Voorjaarsnota
1e Bestuursrapportage 2009
Gemeente Lopik
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Voorwoord
Aan de leden van de raad,
Hierbij bieden wij u de 1e bestuursrapportage van 2009 aan.
In deze bestuursrapportage wordt de stand van zaken gegeven van de in de
programmabegroting opgenomen activiteiten.
Verder wordt per programma een toelichting gegeven op de vermeldenswaardige financiële
verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde baten en lasten. Daar waar een
onttrekking aan de reserve van toepassing is wordt dit bij de betreffende tabel aangegeven.
In het hoofdstuk Financieel resultaat 1e bestuursrapportage 2009 wordt een totaaloverzicht
gegeven van de bij de programma's genoemde verschillen.
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende inzicht hebben gegeven in de stand van
zaken van de uitvoering van de programmabegroting 2009.
Het college van burgemeester en wethouders,
Lopik, 14 april 2009
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Inhoudsopgave
Voorwoord ____________________________________________________________________ 1
Programma 1: Bestuurlijke organisatie__________________________________________ 4
Communicatie_____________________________________________________ 4
Dienstverlening____________________________________________________ 4
Vergroting aanbod digitale dienstverlening_______________________________ 4
Verkiezingen______________________________________________________ 4
Bevolkingsregistratie________________________________________________ 5
Procedure benoeming burgemeester___________________________________ 5
Financieel ________________________________________________________ 5
Programma 2: Openbare orde en veiligheid ______________________________________ 6
Openbare orde en veiligheid__________________________________________ 6
Brandweer _______________________________________________________ 6
Rampenbestrijding (Crisisbeheersing) __________________________________ 7
Financieel ________________________________________________________ 7
Programma 3: Economische aangelegenheden ____________________________________ 8
Economie ________________________________________________________ 8
Revitalisering bedrijventerrein ________________________________________ 8
Recreatie en toerisme_______________________________________________ 8
Financieel ________________________________________________________ 8
Programma 4: Onderwijs _____________________________________________________ 9
Lokaal onderwijsbeleid ______________________________________________ 9
Volwasseneneducatie_______________________________________________ 9
Integraal Huisvestingsplan ___________________________________________ 9
Leerplicht en Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) _________________ 9
Financieel _______________________________________________________ 10
Programma 5: Welzijn/Sport/Cultuur __________________________________________ 11
Welzijn _________________________________________________________ 11
Jeugd en jongeren ________________________________________________ 11
Senioren ________________________________________________________ 11
Sport___________________________________________________________ 11
Bibliotheekwerk___________________________________________________ 11
Financieel _______________________________________________________ 12
Programma 6: Werk en inkomen ______________________________________________ 13
Re-integratie_____________________________________________________ 13
Wet sociale werkvoorziening (WSW) __________________________________ 13
Inkomen ________________________________________________________ 13
Minimabeleid_____________________________________________________ 14
Financieel _______________________________________________________ 14
Programma 7: Zorg _________________________________________________________ 15
Gezondheidszorg _________________________________________________ 15
Jeugdzorg_______________________________________________________ 15
Peuterspeelzaalwerk ______________________________________________ 15
Ouderenzorg_____________________________________________________ 15
Vluchtelingen en inburgeraars _______________________________________ 16
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)____________________________ 16
Mantelzorg ______________________________________________________ 16
Financieel _______________________________________________________ 17
Programma 8: Natuur, Milieu en Oudheidkunde_________________________________ 18
Natuur__________________________________________________________ 18
Plattelandsontwikkeling ____________________________________________ 18
Milieubeleid______________________________________________________ 18
Afvalinzameling___________________________________________________ 18
Monumenten_____________________________________________________ 19
Cultureel Erfgoed _________________________________________________ 19
Financieel _______________________________________________________ 19
Programma 9: Ruimtelijk beleid en volkshuisvesting______________________________ 20
Bestemmingsplan Landelijk gebied ___________________________________ 20
Bestemmingsplannen bebouwde kommen______________________________ 20
Bestemmingsplan Bedrijventerrein____________________________________ 21
Locatie Meeuwenlaan/Vogelzangsekade herontwikkeling Lopik-centrum ______ 21
Startersleningen __________________________________________________ 21
Handhaving en bouwvergunningcontroles ______________________________ 21
Financieel _______________________________________________________ 22
Programma 10: Beheer _______________________________________________________ 23
Meerjarenprogramma onderhoud wegen _______________________________ 23
Onderhoud bruggen _______________________________________________ 23
Beheer gemeentelijke gebouwen _____________________________________ 23
Gemeentelijk rioleringsplan _________________________________________ 23
Afwatering en waterkering __________________________________________ 24
Duurzaam veilig __________________________________________________ 24
Financieel _______________________________________________________ 25
Programma 11: Middelen _____________________________________________________ 26
Paragraaf Bedrijfsvoering ______________________________________________________ 27
Kostenplaatsen___________________________________________________ 27
Financieel _______________________________________________________ 27
Financieel resultaat 1e bestuursrapportage 2009____________________________________ 28
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 1: Bestuurlijke organisatie
Communicatie
In vervolg op de vastgestelde Kadernota `Communicatie in ontwikkeling' wordt op dit moment
gewerkt aan de opstelling van deelplan II Externe Communicatie. Hierin zullen onder meer
onderwerpen als imago, representatie, internet, huisstijl en raadscommunicatie aan de orde
komen. De opstelling van dit beleidsdocument heeft enige vertraging opgelopen als gevolg
van de verrichte werkzaamheden in het kader van de organisatieontwikkeling.
Voor wat betreft de bijpraatavonden zal in 2009 een inhaalslag worden gemaakt. Dit jaar
zullen 4 bijpraatavonden plaatsvinden (Polsbroek, Jaarsveld, Lopik en Cabauw).
Het voeren van persgesprekken is gecontinueerd. Gebleken is dat dit voorziet in een
behoefte.
Dienstverlening
Op 24 februari 2009 heeft u kennis genomen van het door de stuurgroep organisatie-
ontwikkeling vastgestelde Dienstverleningsconcept 2009 "De gemeente Lopik geeft
Antwoord". Dit dienstverleningsconcept omvat de bredere visie van de gemeente Lopik op de
dienstverlening aan haar inwoners. Een van de onderdelen van dit dienstverleningsconcept
heeft betrekking op het opstellen van kwaliteits- en servicenormen. Deze zullen in het kader
van het organisatieontwikkelingsproces verder ontwikkeld worden.
Vergroting aanbod digitale dienstverlening
Met de ambtelijke uitbreiding op het gebied van communicatie per mei 2009 zal een slag
gemaakt kunnen worden op het gebied van de digitale dienstverlening. Zo zal in
samenwerking met de softwareleverancier een tiental nieuwe digitale formulieren ontwikkeld
worden.
Verkiezingen
In 2009 staat de verkiezing van de leden van het Europees Parlement gepland. De
gemeente Lopik heeft al enkele jaren stemmachines in gebruik. De Staatssecretaris van
Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties schrijft in haar brief van 7 februari 2008, dat de
gemeenten rekening moeten houden met het feit, dat in 2009 gestemd moet worden met
papieren stembiljetten. Aangezien de oude stemhokjes en de stembussen niet meer
voorradig zijn, zijn nieuwe stemhokjes en stembussen gekocht. Deze verkiezing zal op de
stembureaus handmatig geteld moeten worden.
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Bevolkingsregistratie
In de op 8 september 2008 gehouden wettelijke driejaarlijkse controle op de kwaliteit van de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA-audit) werd niet voldaan aan de
privacy- en procesregels. Onze privacyverordening en reglement dateren namelijk uit 2003.
Het college heeft besloten om in samenwerking met een extern bureau een
privacyverordening, reglement en procesbeschrijvingen voor de GBA te redigeren en te
onderhouden.
Tevens zal een beveiligingsplan voor de reisdocumenten en rijbewijzen worden beschreven.
Om de continuïteit te waarborgen bij wetswijzigingen is een contract met dat bureau
afgesloten om de regelingen actueel te houden.
Op 16 december 2008 is door uw raad een nieuwe privacyverordening vastgesteld.
Op 6 januari 2009 zijn het privacyreglement en de beheersregeling GBA door het college
vastgesteld.
Thans vindt afronding plaats van het handboek beveiliging GBA en waardedocumenten, met
meeneming van de nieuwe organisatievorm. Hierna zal een heraudit worden gehouden, die
wederom ter goedkeuring zal worden aangeboden aan de Minister van Binnenlandse zaken
en Koninkrijkszaken. De kosten van de heraudit bedragen 5.995. Daarnaast is er een
onderhoudscontract voor het beveiligingsplan afgesloten met een jaarlijks terugkerende
kostenpost van 4.275.
Procedure benoeming burgemeester
Met de benoeming van mw. mr. R.G. Westerlaken-Loos als burgemeester van de gemeente
Lopik per 1 april 2009 is een einde gekomen aan de procedure.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
heraudit GBA incidenteel 0
5.995
5.995
onderhoudscontract BMC structureel 0
4.275
4.275
beveiligingsplan
Saldo 10.270
5
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 2: Openbare orde en veiligheid
Openbare orde en veiligheid
Problematiek Lopik dorp en Polsbroek
Binnen de werkgroep jeugd en veiligheid wordt met de deelnemende partners een vinger
aan de pols gehouden ter voorkoming van overlast. Daarnaast zijn meer specifiek
gesprekken gevoerd met de jeugd van het JOP Polsbroek ter voorkoming van overlast voor
de omgeving.
Veiligheidshuis
Per 1 januari 2009 zijn de gemeente Lopik en de andere vier Lekstroomgemeenten
vertegenwoordigd in het Veiligheidshuis Utrecht door de indiensttreding van de informatie-
makelaar. Deze informatiemakelaar is verantwoordelijk voor de informatie-inbreng vanuit de
lokale netwerken naar de diverse overlegvormen in het veiligheidshuis. De afspraken die in
de diverse overleggen worden gemaakt, koppelt zij terug naar de lokale contactpersonen.
In de eerste maanden van 2009 zijn afspraken gemaakt over de informatie-uitwisseling
tussen de informatiemakelaar en de lokale gemeentelijke contactpersonen en het Algemeen
Maatschappelijk Werk van Vitras.
Per 1 april 2009 is de informatie-uitwisseling over personen die in de diverse overleggen van
het Veiligheidshuis Utrecht worden besproken daadwerkelijk van start gegaan.
Wet tijdelijk huisverbod
De Wet tijdelijk huisverbod is per 1 januari 2009 van kracht. Met de Wet tijdelijk huisverbod
krijgt de burgemeester een bestuursrechtelijke maatregel in handen om op te treden bij
huiselijk geweld. De wet is een extra instrument om in te grijpen bij huiselijk geweld. In het
politiedistrict Lekstroom is afgesproken dat de Lekstroomgemeenten per 1 juli 2009 de wet
gaan uitvoeren (toepassing van de wet is niet verplicht). Het is van belang dat de
hulpverlening geregeld is bij de oplegging van een huisverbod.
De Lekstroomgemeenten zijn in gesprek met partijen die de hulpverlening kunnen leveren en
zullen samenwerkingsafspraken maken om de uitvoering van de wet per 1 juli 2009 mogelijk
te maken.
Implementatie nota integraal horecabeleid
In de vergadering van 27 januari 2009 heeft de raad de Nota Horecabeleid vastgesteld.
Brandweer
Brandweer De Waarden
De kwaliteitsverbetering van de brandweer op basis van de gehouden audit voor de start van
de bundeling loopt volgens de planning.
Regionalisering brandweer
Dit jaar komt de VRU met de nieuwe gemeenschappelijke regeling ter besluitvorming naar
de gemeenten binnen de regio.
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Kazerne brandweerpost Lopik
De realisatie van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne in combinatie met de dienst
gemeentewerken is, met het slaan van de eerste paal op 24 maart 2009, daadwerkelijk
aangevangen.
Rampenbestrijding (Crisisbeheersing)
Veiligheidsregio Utrecht
Op 9 april is een interne oefening met beleidsteam, gemeentelijk managementteam en de
verschillende actiecentra gehouden.
Financieel
Geen bijzondere ontwikkelingen die op dit moment vragen om bijstelling van de begroting.
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 3: Economische aangelegenheden
Economie
Het Economisch Platform Lopik zal dit voorjaar spreken over de invulling van zijn
adviesfunctie. De activiteiten van het platform zijn tot nu toe vooral gericht geweest op de
organisatie van de zgn. Ooppoo-bijeenkomsten. Met de bedrijfsbezoeken is inmiddels weer
een start gemaakt. Vooralsnog zal het aantal bezoeken in 2009 beperkt blijven, omdat de
functie van bedrijfscontactfunctionaris nog ondergebracht is bij de gemeentesecretaris.
Revitalisering bedrijventerrein
In februari jl. is de reconstructie van de 1e Industrieweg afgerond. Op 24 maart jl. heeft de
raad een krediet van 1.470.000 beschikbaar gestel d voor de reconstructie van 2e, 3e en 4e
Industrieweg. Hiervoor zal opnieuw een voorschot van 500.000 op de subsidie van de
provincie worden gevraagd. De verwachting is dat dit werk zo'n 1,5 jaar gaat duren.
Recreatie en toerisme
In samenwerking met de gemeenten Oudewater, Montfoort en IJsselstein zijn diverse
toeristisch-recreatieve projecten in ontwikkeling en in uitvoering. Zo worden er vier
wandel/fietsarrangementen ontwikkeld in samenwerking met de VVV Het Groene Hart, drie
aardkundige fietsroutes en worden de plannen uitgewerkt voor het ontwikkelen van kleine
ommetjes over het boerenland.
Fase 2 van project Struinen & Vorsen, waarmee het plattelandstoerisme in de regio wordt
geprofessionaliseerd en gepromoot, is in uitvoering.
Na vaststelling van de begroting 2009 is besloten om de subsidiëring van het overzetveer De
Overkant anders vorm te geven; dit om betere afstemming te bereiken met de subsidiëring
door de gemeente Zederik. De exploitatiesubsidie wordt met ingang van 2009 verhoogd tot
6.232 en jaarlijks geïndexeerd. Totdat de gemeent e over eigen beleid ten aanzien van
subsidie-indexering beschikt, hanteren we hiervoor de indexeringswaarde van Zederik. De
stichting kan daarentegen geen aanspraak meer maken op een bijdrage in het
exploitatietekort, wanneer haar begroting in een bepaald jaar niet sluitend is of in het geval
de werkelijke kosten hoger uitvallen.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Wijziging subsidiëring structureel 5.500
6.500
1.000
overzetveer De Overkant
Saldo 1.000
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 4: Onderwijs
Lokaal onderwijsbeleid
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
De Voorschool Benschop heeft in maart 2009 5 leerlingen, 1 leerling start binnenkort. 3
leerlingen komen in aanmerking, maar zijn nog te jong. De Voorschool in Lopik heeft in
maart 2009 7 leerlingen en 1 leerling start binnenkort . Het college heeft ingestemd met een
aanvraag van de Stichting Peuterspeelzaalwerk Lopik voor extra middelen ten behoeve van
de Voor- en Vroegschoolse Educatie. De aanvraag betreft extra uren, materialen, scholing
van leidsters en het organiseren van ouderavonden op het gebied van taal en spraak. Deze
extra aanvraag kan bekostigd worden uit de beschikbare rijksmiddelen. Hiervoor moet een
bedrag van 6.500 worden onttrokken uit de voorzie ning VVE/GOA.
Volwasseneneducatie
Met ingang van 1 januari 2009 zijn de educatiegelden onderdeel geworden van het
zogenaamde participatiebudget. In dit budget zitten ook middelen voor re-integratie en
inburgering. Gemeenten krijgen meer vrijheid om binnen het participatiebudget eigen keuzes
te maken. Doel is vergroten van de arbeidsparticipatie en maatschappelijke participatie. Het
jaar 2009 wordt als overgangsjaar beschouwd: we zijn nog verplicht het educatiedeel van het
budget bij het ROC te besteden.
In verband met niet gerealiseerde inburgeringstrajecten in 2007 dient nog een bedrag te
worden terugbetaald. Op dit moment is de omvang ervan nog niet voldoende duidelijk. Naar
verwachting bij de 2e bestuursrapportage wel.
Integraal Huisvestingsplan
De certificering van de brandmeldinstallaties wordt naar verwachting in mei afgerond.
Het aanbrengen van beveiligingsinstallaties levert een structureel voordeel op in de sfeer van
de verzekeringen.
Leerplicht en Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
Sinds 2008 vindt met goed resultaat trajectbegeleiding aan (dreigend) voortijdig
schoolverlaters plaats vanuit Nieuwegein. De bekostiging van de trajectbegeleiding en
administratieve ondersteuning kan slechts voor een deel plaatsvinden vanuit de reguliere
RMC-middelen. Dit zijn middelen die aan de centrumgemeente Nieuwegein worden
uitgekeerd. Er wordt gezocht naar oplossingen om de financiering voor de lange termijn te
garanderen.
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Premie verzekeringen structureel 17.425
14.425
3.000
scholen ivm beveiliging
Inzet extra middelen Voor- incidenteel 10.500
17.000
6.500
en Vroegschoolse Educatie
Onttrekking extra middelen
Voor- en Vroegschoolse incidenteel 10.500
17.000
6.500
Educatie aan voorziening
VVE/GOA
Saldo 9.500
6.500
* Hier staat een voordeel tegenover bij de totaalopbrengst OZB bij programma 11, gezien het geringe
bedrag ten opzichte van die totaalopbrengst wordt dit niet nader toegelicht.
10
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 5: Welzijn/Sport/Cultuur
Welzijn
De Evaluatie Subsidieverordening Welzijn Gemeente Lopik 2005 is besproken in uw raad.
Het Rijk heeft middelen toegevoegd aan het gemeentefonds ten behoeve van
maatschappelijke stages. Voor deze stages is in regionaal verband een overeenkomst met
Stichting Welzijn Nieuwegein gesloten.
Jeugd en jongeren
Nieuwe kickbokslessen en activiteiten in Hoxemacoa zijn van start gegaan.
Senioren
De Seniorenraad wordt nauw betrokken bij de ontwikkeling van het lokaal ouderenbeleid.
De Seniorenraad heeft in deze periode gewerkt aan het stroomlijnen van de financiële
procedures van de ouderencomités.
Sport
De met de pachters van de kantines sporthallen overeengekomen vergoeding voor het
afsluiten van de accommodatie, is nog niet in de begroting verwerkt.
In 1e bestuursrapportage 2008 is besloten de formatie voor het zwembad structureel uit te
breiden met 0,25 fte in de vorm van budget personeel derden. Dit is nog niet in de begroting
van 2009 en verder opgenomen.
Voor de binnensportaccommodaties is over 2007 nog een belastingteruggave BTW
ontvangen van 8.277.
Bibliotheekwerk
Op dit moment zijn de uitkomsten van een onderzoek van BISC m.b.t. de prijs-
/kwaliteitverhouding en de klanttevredenheid van de huidige bibliobus bekend. In het kort is
ook ingegaan op de alternatieve bibliotheekvoorzieningen in de kleine kernen.
Een vervolgonderzoek is nodig op per kern aan te geven wat de beste bibliotheekvoorziening
na 2009 is. Het beoogde resultaat is een op praktijk gerichte notitie waarin op basis van
veldonderzoek en een breed gedragen visie en strategie per kern de meest geschikte
bibliotheekvoorziening vanaf 2010 is beschreven, inclusief een begroting en uitvoeringsplan
op hoofdlijnen per kern. Op dit moment wordt bekeken of er binnen de begroting bibliotheek
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Lek & IJssel ruimte is voor de kosten van dit onderzoek. Indien dit niet het geval is zal aan
uw raad worden voorgesteld hiervoor middelen beschikbaar te stellen.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Subsidieverstrekking structureel 0
1.667
1.667
maatschappelijke stages
Vergoeding pachters structureel 0
4.500
4.500
kantine sporthal
Uitbreiding formatie
zwembad volgens 1e structureel 0
8.000
8.000
bestuursrapportage 2008
Teruggave BTW
binnensportaccommodaties incidenteel 0
8.277
8.277
2007
Saldo 8.277
14.167
12
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 6: Werk en inkomen
Re-integratie
In 2009 zullen de verordening re-integratie 2009 en een nieuw uitvoeringsbesluit re-integratie
moeten worden vastgesteld.
Wet sociale werkvoorziening (WSW)
Cliëntenparticipatie
Dit voorjaar zijn voorbereidingen getroffen voor activiteiten in het kader van
cliëntenparticipatie: een inspraakbijeenkomst en een beleidsenquête. Er vond een oriëntatie
plaats rondom de fundamentele discussie WSW (commissie De Vries): werken naar
vermogen.
Rijksvergoeding taakstelling en uitkering
De definitieve rijksvergoeding Wsw valt hoger uit dan begroot. Zowel de raming van de
rijksvergoeding als de raming van de uitgaven voor de taakstelling en de uitkering worden
hierop (budgettair neutraal) aangepast. De bijbehorende taakstelling voor 2009 is de
realisatie van 38,25 arbeidsjaren. Alleen bij het niet behalen van de taakstelling zal een
resterend budget terugbetaald moeten worden aan het rijk.
Inkomen
Wet werk en bijstand (WWB)
In het eerste halfjaar van 2009 zal uw raad de Verordening langdurigheidstoeslag worden
aangeboden. De intentie is om per 1 oktober 2009 de WWB 65+ over te dragen aan de
Sociale Verzekeringsbank. Het zal ongeveer 4 personen betreffen.
De rijksvergoeding WWB 2009 is, als gevolg van de berekeningsystematiek, naar beneden
bijgesteld. Bij de 2e bestuursrapportage 2009 zal worden beoordeeld of de raming van de
lasten verhoogd moet worden.
IOAZ1 en BBZ2
De voorlopige rijksvergoedingen IOAZ 2009 en BBZ 2009 zijn naar beneden bijgesteld.
Cliëntenplatform
Het college heeft ingestemd met een presentievergoeding voor de leden van het
cliëntenplatform.
1 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
2 Besluit bijstand zelfstandigen
13
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Minimabeleid
Gebruik voorzieningen
De doelgroep weet steeds beter gebruik te maken van de regelingen. De verwachting is dat
deze trend zal doorzetten.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Inzet Regionale Sociale structureel 8.000
13.000
5.000
Recherche Nieuwegein
Lagere rijksvergoeding incidenteel 680.000
650.000
30.000
WWB 2009
Voorlopige rijksvergoeding incidenteel 3.200
1.000
2.200
IOAZ 2009 verlaagd
Voorlopige rijksvergoeding incidenteel 12.900
6.676
6.224
BBZ 2009 verlaagd
Presentievergoeding leden structureel 0
1.650
1.650
cliëntenplatform
Hogere rijksbijdrage Wsw incidenteel 936.000 1.005.045
69.045
Besteding hogere incidenteel 936.000 1.005.045
69.045
rijksbijdrage Wsw
Gebruik regeling structureel 10.000
12.500
2.500
schuldsanering
Saldo 69.045 116.619
14
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 7: Zorg
Gezondheidszorg
Thuisbegeleiding
Het AMW heeft aangegeven dat er steeds meer vragen komen voor complexe
gezinsbegeleiding. De thuisbegeleiding valt per 1 januari 2009 onder de verantwoordelijkheid
van de Wmo. Er zijn meerdere organisaties die dit voor de gemeente kunnen uitvoeren. Op
dit moment wordt hier ad-hoc op ingesprongen en gaat het concreet om 1 zaak.
Jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Binnen het bureau WOZ is in december 2008 een eerste notitie Centrum voor Jeugd en
Gezin geschreven. Een vervolg op deze notitie is een visiedocument, dat besproken zal
worden met lokale organisaties. De planning is om dit in het najaar in de raad vast te laten
stellen. Vanuit de provincie is er een CJG-aanjager aangesteld die gemeenten ondersteund
bij de ontwikkelingen, onder andere de samenwerking tussen CJG en onderwijs.
Elektronisch KindDossier (EKD)
De datum van wettelijke invoering van het EKD is nog niet vastgesteld. De aanbesteding is al
wel, na de in 2008 opgelopen vertraging, afgerond en het implementatietraject is gestart. Het
geraamde budget voor de (eenmalige) kosten EKD was reeds in 2008 beschikbaar gesteld,
maar door de vertraging niet besteed. Voorgesteld wordt dit budget via een
resultaatbestemming 2008 en de (nieuwe) voorziening Brede DoelUitkering (BDU-CJG 2008-
2011) weer beschikbaar te stellen in 2009.
Brede DoelUitkering (BDU)-CJG 2008-2011
In verband met nieuwe afspraken met de werkgeversorganisaties over de overheidsbijdrage
in de arbeidskostenontwikkeling (OVA) wordt de bijdrage aan de BDU-CJG vanuit het
programmaministerie Jeugd en Gezin gewijzigd. De geraamde besteding van de middelen
wordt gesynchroniseerd met de rijksbijdrage.
Peuterspeelzaalwerk
Het project observeren/overdracht is in december 2008 afgesloten. Het evaluatieverslag
wordt dit voorjaar verwacht en wordt dan aan uw raad aangeboden.
Ouderenzorg
In deze periode zijn de fundamenten gelegd van een lokaal ouderenbeleid. Hierbij speelden
vertegenwoordigers van lokale organisaties en professionals uit de welzijnssector/
ouderenwerk een belangrijke rol. Na de zomer zal de concept-beleidsnota gereed zijn. De
zelfredzaamheid en participatie van ouderen, evenals hun toegang tot voorzieningen en de
situatie op het gebied van wonen vormen, naast aandacht voor de
eenzaamheidsproblematiek, de kernthema's van het ouderenbeleid.
15
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Vluchtelingen en inburgeraars
Er werd in deze periode 1 vluchtelingengezin gehuisvest in Benschop.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Klanttevredenheidonderzoek
Onder WMO-geïndiceerden in de gemeente Lopik is een klanttevredenheidonderzoek
gehouden. De resultaten zullen van de zomer bekend zijn.
Aanbesteding regiotaxi
De aanbesteding van de regiotaxi is momenteel in volle gang. Per 1 januari 2010 zal er een
nieuwe vervoerder worden gecontracteerd. De wethouders van de samenwerkende
gemeenten hebben onlangs een convenant ondertekend hierover. De regiotaxi is
geëvalueerd. Het evaluatierapport wordt in mei aangeboden aan uw raad.
WMO-loket
Er is overleg gevoerd met lokale organisaties en met de gemeente Nieuwegein over de
ontwikkeling van het WMO-loket Lopik. Een aantal organisaties zal worden uitgenodigd om
een lokale sociale kaart te ontwikkelen. Met de woningbouwvereniging is gesproken over de
vorm van samenwerking met het WMO-loket. Momenteel vindt een inventarisatie plaats van
de kenmerken van de gebruikers van het in Lopik gevestigde WMO-loket.
Kosten
De uitvoeringkosten voor WMO/WVG bedroegen in 2008 140.000, de raming hiervoor kan
verlaagd worden met 70.000. Daarnaast is bij de j aarrekening vastgesteld dat de kosten
voor voorzieningen toe zijn genomen. Deels was hier in de begroting 2009 al rekening mee
gehouden. Wij verwachten op basis van 2008 vooral meer kosten te maken voor het
persoonsgebonden budget. Voor alle voorzieningen gezamenlijk verwachten we een extra
verhoging van de kosten met 30.000, per saldo dus een voordeel van 40.000.
Meer eigen bijdragen
Bij groter gebruik van WMO-voorzieningen stijgen ook de inkomende eigen bijdragen, deze
stijging wordt geraamd op 20.000.
Mantelzorg
Er werd een oriënterend gesprek gehouden met de mantelzorgcoördinator van SSL over
aandachtspunten voor het nog te ontwikkelen mantelzorgbeleid van de gemeente Lopik.
16
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Eenmalige kosten EKD incidenteel 0
68.735
68.735
Onttrekking eenmalige
kosten EKD aan incidenteel 0
68.735
68.735
voorziening BDU-CJG
2008-2011
incidenteel
OVA BDU-CJG 2008-2011 1.951
(mj)
Besteding OVA BDU-CJG incidenteel 1.951
2008-2011 (mj)
Synchroniseren incidenteel
bestedingen BDU-CJG met 5.728
(mj)
rijksbijdrage
Lagere uitvoeringskosten structureel 70.000
WMO/Wvg
Hogere kosten structureel 30.000
voorzieningen WMO/WVG
Meer eigen bijdragen WMO structureel 20.000
Saldo 160.686 106.414
17
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 8: Natuur, Milieu en Oudheidkunde
Natuur
De uitvoering van het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) vindt waar mogelijk plaats via de
uitvoeringsprogramma's van het gebiedsprogramma De Utrechtse Waarden (zie ook onder
plattelandsontwikkeling). De reguliere beheertaken lopen volgens plan.
Mede naar aanleiding van de actie Boeren Planten Bomen volgden enkele tientallen
adviesbezoeken, inrichtingsvoorstellen en subsidieaanvragen. De coördinatie van de
verschillende landschapsbeheergroepen heeft geresulteerd in het onderhoud van ondermeer
ruim honderd knotbomen. Er is invulling gegeven aan de jaarlijkse Boomfeestdag.In de
gemeentelijke natuurterreinen zijn diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
Plattelandsontwikkeling
Inmiddels is de uitvoering van verschillende projecten uit het Uitvoeringsprogramma 2009
opgepakt. Na de vaststelling daarvan kunnen voor de projecten subsidieaanvragen worden
ingediend. Van enkele projecten zijn deze aanvragen al ingediend en/of beschikt (Groene
erven, bedrijvigheid in de linten). Van een aantal grotere projecten zijn de subsidieaanvragen
bijna indieningsgereed (Vernieuwing voetveer, herstel cultuurhistorisch element en Kleine
ommetjes).
Milieubeleid
Vanwege de opheffing van het Centraal Informatiepunt milieuhandhaving komt de bijdrage te
vervallen.
Afvalinzameling
Door ouderdom stijgen de onderhoudskosten van de vuilniswagen licht.
De aanbesteding is gebaseerd op het ophalen van 3.000 ton huishoudelijk afval. In 2008 is
110 ton meer huishoudelijk afval opgehaald. Met de extra tonnages en de indexering is geen
rekening gehouden. De verwachting is dat dit een structureel effect is.
In 2008 is gestart met een pilotproject inzameling kunststoffenflessen en flacons.
Inzamelaar Sita neemt deze afvalstoffen in via door dit bedrijf geplaatste containers bij
winkelvoorzieningen in Lopik-dorp en Benschop. De kosten die de gemeente hiervoor heeft
gemaakt, werden in 2008 voor een groot deel vergoed door de organisatie Nedvang. Per 1
januari jl. wordt deze inzameling als een reguliere inzamelingsmethodiek beschouwd en
staat hier minder vergoeding tegenover. In verband hiermee is besloten om deze inzameling
in eigen beheer uit te voeren door het plaatsen van een zestiental containers in de kernen en
zelf de afvoer te organiseren. De verwachting is dat hiermee de hoeveelheid af te voeren
restfractie zal afnemen en daarmee ook de kosten. In juni zullen wij de burgers uitgebreid
informeren over deze nieuwe wijze van afvalinzameling. In de 2e bestuursrapportage zullen
wij u verder informeren over de financiële implicaties.
18
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Monumenten
Het onderhoud van het uurwerk van de rijksmonumentale kerktoren in Polsbroek wordt
spoedig uitgevoerd. De overige werkzaamheden zullen in de loop van het jaar worden
opgepakt.
Cultureel Erfgoed
De ontwikkeling van de archeologische waardenkaarten, welke de basis zullen vormen voor
het archeologiebeleid, is in volle gang. Er is een eerste bijeenkomst gehouden om
geïnteresseerden te informeren over de plannen.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Vervallen bijdragen
Centraal Informatiepunt structureel 1.500
---
1.500
milieuhandhaving
Stijging onderhoudskosten structureel 2.000
vuilniswagen uit 2005 *
Meer huishoudelijk afval * structureel 100.000
104.000
4.000
* Onttrekking aan
egalisatiereserve 6.000
reinigingsdienst ivm 100%
kostendekkendheid
Saldo 7.500
6.000
* i.v.m. 100% kostendekkendheid
19
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 9: Ruimtelijk beleid en volkshuisvesting
Bestemmingsplan Landelijk gebied
Het bestemmingsplan Landelijk Gebied is op 12 februari 2008 goedgekeurd met uitzondering
van enkele percelen en voorschriften, daarover bent u geïnformeerd.
Op 24 maart 2009 heeft de openbare behandeling van de beroepschriften bij de Raad van
State plaats gehad. De beslissing is medio mei 2009 te verwachten. Inmiddels is de eerste
herziening van het bestemmingsplan (erfbebouwingsregeling) vastgesteld.
Bestemmingsplannen bebouwde kommen
Uitbreidingslocatie Uitweg
Regelmatig bent u geïnformeerd over de stand van zaken. Met de betrokken partijen vindt
overleg plaats over de financiële haalbaarheid van het plan.
Inmiddels is wel duidelijk dat er van de gemeente een financiële bijdrage zal worden
gevraagd. Dit ligt in de lijn van hetgeen in uw vergadering van 24 oktober 2006 aan de orde
is geweest.
Uitbreiding/herontwikkeling Cabauw.
Met betrekking tot dit project kan worden meegedeeld dat overeenstemming is bereikt met
betrokken partijen over het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst voor de
planontwikkeling. Deze zal op 25 mei a.s. ondertekend kunnen worden. In mei/juni a.s. zal
de inspraak en het vooroverleg ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan gestart
kunnen worden.
Benschop-Oost
De ontwikkelingen voor dit plan stagneren door het faillissement van de projectontwikkelaar.
Inmiddels bent u geïnformeerd over het gegeven dat een voorlopig voorkeursrecht op grond
van de Wet voorkeursrecht gemeenten is gevestigd. Wij gaan overleg voeren met de curator,
die het faillissement afwikkelt. Teneinde goede gegevens voorhanden te hebben voor het
overleg met de curator is het noodzakelijk dat een exploitatieberekening wordt opgesteld op
basis van het plan waarmee op 16 december 2008 met kanttekeningen is ingestemd. Voorts
zal een taxatierapport voor de waarde van de grond worden opgesteld. De kosten voor het
opstellen van de exploitatieberekening en het taxatierapport zullen vooralsnog uit de
begroting worden betaald. Overigens is het de bedoeling dat de kosten te zijner tijd ten laste
van de grondexploitatie worden gebracht. Op dit moment kunnen wij niet inschatten hoe
groot de vertraging zal zijn. Wij zullen u regelmatig informeren over de verdere gang van
zaken.
Bestemmingsplan kern Benschop.
In het kader van de actualisering van de bestemmingsplannen wordt er thans gewerkt aan
het opstellen van een concept ontwerp bestemmingsplan voor de kern Benschop. Gepland is
dat het ontwerp bestemmingsplan dit voorjaar in de inspraak en het vooroverleg wordt
gebracht.
20
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Locatie Vergeer.
Zoals bekend is op de locatie een herontwikkeling gepland.
De voorlopige opzet van het nieuwbouwbouwproject bevat:
· 16 appartementen met bijbehorende huiskamers en gemeenschappelijke ruimten voor
Stichting Philadelphia;
· 6 appartementen en 1 gezamenlijke huiskamer voor Stichting Thuis;
· `Aanleun' woningen (circa 6 appartementen voor 55-plussers die gebruik kunnen maken
van het zorgcentrum);
· Vervangende garageboxen.
Deze plannen worden nader uitgewerkt in opdracht van de woningbouwvereniging "Goed
Wonen" te Benschop
Naar aanleiding van een tweetal informatieavonden in december 2008 is een ateliergroep
geformeerd, waarin o.a. direct aanwonenden zitting hebben.
De architect gaat samen met de ateliergroep de plannen verder uitwerken en de
haalbaarheid onderzoeken. Resultaten zijn de komende maanden te verwachten.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein
Bestemmingsplan bedrijventerrein De Copen.
Het ontwerp bestemmingsplan heeft vanaf 12 februari jongstleden in het kader van de
vaststellingsprocedure ter inzage gelegen. In dit plan zijn naast het bestaande bedrijfsterrein
de noordelijke uitbreiding en het vrachtwagenparkeerterrein opgenomen. De planning is dat
het bestemmingsplan nog voor de zomervakantie kan worden vastgesteld.
Locatie Meeuwenlaan/Vogelzangsekade herontwikkeling Lopik-centrum
Op 21 april 2009 bent u hierover via een separate memo geïnformeerd.
Startersleningen
In maart 2009 is de evaluatie van de startersleningen aan de orde geweest en is de
verordening aangepast naar aanleiding van het gegeven dat de provincie Utrecht ook
bijdragen ter beschikking stelt om startersleningen te verstrekken.
Handhaving en bouwvergunningcontroles
Ook in 2009 zal aan de hand van het handhavingsprogramma gecontroleerd worden. Verder
worden de conclusies uit het evaluatieverslag van 2008 besproken om een aantal nadere
maatregelen te treffen om het niveau van handhaven en aanschrijven op peil te houden.
Voor de illegale bebouwing en bewoning op de recreatieparken De Loef, De Boeg en Klein
Scheveningen is een inventarisatierapport opgesteld door een extern bureau. Op basis
hiervan zal een plan van aanpak worden opgesteld. Met de Vereniging van Eigenaren is
afgesproken dat vóór de zomerperiode aan hen duidelijkheid wordt verschaft hoe het
legaliserings- dan wel handhavingstraject eruit zal komen te zien. Voor wat betreft de
uitwerking van dit traject zal extra ambtelijke capaciteit nodig zijn.
21
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Met betrekking tot het juridisch handhaven op het terrein van bouwen en gebruik kan worden
opgemerkt dat het wegwerken van de achterstanden minder snel verloopt dan gepland. Dit
heeft ook te maken met de aanlevering door het bouw- en woningtoezicht van nieuwe
handhavingszaken. In het door ons college op te stellen handhavingsprogramma 2009 zal
inzicht worden gegeven in de werkvoorraad in relatie tot de beschikbare ambtelijke
capaciteit.
Indien wij het noodzakelijk achten zullen wij met financiële voorstellen komen voor extra inzet
van ambtelijke capaciteit ten behoeve van bovengenoemde handhavingsaangelegenheden.
Financieel
Op dit moment kan er los van de opmerking ten aanzien van de kosten herziening
bestemmingsplannen nog niets gezegd worden over de vraag of begrotingsposten worden
onder- of overschreden.
Een risico is wel dat er als gevolg van de stagnerende economie minder aanvragen om een
bouwvergunning zullen worden ingediend en dat als gevolg daarvan minder legesinkomsten
zijn te verwachten. Het is echter te vroeg om daar nu al voorschotten op te nemen.
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Kosten herziening incidenteel 0
16.900
16.900
bestemmingsplannen
Onttrekking kosten
herziening
bestemmingsplannen aan
reserve nader aan te wijzen incidenteel 0
16.900 16.900
doeleinden geoormerkte
gelden "budget steden
bouwkundige kosten 2004"
Saldo 16.900
16.900
---
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 10: Beheer
Meerjarenprogramma onderhoud wegen
In de afgelopen winterperiode zijn de nodige schades in, met name asfaltverhardingen
opgetreden. Met de mogelijkheid dat de begroting voor 2009 niet voldoende zal zijn, dient
dan ook rekening gehouden te worden.
Onderhoud bruggen
Dit voorjaar en deze zomer zal het onderhoud voor de bruggen opnieuw worden
geïnventariseerd en geactualiseerd. Aan de hand hiervan zal een geactualiseerd
onderhoudsschema worden opgesteld. Op basis hiervan kunnen ook de kosten worden
geraamd.
Beheer gemeentelijke gebouwen
Inmiddels is op het voorterrein van het voormalige MOB-complex Jaarsveld een aanvang
gemaakt met de nieuwbouw van de brandweerkazerne, de gemeentewerf en de milieustraat.
Consequentie hiervan is dat de hoofdpoort uitsluitend nog als toegang voor de aannemer
dient. De andere bestaande toegang naar het terrein is niet geschikt voor de diverse
transportmiddelen die de huurders van de loodsen gebruiken. Het betreft vrachtwagens met
oplegger, maar ook klassieke bussen en bijzondere voertuigen. Om toch een adequate
toegang voor de huurders van de loodsen te creëren is een nieuwe ontsluiting gerealiseerd
aan de achterzijde van het terrein. Deze wordt bereikt via de Zuiderparklaan. De in eerste
instantie op het voorterrein aangebrachte elektronische poort is verplaatst naar de nieuwe
ontsluiting. De realisatie heeft in overleg met en tot tevredenheid van de huurders
plaatsgevonden. De kleine toegangspoort op het voorterrein wordt nu alleen nog door de
muziekvereniging Crescendo gebruikt. De kosten voor het realiseren van deze oplossing
bedragen 24.700. In de lopende begroting is met d eze kosten geen rekening gehouden.
Op één loods na is alle beschikbare ruimte op het MOB-complex verhuurd. Mede dankzij
meer toezicht door medewerkers van de gemeente en een grotere betrokkenheid van de
huurders onderling zijn er momenteel geen problemen meer met inbraken en vandalisme. De
raming van de verzekeringslasten van de objecten op het terrein behoeft enige aanpassing.
Voor het zwembad Lobeke en de sportaccommodaties de Wiekslag en Polsbroek zijn risico-
inventarisaties volgens de huidige eisen gemaakt met een beheersplan inzake de
beheersing van legionella in de waterinstallatie. De aanpassingen vinden momenteel plaats.
Gemeentelijk rioleringsplan
Dit jaar worden de laatste drie boerderijen aan de Broeksdijk te Benschop aangesloten op de
nog aan te leggen persleiding van de gemeente IJsselstein. De kosten voor de plaatsing van
de minigemalen en de aansluiting op de persriolering komen voor rekening van Lopik en
zullen worden betaald aan de gemeente IJsselstein. Het onderhoud, de telemetrie en de
23
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
storingsdiensten zullen onder het beheer van de gemeente IJsselstein vallen. In het 4e
kwartaal 2007 is de start gemaakt van een algemeen groot onderhoud van het gehele
telemetrie systeem en de meeste gemalen. De hoofdpost is na 23 jaar vervangen en tevens
zijn de technische onderdelen in alle gemalen vervangen. Afronding zal in april 2009 zijn.
Als gemeente Lopik zijn wij voor de lozingen op oppervlaktewateren (naleving Wet
verontreiniging oppervlaktewateren) verplicht overstorten te monitoren. Een meetplan is, in
samenwerking met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR), opgesteld en
goedgekeurd. De monitoring loopt via het nieuwe telemetrie basisstation. De registratie zal
dan op kwartaalbasis moeten worden aangeleverd. Met het HDSR is afgesproken dat eind
2009 de eerste gegevens aangeleverd worden.
Uit het beheersprogramma riool is gebleken dat een groot deel van het vrijverval riool
opnieuw dient te worden geïnspecteerd. Hiervoor zal een bestek worden geschreven en een
aanbesteding worden gehouden. De afronding van het bestek is gepland mei 2009. Het is de
bedoeling dat dit jaar het bestek wordt uitgevoerd.
Afwatering en waterkering
Het HDSR heeft plannen om de Lopikerwetering op diepte te brengen. Er is een afspraak
gemaakt om de gemeentelijke watergangen die aansluiten aan de Lopikerwetering mee te
laten liften in het plan. In plaats van een kostbaar onderzoek naar de situatie en conditie van
de watergangen is besloten om de 1e diepteschouw van het HDSR af te wachten. Inmiddels
heeft het HDSR voor de overige gemeentelijke watergangen de 1e diepteschouw uitgevoerd
en zijn de gegevens bekend. Met deze gegevens kan een totaal overzicht gemaakt worden
voor het maken van een kostenraming.
Duurzaam veilig
Algemeen
De voorbereidingen voor het treffen van verkeersmaatregelen in de kernen Uitweg en
Lopikerkapel zijn in een afrondende fase. Deze hebben tot doel om de komgrenzen te
accentueren en de maximumsnelheid van 30 km/uur te ondersteunen.
Door uw raad is op 24 maart jl. besloten een tweetal roadblocks ter wering van het
sluipverkeer te doen plaatsen op het grondgebied van IJsselstein, te weten op de Lekdijk-
Oost en de Biezendijk. De gemeente IJsselstein zal de helft van de kosten voor haar
rekening nemen. Met de provincie is overeengekomen dat de daadwerkelijke plaatsing vóór
1 september a.s. gerealiseerd zal zijn teneinde in aanmerking te kunnen blijven komen voor
subsidiëring. Voorlopig zullen de roadblocks overeenkomstig uw besluit uitsluitend in de
ochtendspits in werking zijn.
Verkeersveiligheid
In de zomer zal samen met Veilig Verkeer Nederland, het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid en werkstudenten van de regiopolitie opnieuw een
verkeersveiligheidsactie worden uitgevoerd. Plaats van handeling is deze keer het
Benedeneind Zuidzijde en de Zuidzijdseweg. Naar aanleiding van de uit te voeren actie, zal
worden vastgesteld of het treffen van snelheidsremmende maatregelen op deze trajecten
een bijdrage zal kunnen gaan leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het
project zal worden uitgevoerd volgens de aanpak van het Team Subjectieve
Verkeersveiligheid.
24
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Verkeerseducatie
In samenwerking met SSL wordt in het voorjaar van 2009 weer een bromfietsopleiding
aangeboden aan (bijna-) 16-jarigen. Een praktijkopleiding, zoals die in 2010 wettelijk zal
worden ingevoerd, maakt onderdeel uit van deze cursus. Ook zal, aansluitend op de grote
belangstelling in 2008, weer een opfriscursus voor het autorijden voor senioren worden
uitgevoerd.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Verzekering MOB Complex structureel 6.935
12.435
5.500
Nieuwe ontsluiting loodsen incidenteel 0
24.700
24.700
MOB Complex
Saldo 30.200
* ook hier staat een voordeel tegenover op programma 11
25
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Programma 11: Middelen
De belangrijkste financiële posten op programma 11 zijn de heffingen en de Algemene
Uitkering.
Lokale heffingen
De heffingen zijn volgens planning tijdig opgelegd. Aangezien de bezwaartermijn nog niet
verstreken is en de bezwaren nog niet zijn afgehandeld is nog niet aan te geven in welke
mate de daadwerkelijke opbrengst af zal wijken van de raming. Hierover wordt u bij de 2e
bestuursrapportage geïnformeerd.
Algemene Uitkering
Op dit moment valt geen zinnig woord te zeggen over de effecten van de kredietcrisis op de
algemene uitkering. Aan de ene kant wordt een daling verwacht omdat het inflatiepercentage
waarmee het Rijk had gerekend veel lager uitvalt (betekent een daling van de algemene
uitkering). Aan de ander kant is ook sprake van een fors pakket investeringen voor 2009 en
2010 en voorgenomen bezuinigingen voor de periode erna.
