1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1
der Staten-Generaal Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
F 070 351 7895
www.minvenw.nl
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGW-2009/430
Datum 27 april 2009 Uw kenmerk
2009Z06288
Onderwerp vragen over de bypass Kampen en gevolgen daarvan voor de
Bijlage(n)
veiligheid -
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen die door de leden Van der Staaij, Jansen en
Vendrik zijn gesteld. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om de context
van de discussie over de hoogwatergeul bij Kampen toe te lichten.
Ruimte voor de Rivier wordt uitgevoerd om de bescherming tegen overstromingen
in het rivierengebied op het vereiste veiligheidniveau te brengen. Ook zijn er in
de PKB Ruimte voor de Rivier reserveringen opgenomen om gebieden waar naar
verwachting op lange termijn maatregelen nodig zijn te vrijwaren van
grootschalige of kapitaalintensieve ontwikkelingen.
In de PKB is opgenomen dat voor het veilig afvoeren van 16.000 m3/s bij Lobith
in de IJssseldelta de maatregel zomerbedverdieping wordt uitgevoerd. Bij hogere
afvoeren (na 2015) is een hoogwatergeul, samen met enkele andere
maatregelen, nodig om aan het vereiste beschermingsniveau te voldoen. In de
PKB is dan ook een reservering opgenomen voor de hoogwatergeul.
Vanuit de invalshoeken ruimtelijke ordening en duurzaamheid op lange termijn is
de hoogwatergeul als alternatief voor zomerbedverdieping opgenomen in de PKB.
Inmiddels is gebleken dat een omwisselbesluit, waarbij de hoogwatergeul in
plaats van zomerbedverdieping wordt uitgevoerd fysiek en in de tijd niet haalbaar
is. Om in 2015 aan het vereiste veiligheidsniveau te voldoen wordt in ieder geval
de zomerbedverdieping uitgevoerd. Er is derhalve geen sprake meer van een
omwisselbesluit.
Gezien het belang dat gehecht wordt aan integrale gebiedsontwikkeling
onderzoekt de provincie Overijssel momenteel in samenwerking met de
ministeries van VROM en V&W en de regionale overheden, of het mogelijk is om
de hoogwatergeul gecombineerd met zomerbedverdieping uit te voeren. Over de
rijksinzet voor de hoogwatergeul verwacht ik samen met mijn collega van VROM
rond de zomer een principebesluit te kunnen nemen.
a
Pagina 1 van 3
Datum
---
1. Heeft u kennisgenomen van het recente rapport van waterschap Groot Salland, Ons kenmerk
waarin wordt gesteld dat bij een mogelijke dijkdoorbraak de aan te leggen bypass VENW/DGW-2009/430
van de IJssel bij Kampen voor veel grotere schade zorgt dan nu het geval zou
zijn?
1. Ja, ik heb de conclusies uit dit rapport uit 2006 en de wijze waarop ze door
verschillende partijen worden geïnterpreteerd vernomen.
2. Hoe beoordeelt u dit rapport, vooral ten aanzien van de bevinding dat Kampen
beduidend onveiliger zou worden door aanleg van de bypass? Zou een
dijkdoorbraak in de situatie mét bypass inderdaad kunnen leiden tot vijf keer
zoveel slachtoffers als in de huidige situatie?
2. Ik zal dit rapport betrekken bij de besluitvorming over de rijksinzet voor de
hoogwatergeul en zal daarbij de verschillende invalshoeken als ook de meest
actuele informatie die dan beschikbaar is beoordelen. Uit informatie van de
provincie Overijssel heb ik begrepen dat de cijfers gebaseerd zijn op een situatie
zonder evacuatie en de bouw van aanzienlijk meer woningen dan nu gepland.
3. Welke conclusies verbindt u aan dit rapport als het gaat om de verdere
uitvoering van het project `Ruimte voor de rivier' in deze regio?
3. Ruimte voor de Rivier verkleint de kans op een overstroming en is nodig om te
voldoen aan het vereiste beschermingsniveau. Het programma moet dan ook
voortvarend worden uitgevoerd. In het algemeen geldt dat door rivierverruiming
de maatgevende waterstanden lager worden, waardoor zowel de kans op als de
gevolgen van een eventuele overstroming kleiner worden. Bij een specifieke
maatregel zoals de hoogwatergeul is het zinvol ook de gevolgen bij een eventuele
overstroming te onderzoeken, zodat daar bij de uitwerking van de maatregel
rekening mee kan worden gehouden.
4. Bent u bereid - mocht aanleg van de bypass inderdaad kunnen leiden tot een
beduidend onveiliger situatie voor Kampen - dit project te heroverwegen? Zo ja,
welke procedure vergt dit? Zo nee, op welke wijze wilt u dan de veiligheid van
Kampen en omgeving garanderen?
4. Op dit moment is een principebesluit over het al dan niet gecombineerd
uitvoeren van de hoogwatergeul en zomerbedverdieping nog in voorbereiding.
Daarbij staat de veiligheid voorop en zal ik de meest actuele inzichten betrekken.
5. Wat is uw mening over de koppeling van dit project ter verbetering van de
waterveiligheid aan de realisering van groene woonmilieus? Onderschrijft u het
risico dat deze koppeling de besluitvorming over de verbetering van de
waterveiligheid in de benedenloop van de IJssel kan vertragen of zelfs frustreren?
Zo ja, zou het niet verstandig zijn om een knip tussen deze twee projecten aan te
brengen?
Pagina 2 van 3
5. Daar waar het mogelijk is om projecten voor de waterveiligheid te combineren Datum
met andere maatschappelijk gewenste ontwikkelingen zal ik dit zeker nastreven. -
Een koppeling met andere ontwikkelingen mag niet leiden tot vertraging van de Ons kenmerk
realisatie van het doel van Ruimte voor de Rivier: het mogelijk maken van een VENW/DGW-2009/430
veilige afvoer van 16.000 water m3/s bij Lobith, uiterlijk in 2015. Bij Kampen zal
in ieder geval de zomerbedverdieping worden uitgevoerd en wordt nu onderzocht
of de hoogwatergeul hiermee gecombineerd kan worden.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat