GroenLinks

Monopolist Prorail moet worden teruggefloten

28 april 2009

De beheerder van het Nederlandse spoor Prorail heeft als monopolist een prijsverhoging van 17% opgelegd aan de vervoerders op het spoor; zoals de NS. Deze belachelijke prijsverhoging tast de concurrentiepositie van de trein ten opzichte van de auto aan en is dus schadelijk voor het milieu. Ook kan het in deze tijden van economische crisis de productiviteit schade toe brengen. GroenLinks eist in kamervragen dat monopolist Prorail door het Kabinet en de NMA aan banden wordt gelegd.

Schriftelijke vragen van het Lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Verkeer & Waterstaat en de minister van Economische Zaken over de prijsverhoging van 17% die Prorail aan de spoorvervoerders oplegt. (NOS Radio Journaal, 28 april 2009)


1. Is het juist dat monopolist Prorail de vervoerders op het spoor een prijsverhoging van 17% oplegt om het spoor te mogen gebruiken?


2. Is het juist dat dit voor de NS een extra kostenpost van 30 miljoen euro betekent en dat dit tot een verhoging van de prijs van de treinkaartjes met twee en een half procentpunt (plus inflatiecorrectie) kan leiden?


3. Wat is uw oordeel over deze enorme prijsverhoging van Prorail?


4. Bent u met mij van mening dat dit de concurrentiepositie van het spoor aantast ten opzichte van vervoer over de weg en dat dit dus het milieu en het klimaatbeleid schade toebrengt?


5. Bent u met mij van mening dat zo'n grote prijsverhoging - in deze tijd van economische crisis - ook de economie kan schaden?


6. Is het juist dat de NS deze kwestie bij de NMA heeft aangebracht?


7. Wilt u bevorderen dat de NMA zo snel als mogelijk de zaak in behandeling neemt en Prorail terecht wijst?


8. Is het juist dat Prorail iets soortgelijks al enkele jaren geleden ook probeerde en door de NMA terecht is gewezen?


9. Bent u bereid om als dan niet via een wetswijziging of een AMVB te regelen dat Prorail in de toekomst niet langer de mogelijkheid heeft om zulke grote prijsverhogingen op te leggen?