Vialis
BR>
Bouwcombinatie A2 HoMa stelt nieuwe A2 van Vinkeveen naar Abcoude open
RMB-VIA-HoMa-Abcoude-img-155
28 april 2009
Sinds de nacht van 24 op 25 april rijdt het verkeer van Vinkeveen naar
Abcoude op het nieuwe gedeelte van de A2. Bouwcombinate A2 HoMa heeft
de afgelopen maanden hard gewerkt aan de afbouw van dit deel van de
nieuwe rijksweg A2. Op één van de drassigste bodems van het land
worden momenteel de 2x drie rijstroken uitgebreid naar 2x vijf
rijstroken.
De bouwcombinatie A2 HoMa, die bestaat uit KWS, Boskalis en Mourik
heeft van Rijkswaterstaat de opdracht gekregen het 17 kilometer lange
traject tussen Holendrecht en Maarssen onder handen te nemen en
ondermeer te voorzien van dertien duikers, zeven landbouwbruggen,
veertien bruggen en viaducten, ongeveer 5 km geluidsscherm en een
groot aantal nieuwe op- en afritten. Van Hattum en Blankevoort bouwt
ondermeer het nieuwe viaduct bij Vinkeveen, en Vialis is
verantwoordelijk voor het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM).
Verder vervangt Vialis de verkeerssignalering op het gehele traject en
levert zij de verkeersregelinstallaties ten behoeve van het
onderliggende wegennet. Ook toeritdosseerinstallaties,
gladheidmeldsystemen, CCTV/camerabewaking en de verkeercentrale
Utrecht en Noord-Holland behoren tot de scope van Vialis. Openbare
verlichting en bewegwijzering zijn tevens belangrijke
aandachtsgebieden.
Op het A2HoMa-traject plaatst Vialis zo'n 650 nieuwe lichtpunten in de
middenberm. De lichtpunthoogte van de masten is 20 meter. In nauw
overleg met de architect werd bepaald dat er een verschil in
kleurstelling is tussen mast en uithouder. Bij afronding van het
gehele project zullen de lichtpunten op de hoofdrijbaan, afhankelijk
van het verkeersaanbod en de weersgesteldheid, vanuit een centraal
punt kunnen worden gedimd. Echter, langs de op- en afritten van de A2
zal de intensiteit van de brandende verlichting, vanwege de
verkeersveiligheid, altijd 100% zijn.
Ook brengt Vialis in dit project in totaal 670 m2 aan nieuwe
bewegwijzering aan. De lay-out hiervan voldoet aan de nieuwste
richtlijnen van RWS. Belangrijkste verschil met de oude lay-out is de
richting van de pijlen, welke in de nieuwe situatie omhoog wijzen. RWS
heeft tijdens eerdere proeven vastgesteld dat dit de doorstroming op
de weg bevordert.
In augustus 2009 is de volgende A2HoMa-fasering tussen Abcoude en
knooppunt Holendrecht gepland.