Agfa-Gevaert maakt resultaten eerste kwartaal bekend - Gereglementeerde
informatie
* Economische vertraging weegt op business, vooral in Agfa Graphics
en Agfa Specialty Products
* Goede prestatie van Agfa HealthCare
* Groepsomzet daalde met 12,1 procent tot 662 miljoen euro
* Verdere verbetering in verkoop- en algemene beheerskosten
* Recurrente EBIT van 28 miljoen euro tegenover 40 miljoen euro in
het eerste kwartaal van 2008
* Nettoresultaat van min 9 miljoen euro
* Verdere uitvoering van programma voor het verminderen van de netto
financiële schuld - Netto financiële schuld verbeterde verder van
703 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2008 tot 661 miljoen
euro
* Press release
* Mortsel (België)
* April 28, 2009 07:45
Agfa-Gevaert maakte vandaag de resultaten van het eerste kwartaal
bekend.
Agfa-Gevaert Groep - eerste kwartaal 2009
In miljoen euro 1KW 2008 1KW 2009 % evolutie
Omzet 753 662 -12,1%
Brutowinst (*) 256 208 -18,8%
% van de omzet 34,0% 31,4%
Recurrente EBITDA (*) 71 55 -22,5%
% van de omzet 9,4% 8,3%
Recurrente EBIT (*) 40 28 -30,0%
% van de omzet 5,3% 4,2%
Bedrijfsresultaat 35 37
+5,7%
Nettoresultaat 10 (9)
Nettobedrijfskasstroom 19 26
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Tegenover het eerste kwartaal van 2008 daalde de omzet van de Groep
met 12,1 procent tot 662 miljoen euro. Deze daling is toe te schrijven
aan Agfa Graphics en Agfa Specialty Products, die beide te lijden
hadden onder de economische omstandigheden. Agfa HealthCare presteerde
in overeenstemming met de verwachtingen.
De omzetdaling woog op de productie-efficiëntie van de Groep door een
verminderd gebruik van de capaciteit. Bijgevolg daalde de recurrente
brutowinstmarge van de Groep van 34,0 procent van de omzet in het
eerste kwartaal van 2008 tot 31,4 procent.
De inspanningen van vorig jaar voortzettend, kon Agfa-Gevaert de
verkoop- en algemene beheerskosten verder verminderen in de eerste
maanden van 2009. De maandelijkse run rate van deze kosten werd
verlaagd van 54 miljoen euro in 2008 tot 48 miljoen euro in het eerste
kwartaal van 2009. Tegenover het eerste kwartaal van 2008 daalden deze
kosten met 22 miljoen euro. De verkoop- en algemene beheerskosten
bedroegen 21,8 procent van de omzet. De Groep heeft bijkomende
maatregelen genomen om deze kosten in alle businessgroepen verder te
verlagen.
De recurrente EBITDA van de Groep (de som van Graphics, HealthCare,
Specialty Products en het niet-toegewezen deel) daalde van 71 miljoen
euro in het eerste kwartaal van 2008 tot 55 miljoen euro. De
recurrente EBIT daalde van 40 miljoen euro tot 28 miljoen euro.
Door een aanpassing aan de sociale voordelen in de Verenigde Staten
konden de normale reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten
meer dan gecompenseerd worden. Dit leidde tot een inkomen van 9
miljoen euro, tegenover een kost van 5 miljoen euro in het eerste
kwartaal van 2008.
Het niet-operationeel resultaat was negatiever dan in 2008 door een
speciale pensioenkost (vooral met betrekking tot inactieven), zoals
vermeld in het kader van de communicatie rond de cijfers van het
vierde kwartaal van 2008. Het niet-operationeel resultaat kwam uit op
min 30 miljoen euro.
De belastingkosten van de Groep waren hoger dan in 2008. Dit is vooral
toe te schrijven aan uitgestelde belastinglasten.
Het nettoresultaat kwam uit op min 9 miljoen euro, tegenover 10
miljoen euro in het eerste kwartaal van 2008.
Balans en kasstroom
- Op het einde van maart 2009 bedroegen de totale activa 3.133 miljoen
euro, tegenover 3.160 miljoen euro eind 2008.
