1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3494
Uw kenmerk
Datum 28 april 2009 2009Z05737
Onderwerp Kamervragen sociale veiligheid op het spoor Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens de ministers van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en Justitie, de vragen van het lid Roemer (SP) over sociale
veiligheid op het spoor.
1. Wat is uw mening over de mishandeling van twee treinconducteurs op het
station van Almere Centrum op 19 maart 2009?1 21) 2)
1. Ik vind de mishandeling van twee medewerkers van de Service- en
Veiligheidsteams volstrekt onacceptabel.
2. Kunt u aangeven welke maatregelen in het kader van de sociale veiligheid u de
afgelopen jaren genomen hebt op de Flevolijn en specifiek op station Almere
Centrum? Hoe hebben deze veiligheidsmaatregelen zich ontwikkeld?
2. Een integrale aanpak en een goede operationele samenwerking tussen de
partners hebben de afgelopen jaren geresulteerd in een aanzienlijke afname van
de overlast op de Flevolijn en specifiek op station Almere Centrum. Naar
aanleiding van de recente gebeurtenissen op de Flevolijn en station Almere
Centrum heeft NS met de betrokken partners het pakket van maatregelen
herzien. De maatregelen die de afgelopen jaren en onlangs zijn genomen,
omvatten:
· vanaf 2008 inzet van een S&V team met BOA's3 met geweldsbevoegdheid 24
uur per dag, 7 dagen per week op station Almere Centrum (dit team is
aangevallen);
· vanaf 2008 inzet van een flexteam op de Flevolijn - aangevuld met
toezichthouders;
· avondafsluiting van de stations (van 2006 tot en met 2008) in Lelystad,
Almere Centrum, Almere Buiten en Weesp;
· vanaf 2009 een meer flexibele inzet van beveiliging;
1 FNV Spoor, 22 maart 2009: "Derde verdachte mishandeling conducteurs opgepakt"
2 FNV Spoor, 23 maart 2009: "Afspraken over extra maatregelen in het kader van sociale
veiligheid"
3 Buitengewoon Opsporingsambtenaar
a
Pagina 1 van 4
·
vanaf 2009 inzet van beveiligingsmedewerkers in de avond; Datum
· inzet van beveiliging op de Gooilijn;
· cameratoezicht op de stations Lelystad, Weesp en Almere Centrum; Ons kenmerk
· in de avonduren inzet van enkeldekkers ipv dubbeldekkers; VENW/DGMo-2009/3494
· inzet van extra bemensing (zowel NS-personeel als politie) in als risicovol
bestempelde treinen;
· aanstelling van trajectagent voor minimaal 3 dagen per week;
· politiesurveillance in burger en uniform, aangestuurd door trajectagent;
· structurele wekelijkse acties in samenwerking met politie en PBT teams
("controleploegen").
3. Heeft u al bekeken of de sociale veiligheid op de Flevolijn structureel
toeneemt? Zo ja, hoe ziet het beeld op dat vlak eruit? Zo nee, wanneer denkt u
dit inzichtelijk te hebben?
3. De ontwikkeling van het Klanttevredenheidscijfer (KTO) voor station Almere
Centrum resp. de treinen op de Flevolijn is als volgt:
ASPECT Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Q1
2007 2007 2007 2007 2008 2008 2008 2008 2009
Almere Centrum overdag 81 79 81 85 78 84 86 85 85
Almere Centrum avond 43 42 51 47 49 52 47 51 51
Flevolijn overdag 89 83 86 86 86 90 90 89 89
Flevolijn avond 58 53 61 61 57 61 60 55 58
NB: cijfer geeft het % reizigers aan dat het betreffende kwaliteitsaspect met een 7 of hoger
waardeert.
Uit deze cijfers blijkt dat de veiligheidsbeleving van de reizigers op het station
Almere Centrum in de avonduren een stijgende lijn laat zien. Overdag is de
waardering van de veiligheid relatief hoog. De maatregelen die de afgelopen jaren
zijn getroffen hebben effect, maar de sociale veiligheid blijft een continue punt
van aandacht. De extra maatregelen die onlangs zijn getroffen onderstrepen de
urgentie die op dit punt wordt gevoeld.
Om adequaat te kunnen reageren op incidenten en ontwikkelingen op het gebied
van de sociale veiligheid goed te kunnen monitoren, kan het NS-personeel zelf via
de Railpocket veiligheidsincidenten melden. Hierdoor kan snel worden ingespeeld
op ontwikkelingen en kunnen indien nodig passende maatregelen worden
genomen.
Met de maatregelen die de NS met de vakbonden en de OR onlangs hebben
afgekondigd, zie hiervoor het antwoord op vraag 2 van het lid Van der Ham, en
de instelling van de Taskforce wordt op alle fronten gewerkt aan een verbetering
van de sociale veiligheid in en rondom het Openbaar Vervoer.
4. Wat is uw mening over de extra maatregelen in het kader van de sociale
veiligheid die de directie NSR, ondernemingsraad NSR en vakbonden op 23 maart
2009 hebben afgesproken?
4. Ik vind dat NS een krachtig signaal heeft afgegeven door onmiddellijk in
overleg te treden met OR en vakbonden. In dat overleg zijn aanvullende
maatregelen afgesproken, die het zero tolerance beleid ten aanzien van agressie
tegen medewerkers van NS duidelijk onderstrepen.
Pagina 2 van 4
Datum
5. Wat is uw reactie op de oproep van NS, vakbonden en OR aan u om zitting te
nemen in een Taskforce `verbetering sociale veiligheid in het openbaar vervoer'? Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/3494
5. Mijn collega van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en ik hebben hier
gehoor aangegeven. Donderdag 2 april 2009 hebben wij in spoedoverleg gezeten
met vervoerders, provincies en stadsgewesten, vakbonden, politie en OM. Hier is
afgesproken dat de komende maanden een Taskforce, waarbij alle partijen
betrokken zijn concrete maatregelen gaat uitwerken. Deze zullen voor de zomer
met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de minister van
Justitie en mij worden besproken.
6. Kunt u aangeven wanneer en hoe u uitvoering gaat geven aan de wens om 200
extra medewerkers bij de KLPD in te zetten voor de veiligheid van het
spoorvervoer, zoals in het verleden toegezegd door de minister van Verkeer en
Waterstaat? Ziet u een dergelijke uitbreiding als bevorderlijk voor de sociale
veiligheid op het spoor? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer zal deze uitbreiding
er zijn?
6. De door u aangehaalde uitspraak is afkomstig van de toenmalige minister van
Verkeer en Waterstaat en dateert van voor het Aanvalsplan Sociale veiligheid
(2002). Van een formele toezegging is destijds geen sprake geweest. De
Spoorwegpolitie valt als onderdeel van het KLPD onder de
beheerverantwoordelijkheid van de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en vervult zijn taken ter voorkoming van opsporing van
strafbare feiten onder de verantwoordelijkheid van de minister van Justitie. In het
Aanvalsplan Sociale veiligheid uit 2002 is aangeven dat het toen bij de
Spoorwegpolitie al bestaande Veel Voorkomende Criminaliteitsteam (VVC-team)
bovenformatief zou worden uitgebreid met drie andere teams van circa 17 fte.
Deze uitbreiding van in totaal 51 fte is destijds ook gerealiseerd.
Tijdens het eerder genoemde spoedoverleg hebben wij afgesproken dat de
volgende maatregelen in elk geval in de Taskforce aan de orde zullen komen:
- Uniforme registratie van agressie en geweld in het openbaar vervoer.
- De positie van boa's en andere veiligheidsmedewerkers wordt nader bekeken
en waar mogelijk versterkt.
- Een basisniveau van veiligheid in concessieverlening en aanbesteding van
openbaar vervoer.
- De pakkans van de daders moet worden verhoogd door o.a. breder en
slimmer inzetten van camera's en (spoorweg)politie.
- Naast strafrechtelijk vervolgen van de daders moet alle schade verhaald
worden
- Om de afschrikwekkende werking van straffen te vergroten zullen aanpak en
straffen breder worden gecommuniceerd.
Voor de zomer zal de uitwerking door de Taskforce van de concrete maatregelen
met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de minister van
Justitie en mij besproken worden.
7. Deelt u de mening dat het verstandig is om duidelijk landelijk beleid op te
zetten met betrekking tot preventief veiligheidsbeleid op de stations en om
daarmee te proberen een incident als op 19 maart te voorkomen? Zo ja, welke
maatregelen gaat u hiertoe nemen? Zo nee, waarom niet?
Pagina 3 van 4
7. NS voert al jaren een landelijk sociaal veiligheidsbeleid waarbij in
Datum
samenwerking met andere partners waaronder de politie, maatregelen `op maat'
worden ingezet die zijn afgestemd op de lokale situatie. Kern van dit beleid is het Ons kenmerk
voorkomen van incidenten. Wanneer zich (ernstige) geweldsincidenten voordoen, VENW/DGMo-2009/3494
wordt beroep gedaan op de Service- en Veiligheidsteams en/of de
(Spoorweg)politie.
De aanvullende maatregelen die NS met de vakbonden en de OR is
overeengekomen hebben deels een landelijk karakter (o.a. 54 extra fte voor de
Service- en Veiligheidsteams). Daarnaast zijn extra maatregelen getroffen
specifiek voor de Flevolijn, waarbij onder andere de spoorwegpolitie en NS
hebben gekozen voor een projectmatige aanpak vergelijkbaar met het nachtnet
en extra flexteams (2 BOA's met geweldsbevoegdheid) worden ingezet.
Helaas zijn de incidenten die hebben plaatsgevonden op 19 maart 2009 en 28
maart 2009 nooit helemaal te voorkomen. In een voorkomend geval is het van
groot belang dat de daders snel worden gepakt. In beide gevallen is hier sprake
van geweest, waaruit kan worden geconcludeerd dat de opvolging door de politie
bij deze ernstige incidenten goed heeft gewerkt. Hierbij wil ik onderstrepen dat de
NS een goed signaal afgeeft door de schade die is veroorzaakt te verhalen op de
daders.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat