Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Actie Milieudefensie bij aandeelhoudersvergadering Ahold Kritiek op Albert Heijn vanwege aandeel in ontbossing

Amsterdam, 28 april 2009 - Activisten van Milieudefensie voeren op dit moment actie bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold in Amsterdam. Alpinisten hangen tegen de gevel van vergaderlocatie Muziekgebouw aan 't IJ, met een enorm spandoek van een bedreigde brulaap. Hiermee wordt geprotesteerd tegen het drama achter goedkoop vlees bij Albert Heijn, waarvoor in Zuid-Amerika oerwouden worden omgehakt. De supermarkt profiteert van goedkope veevoersoja die in ontboste gebieden wordt verbouwd.

Milieudefensie startte half maart de campagne over het 'drama achter goedkoop vlees', waarmee ze Albert Heijn wilde bewegen oerwouden in Zuid-Amerika te redden. Het campagnelogo is een bedreigde brulaap, verpakt als vlees in de aanbieding. Met de website www.stopfoutveevoer.nl , radiospotjes en een tour langs AH-filialen wist Milieudefensie al duizenden klanten te mobiliseren. Albert Heijn dreigde na de start van de campagne eerst met juridische stappen, maar ging al snel met Milieudefensie om de tafel om te praten over het probleem. Resultaat was dat Milieudefensie haar campagne een maand lang opschortte, zodat de supermarktketen kon kijken in hoeverre de eisen van Milieudefensie haalbaar zouden zijn. Afgelopen vrijdag bleek dat Albert Heijn niet wilde beloven om binnen maximaal vijf jaar geen vlees meer te verkopen dat is gebaseerd op foute veevoersoja. Milieudefensie heeft daarop besloten haar campagne te hervatten.

Nederland is de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes veroorzaakt zo grootschalige ontbossing: voor de teelt van soja worden in Zuid-Amerika massaal bossen gekapt. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn hierin een belangrijke rol. De supermarkt kan wel degelijk zorgen voor meer en aantrekkelijk geprijsde vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees.

Wat: Actie Milieudefensie bij jaarlijkse aandeelhoudersvergadering Ahold Waarom: Albert Heijn profiteert van ontbossing voor goedkoop veevoer Waar: Muziekgebouw aan 't IJ, Piet Heinkade 1 te Amsterdam Wanneer: Dinsdag 28 april 2009 van 13.00 tot 14.30 uur

Ahold heeft in 2008 1,2 miljard euro winst geboekt. Ruim de helft hiervan, 648 miljoen euro, is verdiend in de supermarkten van Albert Heijn. Het dividend dat de aandeelhouders ontvangen is in 2008 met 12 procent gestegen. Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "We spreken de aandeelhouders van Ahold vandaag aan op het aandeel van Albert Heijn in de ontbossing in Zuid-Amerika. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat het bedrijf echt stappen zal moeten zetten tegen het drama achter goedkoop vlees."