- De voorraden bedroegen 591 miljoen euro (of 105 dagen). De
handels-vorderingen (inclusief de uitgestelde omzet en
vooruitbetalingen) bedroegen 577 miljoen euro (78 dagen) en de
handelsschulden 212 miljoen euro (38 dagen).
- Dankzij doelgerichte maatregelen verbeterde de netto financiële
schuld tot 661 miljoen euro eind maart 2009, tegenover 673 miljoen
euro eind 2008 en 703 miljoen euro eind maart 2008.
- De nettobedrijfskasstroom bedroeg 26 miljoen euro.
Agfa Graphics - eerste kwartaal 2009
In miljoen euro 1KW 2008 1KW 2009 % evolutie
Omzet 378 315 -16,7%
Recurrente EBITDA (*) 30,7 13,5 -56,0%
% van de omzet 8,1% 4,3%
Recurrente EBIT (*) 17,2 1,2 -93,0%
% van de omzet 4,6% 0,4%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Zoals verwacht werd Agfa Graphics zwaar getroffen door de impact van
de globale economische crisis op de drukindustrie. De impact was met
name voelbaar op het vlak van de investeringsgoederen omdat drukkers
zowel in drukvoorbereiding als in industriële inkjet hun investeringen
in apparatuur uitstellen. Bovendien leidde de vertraging in de
reclamemarkten tot een verminderd gebruik van verbruiks-goederen zoals
grafische film en drukplaten. In landen waar de crisis het sterkst
woog op de drukindustrie nam ook de concurrentiedruk toe. Daardoor
daalde de omzet van Agfa Graphics met 16,7 procent tot 315 miljoen
euro.
De volumedaling beïnvloedde de productie-efficiëntie, met negatieve
gevolgen voor de marges van Agfa Graphics. Terwijl de Amerikaanse
dollar versterkte tegenover het eerste kwartaal van 2008, verzwakten
de meeste andere munteenheden tegenover de euro. Rekening houdend met
de beperkte lokale kostenbasis van Agfa Graphics in de betrokken
landen, leidde dit tot een ongunstig wisselkoerseffect. Voortbouwend
op de inspanningen van de voorbije kwartalen kon Agfa Graphics de
verkoop- en algemene beheerskosten verder verminderen. Deze kosten
lagen 13 miljoen euro lager dan in het eerste kwartaal van 2008. De
recurrente EBITDA daalde tot 13,5 miljoen euro (of 4,3 procent van de
omzet) en de recurrente EBIT tot 1,2 miljoen euro (0,4 procent van de
omzet).
Op het vlak van drukvoorbereiding verbeterde Agfa Graphics ondanks de
zwakke economie zijn concurrentiepositie in de Noord-Amerikaanse
markten. Het tekende een overeenkomst met Focus Pre-Press Systems voor
de verdeling van zijn toonaangevende drukplaatsystemen in British
Columbia, Canada. Focus Pre-Press zal ook de drukkerijchemicaliën van
Agfa Graphics verdelen. The Union (Grass Valley, CA, USA) werd de
eerste krant in Noord-Amerika die Agfa's nieuwe
computer-to-plate-systeem voor kleine en middelgrote kranten - de
:Advantage N-SL - installeerde.
Agfa Graphics' chemievrije :Azura-drukplaten winnen wereldwijd aan
populariteit. Recent werden belangrijke stappen gezet in
Latijns-Amerika en Japan, waar de belangrijke drukkerijgroep Nichidai
Printing een contract tekende voor de installatie van twee :Avalon
N-plaatbelichters en voor de levering van :Azura-drukplaten.
Op het vlak van industriële inkjetdruk blijven de
:Anapurna-grootformaatprinters ondanks de economische crisis goed
verkopen. De :Dotrix- en :M-Press-machines worden ook algemeen
beschouwd als toonaangevend in hun respectieve marktsegmenten, maar
drukkers zijn geneigd om hun investeringen in duurdere apparatuur uit
te stellen. In juni kende de European Digital Press Association Agfa
Graphics' :Anapurna Mv de 'Best Flatbed Printer Entry Level of the
Year award' toe.
