Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Prijsbewuste strategie Cijfertalenten levert in crisis groei op:

"Detacheringbureaus moeten rigoureus zakken in prijsstelling"

Detacheringbureaus en bemiddelaars in interim-professionals moeten meer 'value for money' bieden en hun marges niet langer laten bepalen aan de hand van dure merkbeleving, agressieve account managers en overhead. Dit stelt Jan Kraaijeveld, directeur van bureau Cijfertalenten. Opdrachtgevers kijken in tijden van crisis kritischer naar wat ze betalen voor de core competence, waardoor een rigoureuze nieuwe prijsstelling voor de markt op zijn plaats is. Kraaijeveld: "Kostenbewustzijn is momenteel verschrikkelijk sexy. Het mag gelukkig weer een issue zijn om naar de prijs te kijken."

De sterk teruggelopen markt voor interim-opdrachten voert de druk bij de zzp'er momenteel hoog op. De markt wordt overspoeld met zelfstandigen die meerdere kanalen aanboren om aan het werk te kunnen blijven. Hierdoor is er een overschot aan aanbod, waardoor een lagere prijsstelling van de financieel professional wordt verlangd. Lang niet altijd ziet de opdrachtgever de prijsverlaging terug in de eindfactuur, omdat sommige bemiddelaars vasthouden aan het oorspronkelijke tarief en dus een hogere marge over de inspanningen berekenen.

Groei

Cijfertalenten spint momenteel garen bij de kredietcrisis. Al vanaf het prille begin hanteert het bureau voor financiële detachering en interim-management een hele scherpe tariefstelling, die zowel aan de uitvoerende kant (zzp'ers) als aan de kant van de opdrachtgever goed is ontvangen. Niet voor niets nam het aantal aangesloten zelfstandige financials de laatste zes maanden een vlucht naar 1.800 en was er de laatste twee kwartalen een enorme groei in opdrachtgevers merkbaar (+50%). Qua omzet behoorde het vierde kwartaal van 2008 zelfs tot het sterkste kwartaal ooit en de sterke groei zet zich in het eerste kwartaal van 2009 ook gewoon door.

Graaicultuur
Een scherp tarief levert in deze tijd 'gewoon' groei op, stelt Jan Kraaijeveld. "De kredietcrisis heeft de druk op de tarieven gelegd. Pricing is belangrijk: wie teveel vraagt gaat het gegarandeerd voelen. We hebben in de praktijk wel eens meegemaakt dat er tussen twee concurrerende bureaus voor hetzelfde CV een verschil in verkoopprijs van 40% zat. Dat is natuurlijk puur graaien, want je verkoopt kennis van iemand anders. Het marktmechanisme van vraag- en aanbod zet dit soort excessen gelukkig onder druk. Je zult zien dat de markt zichzelf deels reinigt." En al zeker als de winsten even wat minder zijn.

Cijfertalenten
Cijfertalenten is een bureau voor financiële detachering en interim-management en bestaat sinds 2006. Het bureau richt zich landelijk op de invulling van tijdelijke functies op financieel, administratief en bedrijfseconomisch gebied vanaf middelbaar niveau. Bij deze invulling richt het bedrijf zich op gedreven financiële professionals met een 'no-nonsense' instelling. Cijfertalenten beschikt over een netwerk van ruim 1.800 financials en bedient een diversiteit aan toonaangevende organisaties.

EINDE BERICHT