Persbericht
Amsterdam, 28 april 2009
Eerste hogesnelheidstrein voor Amsterdam Brussel arriveert in Nederland voor testrijden
Vandaag, 28 april 2009, is de eerste hogesnelheidstrein voor het traject Amsterdam Brussel in Nederland gearriveerd. Deze hogesnelheidstrein die maximaal 250 km/uur rijdt, zal na een uitvoerig testprogramma ingezet worden op het traject Amsterdam Schiphol Rotterdam Antwerpen Brussel en Amsterdam Schiphol Rotterdam Breda. De trein, gebouwd door AnsaldoBreda in Italië, is Nederland binnengekomen bij Arnhem en gesleept naar het onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer (Amsterdam), dat speciaal is gebouwd voor onderhoud aan het nieuwe hogesnelheidsmaterieel. De trein is formeel nog niet toegelaten op het Europese spoorwegnet en is daarom gesleept door een hulplocomotief.
Deze hogesnelheidstrein van AnsaldoBreda is een prototype. Dit houdt in dat hij aan de buitenkant volledig gereed is maar aan de binnenzijde voorzien is van meet- en testapparatuur.
Na aankomst zal deze hogesnelheidstrein eerst een periode van statische testen ondergaan alvorens de trein kan worden getest op de HSL-Zuid in Nederland en de hogesnelheidslijn L4 in België. Later volgt een tweede testtrein. De testen worden uitgevoerd in opdracht van AnsaldoBreda, die gedurende het testprogramma eigenaar blijft van de trein. Na afloop van het testprogramma gaat de trein terug naar de fabrikant AnsaldoBreda in Italië om te worden afgebouwd.
NMBS en NS Hispeed hebben samen 19 hogesnelheidstreinen (respectievelijk 3 en 16) besteld om in te zetten op het traject Amsterdam Schiphol Rotterdam Antwerpen Brussel en Amsterdam - Breda. Hiermee bieden NS Hispeed en NMBS snelheid en comfort aan de klant. Zo zal een treinreis Amsterdam Brussel nog maar 1u46 minuten duren, terwijl de treinreis Rotterdam Schiphol in 20 minuten wordt afgelegd. Bovendien kan de klant gemakkelijk online zijn tickets kopen.
Reistijden en reistijdwinst
Reistijden Reistijden Tijdwinst t.o.v. conventionele trein Hogesnelheidstrein Huidig effect effect in minuten procentueel
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal 0:36 1:05 - 0:29 45% Amsterdam Centraal - Breda 0:57 1:43 - 0:46 45% Amsterdam Centraal - Antwerpen Centraal 1:09 2:06 - 0:57 45% Amsterdam Centraal - Brussel Zuid 1:46 2:51 - 1:05 38%
Schiphol Airport - Rotterdam Centraal 0:20 0:49 - 0:29 59% Schiphol Airport - Breda 0:41 1:36 - 0:55 57% Schiphol Airport - Antwerpen Centraal 0:53 1:50 - 0:57 52% Schiphol Airport - Brussel Zuid 1:30 2:35 - 1:05 42%
Rotterdam Centraal - Breda 0:19 0:32 - 0:13 41% Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal 0:31 1:05 - 0:34 52% Rotterdam Centraal - Brussel Zuid 1:08 1:50 - 0:42 38% ***
///// EINDE PERSBERICHT /////
Noot aan redactie:
Voor specificaties hogesnelheidstrein AnsaldoBreda: zie bijlage.
PERSBIJEENKOMST VOOR NEDERLAND EN BELGIE
Zodra de eerste hogesnelheidstrein klaar is voor testrijden, ontvangt u een uitnodiging voor de persbijeenkomst.
Voor meer informatie
Nederland : Ronald Stevens, Persvoorlichter NS Hispeed, 030 - 235 7070 België : Frieke Neyrinck, Persattaché NMBS, 02/528 8484
Over NS Hispeed
NS Hispeed is het hogesnelheidsmerk van NS en biedt hogesnelheidsvervoer aan op internationale bestemmingen en straks ook op nationale bestemmingen. Naast de nieuwe hogesnelheidstrein vallen onder NS Hispeed ook hogesnelheidstreinen als Thalys, ICE International, Eurostar en TGV.