In Nieuw-Zeeland tekende Agfa Graphics een overeenkomst met Aarque
Graphics NZ. Deze onderneming zal de :Anapurna-grootformaatprinters
van Agfa Graphics in het land verdelen. Het industriële inkjetgamma
van Agfa Graphics stond ook in het middelpunt van de belangstelling op
de Graphispag-vakbeurs in Barcelona. De businessgroep verkocht er een
aantal :Anapurna Mv-systemen en zowel voor de ultrasnelle
:Dotrix-inkjetpers als de industriële :M-Press-vlakbedpers werden
veelbelovende contacten gelegd met potentiële kopers.
Eveneens op het vlak van de digitale druk tekende Agfa Graphics een
overeenkomst met Canon in het Verenigd Koninkrijk. Deze strategische
alliantie stelt Agfa Graphics in staat om de imagePRESS digitale
kleurenpersen van Canon aan te bieden aan zijn klanten in het
commerciële marktsegment. Agfa Graphics verkoopt de persen naast zijn
eigen inkjetsystemen, drukvoorbereidingsystemen en workflowsoftware.
Agfa HealthCare - eerste kwartaal 2009
In miljoen euro 1KW 2008 1KW 2009 % evolutie
Omzet 294 291 -1,0%
Recurrente EBITDA (*) 32,3 39,0 +20,7%
% van de omzet 11,0% 13,4%
Recurrente EBIT (*) 16,8 25,5 +51,8%
% van de omzet 5,7% 8,8%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden presteerde Agfa
HealthCare in overeenstemming met de verwachtingen. De omzet van de
businessgroep daalde met slechts 1,0 procent tot 291 miljoen euro. De
markten voor röntgenfilm en voor hardcopy film evolueerden conform de
trend van de voorbije kwartalen. Door de crisis stellen sommige
zorgorganisaties hun investeringen in apparatuur voor
computerradiografie (CR) uit. Ondanks de zwakke conjunctuur
presteerden Imaging IT en Enterprise IT opmerkelijk beter dan in de
eerste maanden van 2008.
De marges van Agfa HealthCare's verbruiksgoederen leden onder de
verminderde productie-efficiëntie, veroorzaakt door een verminderd
gebruik van de productie-capaciteit van de Groep. Zoals gepland kon
Agfa HealthCare zijn verkoop- en algemene beheerskosten tegenover het
eerste kwartaal van 2008 verder verminderen met 10 miljoen euro.
Bijgevolg kwam de recurrente EBITDA uit op 39,0 miljoen euro (of 13,4
procent van de omzet). De recurrente EBIT verbeterde met 51,8 procent
tot 25,5 miljoen euro of 8,8 procent van de omzet.
Agfa HealthCare streeft ernaar om zijn beeldvormingsegment te
versterken met nieuwe oplossingen. Een grote stap werd gezet met de
voorstelling van het nieuwe gamma van systemen voor Direct Radiography
(DR) tijdens het European Congress of Radiology (Wenen, Oostenrijk).
Deze DR-systemen zijn complementair met Agfa HealthCare's
toonaangevende aanbod van CR-systemen. Agfa HealthCare is nu in staat
om elk ziekenhuis en elk medisch centrum - hoe groot of hoe klein het
ook is - de gepaste oplossing voor hun radiografie te bieden.
In het eerste kwartaal tekende Agfa HealthCare opnieuw een aantal
belangrijke contracten voor zijn IMPAX 6 PACS (Picture Archiving and
Communication System). ENEL-MED, een toonaangevende private
zorgverstrekker in Polen, selecteerde IMPAX voor zijn 7 medische
centra. Daarnaast bestelde de organisatie nog 8 CR-systemen en 7
hardcopy printers. Het Bulgaarse ministerie van volksgezondheid
belastte Agfa HealthCare met de integratie van de beeldvorming in 4
ziekenhuizen.
In Canada rekent de regering van de Northwest Territories op IMPAX
voor het koppelen van de beeldvorming van de 4 belangrijkste
ziekenhuizen in de regio. In een later stadium zullen nog 18 kleinere
zorgcentra op het netwerk worden aangesloten. De Beaumont Hospitals
ziekenhuisgroep (Royal Oak, Michigan, VS) zal haar IMPAX PACS
uitbreiden met een IMPAX Cardiovascular-installatie. Het wordt een van
Agfa HealthCare's grootste Noord-Amerikaanse installaties waarbij
cardiologie en radiologie geïntegreerd worden. Nog in de VS, werd het
IMPAX Data Center met succes geïmplementeerd in de 7 ziekenhuizen en
35 zorgcentra van het Oschner Health System (New Orleans, Louisiana).
