vanaf 2010 door NS
laten betalen. Dit doet ProRail door een groot gedeelte `vaste kosten', die nu door het Rijk worden
vergoed, voortaan als `variabele kosten' aan de spoorwegondernemingen door te belasten.
Volgens NS gaat het echter om vaste kosten die nodig zijn om de infrastructuur in een goed
berijdbare staat te houden, zonder dat er een trein over heeft gereden.
De extra kostenstijging van bijna 30 miljoen euro maakt het voor NS noodzakelijk een prijsstijging
van de treinkaartjes door te voeren. Dit zou een extra tariefstijging van 2,5% bovenop de jaarlijkse
doorberekening van de inflatie betekenen. Hiermee komen de mede door ProRail onderschreven
groeiambities van de spoorsector in gevaar. De door ProRail aangekondigde verhogingen hebben
ook kostenstijgingen tot gevolg voor de andere reizigers- en goederenvervoerders op het
Nederlandse spoorwegnet. Dit is in het huidige economische klimaat onwenselijk en bovendien
contrair aan groeidoelstelling van het kabinet.
NS stelt het belang van de reiziger voorop en betreurt het dat wederom via een procedure bij de
Vervoerkamer van de NMa getoetst moet worden of ProRail de tarieven juist heeft berekend en of
de stijging met bijna 30 miljoen euro rechtmatig is. Duidelijkheid omtrent de berekeningswijze,
hoogte en stabiliteit van de gebruiksvergoedingstarieven ontbreekt op dit moment, omdat hiervoor
slechts een beperkt wettelijk kader bestaat. In andere gereguleerde sectoren (telecommunicatie,
energie, luchthaventarieven) is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) de hoeksteen van de
economische regulering.
In 2008 diende NS bij de Vervoerkamer van de NMa ook een klacht in tegen verhogingen van de
gebruiksvergoedingstarieven. De NMa-VK besliste in juni 2008 in het voordeel van NS. Elementen
uit de klacht van 2008 zijn thans weer aan de orde.
NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362
Datum 28 april 2009
Pagina 2/2
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting, 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van
NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt NS
een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen