Groen!
Structurele oplossingen voor gelijke onderwijskansen
door Mieke Vogels (Vlaamse fractie) op 27 april 2009 in "Onderwijs"
"33% van de niet-Europese leerlingen hebben al schoolse vertraging
(steeds meer kinderen met twee jaar leerachterstand)opgelopen in het
6de leerjaar lager onderwijs,â zegt Elisabeth Meuleman, 2de plaats
Oost-Vlaanderen. "De extra financiering van minister van onderwijs
Vandenbroucke is onvoldoende. Groen! wil structurele oplossingen voor
gelijkekansenonderwijs."
In een onderzoek van Dirk Jacobs (ULB) in opdracht van de Koning
Boudewijnstichting is vandaag te lezen dat het gelijkekansenbeleid van
de huidige Vlaamse regering heeft gefaald. Het huidige beleid slaagt
er niet in om de kloof tussen de best en de slechtst presterende
leerling te verkleinen. Het verschil tussen de hoogst en de laagst
scorende leerling is in Vlaanderen nog bijna het grootste ter wereld,
en het is gerelateerd aan de sociaaleconomische situatie van de
leerling en de thuistaal. De segregatie in de Vlaamse scholen (arme
gekleurde scholen versus de rijke witte scholen) is, volgens Jacobs,
de grootste oorzaak van het bestendigen van de sociale ongelijkheid
door ons onderwijs.
De structurele oplossingen moeten er komen in de eerste plaats in het
kleuter- en lager onderwijs. Met de onthaaste basisschool wil Groen!
alle talenten van alle kinderen ontwikkelen binnen de schooltijd.
Elisabeth Meuleman: "Naast cognitieve vaardigheden komen ook sport en
creatieve talenten veel meer aan bod in de onthaaste school. Zo kennen
ook kinderen met een leerachterstand toch succeservaringen en
vermijden we schoolmoeheid op jonge leeftijd. We zetten in op taal en
kleine kleuterklassen en ijveren voor een vroege verplichte
(deeltijdse) aanwezigheid in de kleuterklas."
Ook de sociale mix van scholen is voor Groen! belangrijk. `Als
Vandenbroucke denkt dat hij met nog meer van hetzelfde, met nog wat
extra middelen en met het nieuwe financieringsmodel er zal kunnen voor
zorgen dat scholen plots wel een switch zullen maken en een sociale
mix zullen nastreven draait hij zichzelf een rad voor ogen,' verklaart
Groen! voorzitster Mieke Vogels. `Er zijn structurele maatregelen
nodig die ervoor zorgen dat die segregatie doorbroken wordt. Eén van
die maatregelen is een uitgestelde studiekeuze. In vele Scandinavische
landen heeft men een gelijklopende vorming tot 14 jaar (in Finland
zelfs tot 16 jaar). De sociale ongelijkheid in het onderwijs is in die
landen het kleinst. Ook het inschrijvingsbeleid moet aangepast worden
zodat GOK-leerlingen en kinderen uit de buurt voorrang krijgen in de
school van hun keuze. Dit moet decretaal verankerd worden op Vlaams
niveau. Alleen zo worden alle scholen echt aangemoedigd om een sociale
mix actief na te streven.'
Het volledige onderwijsprogramma van Groen! vind je hier.
Ook de doorstroming van kansengroepen in het hoger onderwijs is voor
Groen! een beleidsprioriteit. Daarvoor moet het hoger onderwijs alvast
betaalbaar zijn voor iedereen. Groen! steunt dan ook de eisen van
ResPACT en zal zichtbaar aanwezig zijn op hun betoging nu dinsdag om
14u aan het Noordstation (www.resPACT.be).
Contact: Mieke Vogels -
Deel Deel
Mieke Vogels