Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
27-04-2009
Jonge managers bezoeken HAK in Giessen
Donderdag 23 april bezochten ruim twintig leden van de Young Frugi
Venta Management Club de HAK-fabriek in Giessen. Drie interessante
presentaties en een rondleiding door de fabriek gaven een compleet
beeld van de activiteiten van deze conservenfabrikant.
Ten tijde van de supermarktoorlog stonden ook voor HAK de prijzen
onder druk. De laatste paar jaar is die weer redelijk opgekrabbeld met
als gevolg een groter promotiebudget. Dat vertelde Sanne
Merkelbach, bij HAK verantwoordelijk voor marketingcommunicatie. Het
ruimere promotiebudget benut HAK onder andere om de naamsbekendheid te
vergroten. Hiervoor is Martine Bijl na jaren van afwezigheid weer
gecontracteerd.
Naast marketing en promotie zet HAK in op productontwikkeling. Zo is
het winkelschap het laatste jaar verrijkt met vruchten op siroop in
kunsstof bekers, HAK groenten en fruitsap en het zogenaamde
'verwenfruit', de vertrouwde glazen potjes gevuld met combinaties van
onder andere diverse soorten rood fruit.
De fruitbekers laat HAK overigens volledig produceren in Griekenland.
Voor HAK is het enorm wennen met een houdbaarheidstermijn te werken
van een jaar. Een pot appelmoes, het belangrijkste product van HAK
heeft een houdbaarheidstermijn van vier jaar. Het belangrijkste
product na appelmoes is rode kool.
Tijdens de rondgang door de fabriek werd duidelijk dat slechts een
klein deel van de machines in gebruik was. De meeste machines zijn
gespecialiseerd in slechts één product en worden gedurende zes tot
acht weken per jaar gebruikt.
Per jaar vermarkt HAK 130 miljoen eenheden producten. Zeventig procent
wordt afgezet in Nederland, 10% in Duitland, 10% in België en 10% in
overige Europese landen. De omzet van HAK bedraag 75 miljoen euro per
jaar.