Over NMBS
NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationale en internationale reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat eveneens in voor het beheer van het rollend materieel. NMBS stelt ruim 20.000 mensen te werk en realiseert een omzet van meer dan 2,2 miljard euro (2008). Ze beheert ook haar deelnemingen in vennootschappen als Eurostar, Thalys, IFB, TRW. Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.
NS Hispeed en NMBS maken beiden deel uit van Railteam, een samenwerking tussen Europa's belangrijkste hogesnelheidsondernemingen. Railteam sluit de Europese hogesnelheidslijnen naadloos op elkaar aan.
---- --
Facts & Figures Hogesnelheidstrein/Highspeedtrain NMBS en NS Hispeed
Fabrikant/Manufacturer AnsaldoBreda Ontwerp/Design Pininfarina Aantal 19, waarvan 16 NS Hispeed, 3 NMBS Inzetbaarheid/Interoperability: volledig conform TSI/fully TSI compliant ' Samenstelling/Configuration: mAk+AD+mAB+B+B+mB+B+mBk ² Lengte over de koppeling/Length over buffers: 200.9 m Breedte/Width: 2.87 m Hoogte/Height: 4.08 m Maximum gewicht/Full load mass: 485t Gewicht per as/Mass per axle: 17t Casco constructie/Bodyshell Structure Aluminium+Staal (cabine)/Aluminium+Steel (cab structure) Spoorbreedte/Gauge: 143,5 cm Vloerhoogte/Floor height from t.o.r.: 126 cm Wiel diameter/Wheel diameter 92/85 cm Deuren per zijde/Doors per side: 12 Deurbreedte/Door width: 90 cm Stoelen/Seats: 546 Mindervaliden ruimte/Disabled people area: 1 (twee rolstoelen/two wheel chairs) Toiletten/Toilet: 5 (één minder valide toilet/one for disabled people) Voltage/Voltage: 25kV 50 Hz 3 kV dc 1.5 kV dc Maximum vermogen/Maximum power: 5500 kW Maximum aandrijfkoppel/Maximum Traction effort: 300 kN Maximum snelheid/Maximum speed: 250 km/h Max acceleratie/Max acceleration: 0,58 m/s2 Max vertraging/Max deceleration: 1,2 m/s2 Aandrijving/Drive: Watergekoelde IGBT inverter en asynchrone motoren/ Water cooled IGBT inverter and asynchronous motors Besturing+treinbeveiliging/Signaling systems: ETCS Level2/Nationale systemen/National Systems Airconditioning/Air conditioning: Airco systeem In ieder rijtuig, drukgolfdicht/ Airco system on each coach. Pressure stroke protection Services/Services: Reizigers Informatie Systeem/Passenger Information Systems GPS/Treinpersoneelruimte/Train Staff Area/Trolleyruimte/area
' TSI = Train System Interoperability
Dit zorgt ervoor dat hogesnelheidstreinen via het gehele Europese Unie netwerk kunnen rijden. Lidstaten zijn gevraagd om hun spoorsystemen te harmoniseren en daarmee een inter-operabel Europees netwerk te realiseren. Het doel is mensen en goederen gemakkelijk te kunnen vervoeren via het spoor en daarmee de trein als transportwijze te promoten.
This is to ease the circulation of high-speed trains through the various train networks of the European Union. Member States are asked to harmonize their high-speed rail systems in order to create an interoperable European network. The aim is to enable people and goods to move around more easily by promoting the railways as a mode of transport in Europe.
² A: 1e-, B: 2e klas; D: bagageafdeling; k: koprijtuig; m: motorrijtuig/ A: 1e-, B: 2e clas; D: luggage compartment; k: head carriage; m: motor carriage
---- --