Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
ROVER-Amsterdam: dwing metroreizigers niet tot OV-chipkaart
De Amsterdamse Reizigersadviesraad, waarin ROVER en andere regionaal
werkzame consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd, heeft negatief
geadviseerd over het voornemen van de Stadsregio om de strippenkaart
over twee maanden ongeldig te verklaren in de metro. De Stadsregio
volgt dit advies echter niet op en wil de chipkaartplicht in de metro
nog in juni doorzetten.
De Reizigersadviesraad constateert dat de chipkaart in de Amsterdamse
regio op tal van punten (nog) niet voldoet aan de 11 reizigerseisen
die de consumentenorganisaties in 2005 hebben gesteld. De chipkaart is
nog steeds niet bruikbaar op veel buslijnen (o.a. van Arriva) die op
de metro aansluiten. Buiten de metrostations zijn er nog nauwelijks
verkoop- en oplaadpunten. De streekvervoerbedrijven geven geen
informatie over de prijs van een concrete reis met de chipkaart. De
middelen waarmee reizigers achteraf kunnen opvragen wat ze voor welke
reis betaald hebben (automaten en internet) leveren in veel gevallen
incomplete of onduidelijke informatie. Vervoerders hanteren
onevenwichtige gebruiksvoorwaarden voor de OV-chipkaart, waarin hun
eigen belang centraal staat.
Het is nog onduidelijk welke regeling er in de Amsterdamse regio komt
voor reizen in schoolklasverband. De RET heeft in Rotterdam zo'n
regeling ingevoerd, maar het Rotterdamse evaluatierapport zegt niets
over de ervaringen. ROVER uitte al eerder zware kritiek op het
Rotterdamse evaluatierapport, dat niet bepaald onafhankelijk genoemd
kan worden. Het effect van de chipplicht op metrogebruik en
zwartrijden bleek gebaseerd te zijn op geheime RET-gegevens. Het is
nog niet duidelijk welke lessen Amsterdam precies heeft getrokken uit
de Rotterdamse ervaringen, bijvoorbeeld het grotere gebruik van
wegwerpkaartjes dan was verwacht.
Wie niet met een OV-chipkaart kan of wil reizen, is aangewezen op een
eenmalig wegwerpkaartje, waar een chip in zit om de metropoortjes te
openen. Met die kaartjes zijn reizigers in veel gevallen nog duurder
uit dan met de huidige, ook al prijzige losse kaartjes die je bij de
buschauffeur of tramconducteur koopt. ROVER vindt dat er naast het
dure wegwerpkaartje een eenvoudig, redelijk geprijsd en goed
verkrijgbaar voorverkoopkaartje moet komen voor mensen die incidenteel
het OV gebruiken (bijvoorbeeld degenen die het reizen met tram, bus en
metro eens willen uitproberen). Dit deel van de vervoersmarkt dreigt
te worden verwaarloosd.
De Stadsregio kon de Reizigersadviesraad nog geen duidelijkheid geven
over de afspraken met de NS over een gezamenlijk chipkaarttarief (op
dit moment kun je met een strippenkaart binnen Amsterdam ook
overstappen op de trein) en een voor de reizigers begrijpelijke
procedure voor het inchecken, uitchecken en overstappen op de stations
Amstel, Duivendrecht, Bijlmer ArenA en RAI. Deze kwestie is urgent. Op
de genoemde stations zal NS binnenkort zijn chipkaartapparatuur
inschakelen, en dat zal bij de huidige opstelling leiden tot
onduidelijkheid en (kostbare) vergissingen bij reizigers die met de
OV-chipkaart reizen.
Verder zullen veel metroreizigers deze zomer tussen de stations Zuid
en RAI uitwijken naar de trein omdat dit metrotraject dan wegens
werkzaamheden buiten gebruik is. ROVER vindt het klantonvriendelijk
dat de Stadsregio en het GVB deze reizigers daarbovenop tot de
chipkaart dwingen, terwijl deze kaart dan op de trein nog niet
gebruikt kan worden. Dit laat weer eens zien dat de klant in het
OV-chipkaartproject niet centraal staat.
Pagina geplaatst: 28 april 2009