Ingezonden persbericht
Persbericht
Helft van de Nederlanders heeft Internet op zijn mobiel
Bijna de helft van de Nederlanders, 49%, heeft internet op zijn mobiele telefoon. Dat blijkt uit
onderzoek van Ruigrok | NetPanel, waarvan eigenaar Marja Ruigrok de resultaten presenteerde
tijdens de powersessies van DM Interface tijdens de Dialoog Marketing Beurs in Utrecht. Niet alle
Nederlanders gebruiken internet op hun mobiel. Van de bezitters van mobiel internet is 60% nog nooit
online geweest. Toch loopt Nederland voorop in Europa: In 2008 ging volgens Forrester slechts 14%
van alle Europese mobiele bellers het internet op.
Marja Ruigrok: "Wij Nederlanders zijn nog steeds bang voor hoge kosten, we vinden het niet nodig en
we vinden het schermpje te klein".
Volgens DM Interface Directeur Business Development Pieter Stroop loopt Nederland voor als het gaat
om het adopteren van nieuwe technieken. "Je ziet dat al aan de penetratie van breedband in
Nederland. Daar liepen we al voor op de rest van Europa. Dat de meerderheid van de Nederlanders
internet op zijn mobiel daadwerkelijk gaat gebruiken, is slechts een kwestie van tijd. Als providers
prijzen verlagen en een standaard flat-fee voor internet gaan vragen, dan zijn de meeste twijfelaars
straks al over de streep."
Bij de mobiele internet gebruikers is email de meest populaire toepassing. Dat heeft gevolgen voor
emailmarketing. Stroop: "De toename van PDA's, iPhones en Blackberries naast andere smartphones
en mobieltjes betekent een uitdaging voor designers en ontwikkelaars die bij hun ontwerpen rekening
moeten houden met een kleiner scherm, met lagere resolutie, en aan andere emailclients, maar die er
tegelijkertijd ook goed moeten uitzien op een laptop. Want ga er maar van uit dat gebruikers van
mobiel ook de email nog op hun eigen laptop zien. Tel daar nog de fabrikanten bij op die HTML
eigenhandig omgooien naar text zonder de tekst-versie van Multipart te gebruiken, en je beseft dat er
veel tijd in optimalisatie gaat zitten voor iedereen die professioneel met email marketing bezig is."
Volgens het onderzoek van Ruigrok Netpanel is naast email (53%), het nieuws (49%), Google (48%)
en het weer (47%) het meest populair.
Ruigrok | NetPanel is een full service marktonderzoekbureau met het Research Keurmerk. Het bureau
is actief in kwalitatief onderzoek, onder andere op het gebied van communicatie (concepten, bladen,
merken), positionering, klanttevredenheid en winkelbeleving. Sinds 1996 is Ruigrok | NetPanel
gespecialiseerd in kwalitatief én kwantitatief online onderzoek naar en via internet (usability, site-
ontwikkeling en alle andere mogelijke vraagstukken).
marja@ruigroknetpanel.nl / 020-6238512 / www.ruigroknetpanel.nl / 06-54911016
DM Interface is sinds 1999 actief in Direct Marketing. Reeds op dat moment had DM Interface een -
tot op de dag van vandaag unieke - visie op Direct Marketing. DM Interface is er als eerste en enige in
geslaagd om off- en online media aan elkaar te koppelen. Direct mail, e-mail, telefoon, persoonlijke
landingspagina's, virals en SMS worden op een intelligente manier geanalyseerd, ingezet en
geïntegreerd. In één campagnemodel, volledig database-driven.
Ingezonden persbericht