Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


27-04-2009
Jonge managers bezoeken HAK in Giessen

Donderdag 23 april bezochten ruim twintig leden van de Young Frugi Venta Management Club de HAK-fabriek in Giessen. Drie interessante presentaties en een rondleiding door de fabriek gaven een compleet beeld van de activiteiten van deze conservenfabrikant.

Ten tijde van de supermarktoorlog stonden ook voor HAK de prijzen onder druk. De laatste paar jaar is die weer redelijk opgekrabbeld met als gevolg een groter promotiebudget. Dat vertelde Sanne Merkelbach, bij HAK verantwoordelijk voor marketingcommunicatie. Het ruimere promotiebudget benut HAK onder andere om de naamsbekendheid te vergroten. Hiervoor is Martine Bijl na jaren van afwezigheid weer gecontracteerd.

Naast marketing en promotie zet HAK in op productontwikkeling. Zo is het winkelschap het laatste jaar verrijkt met vruchten op siroop in kunsstof bekers, HAK groenten en fruitsap en het zogenaamde 'verwenfruit', de vertrouwde glazen potjes gevuld met combinaties van onder andere diverse soorten rood fruit.

De fruitbekers laat HAK overigens volledig produceren in Griekenland. Voor HAK is het enorm wennen met een houdbaarheidstermijn te werken van een jaar. Een pot appelmoes, het belangrijkste product van HAK heeft een houdbaarheidstermijn van vier jaar. Het belangrijkste product na appelmoes is rode kool.

Tijdens de rondgang door de fabriek werd duidelijk dat slechts een klein deel van de machines in gebruik was. De meeste machines zijn gespecialiseerd in slechts één product en worden gedurende zes tot acht weken per jaar gebruikt.
Per jaar vermarkt HAK 130 miljoen eenheden producten. Zeventig procent wordt afgezet in Nederland, 10% in Duitland, 10% in België en 10% in overige Europese landen. De omzet van HAK bedraag 75 miljoen euro per jaar.