Al met al is de verwachting niet dat er structureel veel vrij besteedbare middelen van het Rijk
naar de gemeenten komen. Wij hopen, qua tijd, de meicirculaire te kunnen verwerken in de
kadernota om hier meer duidelijkheid in te geven.
26
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Paragraaf Bedrijfsvoering
Kostenplaatsen
Facilitaire zaken
Sinds een aantal jaren wordt stringenter omgegaan met abonnementen en vakliteratuur,
waardoor een groot aantal abonnementen zijn komen te vervallen.
De vermelding in de Telefoongids is opgezegd.
Grondgebied
Op 1 april 2008 is de eerste beheerder van gemeenschappelijke beheerorganisatie
basisregistraties De Groene Driehoek bij Lopik in dienst getreden. Op basis van gemaakte
afspraken betalen Oudewater en Montfoort ieder voor een derde van de loonkosten inclusief
overhead mee. Abusievelijk is met deze financiële bijdragen in de begroting 2009 geen
rekening gehouden. Geraamd is dat in dit jaar circa 38.500 wordt ontvangen van de
gemeenten Oudewater en Montfoort. In de betrokken stuurgroep wordt, gelet op de toename
van de werkzaamheden, inmiddels gesproken over uitbreiding van de beheerorganisatie.
Gemeentewerken
Door een relatief zachte winter, weinig bezetting/gebruik kantoor brandweer en door de
plaatsing van een nieuwe energiezuinige verwarmingsketel op de gemeentewerf kan de
raming voor de energielasten naar beneden worden bijgesteld.
Financieel
Incidenteel / Werkelijk/
Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel
Structureel verwachting
Minder abonnementen structureel 6.000
facilitaire zaken
Opzegging vermelding
Telefoongids facilitaire structureel 4.000
zaken
Bijdragen Montfoort en
Oudewater
gemeenschappelijke structureel 0
38.500
38.500
beheerorganisatie
basisregistraties De Groene
Driehoek, grondgebied
Energiezuinige
verwarmingsketel structureel 2.000
gemeentewerken
Saldo 50.500
27
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
Financieel resultaat 1e bestuursrapportage 2009
Resultaat exploitatie
Gelet op de bij de programma's gegeven financiële toelichting ziet het tussentijdse resultaat
er op hoofdlijnen als volgt uit:
OMSCHRIJVING VOORDEEL NADEEL I / S
Programma 1 Bestuurlijke organisatie
Her-audit GBA 5.995 I
Onderhoudscontract BMC beveiligingsplan 4.275 S
Saldo programma 1 - 10.270
Programma 3 Economische aangelegenheden
Wijziging subsidie voetveer "De Overkant" 1.000 S
Saldo programma 3 - 1.000
Programma 4 Onderwijs
Premiereductie verzekeringen scholen ivm beveiliging 3.000 S
Inzet extra middelen VVE 6.500 I
Onttrekking voorziening VVE/GOA, inzake extra middelen 6.500 I
Saldo programma 4 9.500 6.500
Programma 5 Welzijn/Sport/Cultuur
Subsidieverstrekking maatschappelijke stages 1.667 S
Vergoeding pachters afsluiten accommodatie 4.500 S
Teruggaaf omzetbelasting 2007 binnensportaccommodaties 8.277 I
Uitbreiding formatie zwembad met 0,25 fte volgens 1e bestuursrapportage 2008 8.000 S
Saldo programma 5 8.277 14.167
Programma 6 Werk en inkomen
Inzet Regionale Sociale Recherche Nieuwegein 5.000 S
Lagere rijksvergoeding WWB 2009 30.000 I
Presentievergoeding leden cliëntenplatform 1.650 S
Hogere rijksbijdrage taakstelling en uitkering Wsw 69.045 S
Besteding hogere rijksbijdrage taakstelling en uitkering Wsw 69.045 S
Verlaging rijksvergoeding IOAZ 2.200 I
Verlaging rijksvergoeding BBZ 6.224 I
Gebruik regeling schuldsanering 2.500 S
Saldo programma 6 69.045 116.619
Programma 7 Zorg
Eenmalige kosten implementatie EKD 68.735 I
Onttrekking voorziening BDU-CJG inzake bovenstaande 68.735 I
Synchroniseren raming bestedingen met rijksbijdrage BDU-CJG jaren 2009-2011 5.728 I (mj)
Besteding overheidsbijdrage arbeidskostenontwikkeling (OVA) BDU-CJG 1.951 I (mj)
Overheidsbijdrage arbeidskostenontwikkeling (OVA) BDU-CJG 1.951 I (mj)
Lagere uitvoeringskosten WMO/Wvg 70.000 S
Hogere kosten diverse voorzieningen WMO/Wvg 30.000 S
Meer eigen bijdragen 20.000 S
Saldo programma 7 160.686 106.414
28
1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)
OMSCHRIJVING VOORDEEL NADEEL I / S
Programma 8 Natuur, Milieu en Oudheidkunde
Stijging onderhoudskosten vuilniswagen 2.000 S
Meer huishoudelijk afval 4.000 I
Ontrekking egalisatiereserve reinigingsdienst 6.000 I
Vervallen bijdragen Centraal Informatiepunt milieuhandhaving 1.500 S
Saldo programma 8 7.500 6.000
Programma 9 Ruimtelijk beleid en volkshuisvesting
Personeel van derden tbv projecten Centrumplan, Cabauw en Uitweg 16.900 I
Onttrekking reserve nader aan te wijzen doeleinden (geoormerkt) 16.900 I
Saldo programma 9 16.900 16.900
Programma 10 Beheer
Verzekeringen MOB-complex 5.500 S
Nieuwe ontsluiting tbv huurders loodsen MOB Complex 24.700 I
Saldo programma 10 - 30.200
Paragrafen/ Bedrijfsvoering/ Kostenplaatsen
Aantal vervallen abonnementen vakliteratuur 6.000 S
Telefoongids vermelding opgezegd 4.000 S
Bijdrage gemeente Oudewater en Montfoort inzake loonkosten basisregistratie 38.500 S
Plaatsing energiezuinige verwarmingsketel 2.000 S
Saldo kostenplaatsen 50.500 -
Totaal 322.408 308.070
Waarvan structureel 214.045 135.137
Saldo 1e bestuursrapportage 2009 14.338
Rekening houdend met dekking uit de reserves zoals in bovenstaand overzicht aangegeven,
bedraagt het saldo van de 1e bestuursrapportage 2009 14.338 voordelig.
Voorstel
Wij stellen voor:
1. kennis te nemen van de in deze 1e bestuursrapportage 2009 gegeven voortgang van
de uitvoering van de programmabegroting 2009;
2. de 1e bestuursrapportage 2009 vast te stellen inclusief de opgenomen
begrotingswijzigingen.
29
Gemeente Lopik