Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---
T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/3313

Uw kenmerk Datum 27 april 2009 -

Onderwerp baanvak Maastricht-Visé Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

In het Algemeen Overleg over de stand van zaken moties en toezeggingen op 2 april 2009 heb ik toegezegd uw Kamer schriftelijk te informeren over de planning van de aanleg van het treinbeïnvloedingssysteem Krokodil tussen Maastricht Randwijck en de Belgische grens. Hieronder licht ik toe op welke wijze de besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden en wat dat betekent voor de planning van deze aanleg.

In 2005 had ProRail de intentie om op de grensbaanvakken richting België het treinbeïnvloedingssysteem Krokodil aan te leggen. Bij een consultatie van vervoerders bleek echter dat een deel van het Nederlandse materieel hiermee niet compatibel is. Hierdoor was een nieuwe afweging tussen de voor- en nadelen van verschillende treinbeïnvloedingssystemen nodig om te komen tot een systeemkeuze.
Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer hierover op 12 december 2006 geïnformeerd bij de beantwoording van vragen van het lid Gerkens1. Daarbij is op basis van informatie van ProRail de verwachting aangegeven dat in 2007 een systeemkeuze gemaakt zou worden en dat de realisatie ook in 2007 zou plaatsvinden. Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer daarover geïnformeerd in het Algemeen Overleg op 20 december 20062.

Naar aanleiding van de vraag van uw Kamer over de stand van zaken3 heeft ProRail mij op 26 juni 2008 geïnformeerd dat de vervoerders geconsulteerd zijn over het voornemen om alsnog Krokodil aan te leggen. Zij hebben aangegeven hier geen bezwaar tegen hebben. Op 8 juli 2008 heb ik uw Kamer hierover schriftelijk geïnformeerd4. Ik heb daarbij ook aangegeven dat deze systeemkeuze helaas langer heeft geduurd dan verwacht, omdat ProRail de wens heeft om dit grensbaanvak met hetzelfde systeem uit te rusten als het grensbaanvak Roosendaal-Belgische grens en omdat overleg met verschillende vervoerders nodig was.


1 Brief "Kamervragen", kenmerk IVW/TER/C11.008.033
2 Kamerstuk 22589, nr. 282

3 Brief "Treinvak Maastricht-Visé", 13 juni 2008, kenmerk 08-VW-B-128
4 Brief "Treinvak Maastricht-Visé", kenmerk VenW/DGP-2008/6292 a

Pagina 1 van 2





Op 10 juli 2008 heb ik aan ProRail gevraagd mij te informeren wanneer dit Datum systeem aangelegd zal zijn. Op 3 november 2008 heeft ProRail mij geïnformeerd

dat dit in 2010 gerealiseerd zal zijn. Ons kenmerk Zoals aangegeven in mijn brief van 8 juli 2008 en in de brief van mijn VenW/DGMo-2009/3313 ambtsvoorganger van 19 december 20065 naar aanleiding van vragen van de leden Gerkens en Roemer, is het veiligheidsrisico dat gepaard gaat met het ontbreken van een treinbeïnvloedingssysteem op dit traject acceptabel. De latere realisatie heeft geen consequenties gehad voor de treindienst op dit baanvak.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings


5 Brief "Vragen van de kamerleden Gerkens en Roemer over de beveiliging op het traject Maastricht-Visé", kenmerk IVW/TER/C11.008.037
Pagina 2 van 2