Het verschaft elke zorgprofessional een makkelijke toegang tot
beeldvormingsdata, ongeacht de afdeling of de ziekenhuissite waar deze
data werden opgesteld.
In januari kondigde Agfa HealthCare aan dat het een
samenwerkingovereenkomst met de regering van Ontario (Canada) getekend
had voor de uitbreiding van de centra voor onderzoek en ontwikkeling
in Toronto en Waterloo.
Op het vlak van Enterprise IT werden een aantal belangrijke contracten
getekend in verscheidene landen waar Agfa HealthCare met zijn
ORBIS-systemen actief is. De focus ligt momenteel op Duitsland,
Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Luxemburg. In deze
landen is Agfa HealthCare duidelijk toonaangevend wat betreft
contracten voor klinische informatiesystemen.
Agfa Specialty Products - eerste kwartaal 2009
In miljoen euro 1KW 2008 1KW 2009 % evolutie
Omzet 81 56 -30,9%
Recurrente EBITDA (*) 8,0 3,5
-56,3%
% van de omzet 9,9% 6,3%
Recurrente EBIT (*) 6,6 2,4 -63,6%
% van de omzet 8,1% 4,3%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.
De omzet van Agfa Specialty Products daalde met 30,9 procent tegenover
het eerste kwartaal van 2008. Deze cijfers weerspiegelen de effecten
van de economische crisis op bepaalde voor de businessgroep
belangrijke markten alsook de voortdurende marktgedreven achteruitgang
voor bepaalde traditionele filmproducten.
De rendabiliteit van Agfa Specialty Products werd beïnvloed door de
omzetdaling, die daarenboven leidde tot productie-inefficiënties ten
gevolge van een afgenomen gebruik van de capaciteit. Bijgevolg kwam de
recurrente EBITDA-marge uit op 6,3 procent van de omzet. De recurrente
EBIT-marge bedroeg 4,3 procent van de omzet.
In februari gingen Agfa en Nekoosa Coated Products een partnership aan
voor de verdeling van Agfa's synthetische papier SYNAPS in de
Noord-Amerikaanse markten. SYNAPS is via het netwerk van Nekoosa in
een groot aantal maten en gewichten beschikbaar in de Verenigde
Staten, Canada en Puerto Rico. Recent tekende Agfa een overeenkomst
met Igepa Group voor de verdeling van Agfa's synthetische papier in
Duitsland. Beide partijen hebben de intentie om deze overeenkomst uit
te breiden naar bijkomende Europese landen. Al sinds het derde
kwartaal van 2008 werkt Agfa samen met Igepa Belux voor de verdeling
van SYNAPS in België en Luxemburg.
Vooruitzichten
In het eerste kwartaal van 2009 stabiliseerde de vraag in de markten
van Agfa-Gevaert zich op het niveau van eind 2008. Vroege trends in
het tweede kwartaal tonen aan dat er zich geen verdere daling
voordoet. Op dit ogenblik is het nog te vroeg om te voorspellen
wanneer de markten weer zullen opleven en wanneer de vraag zich zal
herstellen tot normale niveaus.
Ondertussen neemt Agfa-Gevaert bijkomende maatregelen om de
koststructuren van zijn businessgroepen aan te passen aan de situatie
in hun respectieve markten. Onder andere gebruik makend van nieuwe
garantieregelingen onderneemt de Groep ook actie om de netto
financiële schuld verder te verminderen.
Klik hier pdf (65 KB) voor Agfa's geconsolideerde kerncijfers en
overzichttabellen.
---
Viviane Dictus
Director Corporate Communication
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 7124
fax:+32 (0) 3 444 4485
viviane.dictus@agfa.com
---
Johan Jacobs
Corporate Press Relations Manager
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 8015
fax:+32 (0) 3 444 5005
johan.jacobs@agfa.com
Agfa-Gevaert Group