1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/3313
Uw kenmerk
Datum 27 april 2009 -
Onderwerp baanvak Maastricht-Visé Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg over de stand van zaken moties en toezeggingen op 2
april 2009 heb ik toegezegd uw Kamer schriftelijk te informeren over de planning
van de aanleg van het treinbeïnvloedingssysteem Krokodil tussen Maastricht
Randwijck en de Belgische grens. Hieronder licht ik toe op welke wijze de
besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden en wat dat betekent voor de
planning van deze aanleg.
In 2005 had ProRail de intentie om op de grensbaanvakken richting België het
treinbeïnvloedingssysteem Krokodil aan te leggen. Bij een consultatie van
vervoerders bleek echter dat een deel van het Nederlandse materieel hiermee niet
compatibel is. Hierdoor was een nieuwe afweging tussen de voor- en nadelen van
verschillende treinbeïnvloedingssystemen nodig om te komen tot een
systeemkeuze.
Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer hierover op 12 december 2006
geïnformeerd bij de beantwoording van vragen van het lid Gerkens1. Daarbij is op
basis van informatie van ProRail de verwachting aangegeven dat in 2007 een
systeemkeuze gemaakt zou worden en dat de realisatie ook in 2007 zou
plaatsvinden. Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer daarover geïnformeerd in
het Algemeen Overleg op 20 december 20062.
Naar aanleiding van de vraag van uw Kamer over de stand van zaken3 heeft
ProRail mij op 26 juni 2008 geïnformeerd dat de vervoerders geconsulteerd zijn
over het voornemen om alsnog Krokodil aan te leggen. Zij hebben aangegeven
hier geen bezwaar tegen hebben. Op 8 juli 2008 heb ik uw Kamer hierover
schriftelijk geïnformeerd4. Ik heb daarbij ook aangegeven dat deze systeemkeuze
helaas langer heeft geduurd dan verwacht, omdat ProRail de wens heeft om dit
grensbaanvak met hetzelfde systeem uit te rusten als het grensbaanvak
Roosendaal-Belgische grens en omdat overleg met verschillende vervoerders
nodig was.
1 Brief "Kamervragen", kenmerk IVW/TER/C11.008.033
2 Kamerstuk 22589, nr. 282
3 Brief "Treinvak Maastricht-Visé", 13 juni 2008, kenmerk 08-VW-B-128
4 Brief "Treinvak Maastricht-Visé", kenmerk VenW/DGP-2008/6292
a
Pagina 1 van 2
Op 10 juli 2008 heb ik aan ProRail gevraagd mij te informeren wanneer dit
Datum
systeem aangelegd zal zijn. Op 3 november 2008 heeft ProRail mij geïnformeerd
dat dit in 2010 gerealiseerd zal zijn. Ons kenmerk
Zoals aangegeven in mijn brief van 8 juli 2008 en in de brief van mijn VenW/DGMo-2009/3313
ambtsvoorganger van 19 december 20065 naar aanleiding van vragen van de
leden Gerkens en Roemer, is het veiligheidsrisico dat gepaard gaat met het
ontbreken van een treinbeïnvloedingssysteem op dit traject acceptabel. De latere
realisatie heeft geen consequenties gehad voor de treindienst op dit baanvak.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
5 Brief "Vragen van de kamerleden Gerkens en Roemer over de beveiliging op het traject
Maastricht-Visé", kenmerk IVW/TER/C11.008.037
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat