De groei van het aantal reizigers tilt de NMBS-Groep op
24/04/2009
Schuld gestabiliseerd, tewerkstelling gestegen
De Raden van Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep
hebben de financiële resultaten voor het jaar 2008 goedgekeurd. Deze
tonen een goede financiële gezondheid van de Groep aan. De verbetering
zet zich overduidelijk verder in de operationele activiteiten, zoals
het opnieuw gestegen reizigersaantal illustreert. Het geconsolideerd
operationeel resultaat (EBITDA) bedraagt 86,4 miljoen euro en de netto
geconsolideerde schuld is onder controle: die daalt opnieuw tot onder
het niveau van eind 2005. De EBITDA is verminderd met 42,3%. Dit wordt
verklaard door drie factoren: de daling van de inkomsten uit Cargo
(-10,5%), de stijging van de loonlasten (drie indexeringen in 2008) en
de toename van de energiekost.
De resultaten voor 2008 worden opnieuw gunstig beïnvloed door de
verdere groei van het aantal binnenlandse reizigers (+4,8% in een
jaar, +53% in 10 jaar) en internationale klanten (+7,1%). We hebben de
voornaamste financiële doelstellingen gehaald: de beheersing van de
kosten én van de schuld, verklaarde Jannie Haek, CEO van de
NMBS-Holding.
De geconsolideerde sleutelelementen zijn:
1. Een netto resultaat (EBT) van -13,9 miljoen euro. In 2007 bedroeg
dat +12,9 miljoen euro, maar in 2006 was dat nog -171,6 miljoen
euro. Dit resultaat houdt rekening met een uitzonderlijk resultaat
van -198,3 miljoen euro dat voortvloeit uit de overgang naar de
IFRS-normen.
2. De netto dotatie per reizigerkilometer blijft in constante euro in
2008 dalen (- 5,7%), wat resulteert in een daling van 30% op tien
jaar tijd. Met iedere euro die de staat investeert worden steeds
meer reizigers vervoerd.
3. De netto geconsolideerde schuld is gestabiliseerd en laat een
lichte daling zien tot 2.215,3 miljoen euro in 2008 (ten opzichte
van 2.594,5 miljoen euro in 2007).
4. Het personeel: 36.990 voltijdsequivalenten (VTEs) (+0,7%). Er
werden 1.714 nieuwe medewerkers aangeworven.
5. De totale loonmassa van het actieve personeel steeg met 5,4% tot
1,970 miljard euro, hoofdzakelijk ten gevolge van de drie
indexsprongen.
In miljoen
2008
2007
Verschil
Geconsolideerde omzet
2.941,5
2.895,0
+1,5%
EBITDA (operationeel resultaat)
86,4
149,7
-42,3 %
Gemiddeld effectief (VTE)
36.990
36.749
+0,7%
Consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel en NMBS-Holding
NMBS: nog altijd meer reizigers maar getroffen door de crisis
Het reizigersvervoer per spoor toonde in 2008 een groeiend succes. Het
totale aantal reizigers dat NMBS in binnen- en buitenland vervoerde in
2008 steeg tot 216,8 miljoen reizigers. Dit betekent ten opzichte van
vorig jaar een toename met 4,8% in het binnenlandse verkeer en 7,1% in
het internationale verkeer.
Ondanks deze goede indicaties is het globaal bedrijfsresultaat
achteruitgegaan. In 2007 was dit resultaat nog -17,8 miljoen euro,
maar voor 2008 bedraagt dit -132,7 miljoen euro. De operationele
cashflow (EBITDA) is achteruitgegaan tot -108 miljoen euro, ten
opzichte van +7,3 miljoen euro in 2007.
Oorzaak is een aanzienlijke toename van de kosten: een sterk gestegen
energiefactuur en een stijging van de intragroepkosten gefactureerd
aan NMBS door NMBS-Holding (personeelskosten, ICT) en Infrabel
(infrastructuurvergoedingen). Bovendien heeft het vrachtvervoer een
grote impact van de crisis ondergaan. Dit vooral tijdens de laatste
maanden van 2008. Het aantal vervoerde ton is gedaald tot 55,5 miljoen
door een vertraging van de activiteiten ten gevolge van de economische
crisis. De omzet van het vrachtvervoer is in 2008 gedaald met 12,2%
naar 349,4 miljoen euro.
NMBS werd geconfronteerd met een sterke stijging van de kosten waar we
weinig of géén invloed op hebben. De crisis treft het vrachtvervoer
zwaar. Daar tegenover staat dat het reizigersvervoer per spoor meer en
meer mensen aantrekt. Dit zowel voor het binnenlandse verkeer als het
internationale verkeer. We zullen blijven investeren om de kwaliteit
van onze dienstverlening nog te verbeteren. Ook nemen we maatregelen
zodat we zo snel mogelijk onze doelstelling bereiken om breakeven te
draaien, verklaart gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker.
In 2008 is de totale omzet gestegen van 2157,8 miljoen in 2007 naar
2.212,5 in 2008. Onderstaande tabel geeft de details:
2008
2007
Reizigers Nationaal
(incl. subs. woon-werk)
Omzet
577,9
551,9
(miljoen euro)
Productie
9.249,1
8.851,0
(miljoen r-km)
Overheidsbijdrage
(excl. woon-werk)
880,4
844,0
(miljoen euro)
Reizigers Internationaal
Omzet
225,7
213,9
(miljoen euro)
Productie
1.154,4
1.081,7
(miljoen r-km)
B-Cargo
Omzet
349,4
398,1
(miljoen euro)
Productie
7.882,0
8.148,5
(miljoen ton-km)
Diversen
Omzet
179,1
150,0
(miljoen euro)
Totale omzet NMBS
2.212,5
2.157,8
(miljoen euro)
Volgende tabel geeft de evolutie weer van het nettoresultaat per
sector:
Reizigers Nationaal
Reizigers Internationaal
B-Cargo
2008
2007
2008
2007
2008
2007
EBITDA
-54,6
-0,3
30,3
26,4
-83,8
-18,8
Resultaat
-55,9
3,2
8,8
8,2
-85,5
-29,2
Reizigers Nationaal zag vooral een sterke stijging in de energie- en
personeelskosten (indexatie).
Reizigers Internationaal haalt een goed resultaat ondanks het
omzetverlies van 3,9 miljoen euro ten gevolge van de brand in de
Kanaaltunnel.
De vrachtdivisie kende in november en december 2008 een sterke daling
in de omzet.
De investeringen van NMBS bedroegen 357,07 miljoen euro in 2008. Voor
2007 was dit 285,18 miljoen euro. Driekwart van dit bedrag werd
besteed aan de modernisering en aankoop van rollend materieel. Dit om
het comfort en de betrouwbaarheid van de treinen nog te verbeteren. De
in 2008 door NMBS geplaatste bestellingen (M6-dubbeldeksrijtuigen en
Desiro-stellen) betekenen op zijn minst 100.000 bijkomende
zitplaatsen.
Infrabel is de grootste investeerder in België met 845 miljoen euro
(2008)
Infrabel heeft voor het jaar 2008 een operationeel resultaat (EBITDA)
opgetekend van 84 miljoen euro tegenover 69 miljoen euro in 2007. Het
globaal resultaat (EBT) bedraagt 99 miljoen euro tegenover 66 miljoen
euro in 2007. Deze resultaten tonen aan dat de financiële toestand van
Infrabel gezond is en goed onder controle. Infrabel verbindt zich ook
tot forse investeringen tijdens de komende jaren en wil zo een
belangrijke rol spelen bij de herlancering van de Belgische economie,
benadrukt Luc Lallemand, CEO van Infrabel.
In de loop van 2008 heeft Infrabel 845 miljoen euro geïnvesteerd. Dit
is meteen de belangrijkste investeringsinspanning sinds zijn ontstaan
op 1 januari 2005 en hiermee is Infrabel de grootste investeerder van
België. Meer concreet werd 255 miljoen euro geïnvesteerd in het behoud
van de capaciteit van het spoorwegnet en 138 miljoen euro in de
uitbreiding van de capaciteit. Hierbij bedroeg het budget voor de
afschaffing en vernieuwing van de overwegen ongeveer 18 miljoen euro.
De GEN-werken en het hogesnelheidsnet vertegenwoordigen
respectievelijk 94 miljoen euro en 73 miljoen euro. 2008 was dus
opnieuw een jaar waarin werd geïnvesteerd in zowel grote toekomstige
infrastructuurprojecten als in de verbetering van de dagelijkse
behoeften van de spoorgebruikers.
Verder heeft Infrabel 146 miljoen euro geïnvesteerd in de concentratie
van zijn seinhuizen en werd er 18 miljoen euro uitgegeven voor de
verdere installatie van het veiligheidssysteem ETCS op het netwerk. In
2008 heeft Infrabel 38 miljoen euro gespendeerd aan een verbeterde
onthaalinfrastructuur in de stations en stopplaatsen. Deze projecten
dragen bij tot een verhoogde veiligheid op het netwerk en bijgevolg
tot de vlotte doorstroming en de regelmaat van het spoorverkeer.
2008 was ook het jaar waarin de Publiek-Private Samenwerking (PPS)
voor de Liefkenshoekspoorverbinding (de rechtstreekse spoorverbinding
tussen de Linker- en Rechteroever van het Antwerpse havengebied) werd
afgerond. Deze creatieve financieringswijze van een groot
infrastructuurproject is belangrijk voor Infrabel en de Belgische
economie gezien de huidige economische en financiële context.
In 2008 heeft Infrabel het uitbreidingsproject voor de cruciale
Brusselse Noord-Zuidverbinding gelanceerd en zijn deelname bekrachtigd
in het windmolenproject langs de HSL Leuven-Luik maar ook in het
HST-net voor vrachtvervoer (CAREX-project). Verder heeft Infrabel, in
samenwerking met de NMBS, twee nieuwe stopplaatsen in dienst genomen:
Hergenrath en Beervelde. Tot slot werd de elektrificatie van de
laatste ontbrekende schakel van de lijn tussen Montzen en de Duitse
grens ingewijd wat uiteraard belangrijk is voor het goederenvervoer en
de klanten van Infrabel.
2009 betekent, nu al, voor Infrabel een jaar van nieuwe ontwikkelingen
ten dienste van alle spooroperatoren. Een belangrijk sleutelmoment zal
de indienstneming van de nieuwe hogesnelheidslijnen tussen enerzijds
Antwerpen en de Nederlandse grens en anderzijds tussen Luik en de
Duitse grens zijn. Verder zal er hard worden verder gewerkt aan
verscheidene GEN-werven (o.a. de spoortunnel
Watermaal-Schuman-Josaphat), de Diabolo-verbinding naar Brussels
Airport en tal van infrastructuurprojecten in de Belgische havens.
Alle acties en investeringen van Infrabel zijn steeds gebaseerd op een
veilig en stipt verkeer. Hierbij vormt ook de stelselmatige
verbetering van de reizigersinformatie een topprioriteit. Infrabel
werkt actief verder aan verschillende informatieprojecten ten dienste
van zijn klanten waarbij de lancering van de website www.railtime.be
een eerste in het rijtje vormde, verklaart Luc Lallemand.
RESULTATENREKENING 2008 IN MIO EURO
Opbrengsten
1524,1
- Infrastructuurvergoeding
609,5
- Exploitatiedotatie
433,1
- Andere Opbrengsten
481,5
Kosten
1440,1
- Personeel
688,0
- Bijdrage FSI
300,0
- Andere kosten
472,1
EBITDA
83,9
- Afschrijvingen, waardeverminderingen, voorzieningen 112,0
- Financieel resultaat
138,5
- Uitzonderlijk resultaat
-11,6
EBT
98,8
INVESTERINGEN IN 2008 IN MIO EURO 845
Capaciteitsbehoud
255
Concentratie van de seinhuizen 146
Capaciteitsuitbreiding 138
GEN-projecten
94
Productiemiddelen
87
HSL-projecten
73
Onthaal
36
ETCS
18
De NMBS-Holding groeit verder
De NMBS-Holding heeft ten opzichte van 2007 een groei van haar
operationele winst (EBITDA) opgetekend van 49,5% en die bedraagt nu
111,2 miljoen euro. Die evolutie is gunstig voor de NMBS-Holding die
de NMBS-Groep overkoepelt en aldus garant staat voor het financieel
evenwicht van de verschillende onderdelen ervan.
De resultaten van de NMBS-Holding werden nochtans negatief beïnvloed
door een uitzonderlijke last (158 miljoen euro) die voortkomt uit de
geleidelijke overgang naar de internationale financiële beheersnormen
IFRS. De NMBS-Groep heeft het besluit genomen om die overgang te doen
plaatsvinden op 1 januari 2010 en bereidt zich hierop voor.
De NMBS-Holding zal die overgang met eenzelfde ernst voorbereiden als
die van de toekomst van het bedrijf, legt Jannie Haek uit. Het
afsluiten van het sociaal akkoord (2008-2010) was daarvoor een
passende illustratie. Hetzelfde geldt voor de gevoerde - uiterst
ambitieuze - aanwervingspolitiek, die dit jaar trouwens nog in een
hogere versnelling wordt geschakeld.
De operationele uitdagingen houden rechtstreeks verband met het
comfort van de klanten. We hebben fors geïnvesteerd in onze grote
stations om ze opnieuw een centrale rol in de stad en het
mobiliteitsbeleid te laten spelen. Daartoe hebben we onder meer
gezorgd voor een forse toename (en vernieuwing) van parkings voor
autos (+ 3.876 plaatsen) en fietsen (+ 6.198 plaatsen) in de
onmiddellijke omgeving van de stations. We hebben ook verder
geïnvesteerd in properheid (44.000 werkuren netheid) en veiligheid (+
100 veiligheidsmensen en + 524 cameras) in de grote stations, waar 65%
van de reizigers passeert. In totaal beliep die investering 200,1
miljoen euro (+4%).
NMBS