NMBS

De groei van het aantal reizigers tilt de NMBS-Groep op

24/04/2009

Schuld gestabiliseerd, tewerkstelling gestegen

De Raden van Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep hebben de financiële resultaten voor het jaar 2008 goedgekeurd. Deze tonen een goede financiële gezondheid van de Groep aan. De verbetering zet zich overduidelijk verder in de operationele activiteiten, zoals het opnieuw gestegen reizigersaantal illustreert. Het geconsolideerd operationeel resultaat (EBITDA) bedraagt 86,4 miljoen euro en de netto geconsolideerde schuld is onder controle: die daalt opnieuw tot onder het niveau van eind 2005. De EBITDA is verminderd met 42,3%. Dit wordt verklaard door drie factoren: de daling van de inkomsten uit Cargo (-10,5%), de stijging van de loonlasten (drie indexeringen in 2008) en de toename van de energiekost.

De resultaten voor 2008 worden opnieuw gunstig beïnvloed door de verdere groei van het aantal binnenlandse reizigers (+4,8% in een jaar, +53% in 10 jaar) en internationale klanten (+7,1%). We hebben de voornaamste financiële doelstellingen gehaald: de beheersing van de kosten én van de schuld, verklaarde Jannie Haek, CEO van de NMBS-Holding.

De geconsolideerde sleutelelementen zijn:

1. Een netto resultaat (EBT) van -13,9 miljoen euro. In 2007 bedroeg dat +12,9 miljoen euro, maar in 2006 was dat nog -171,6 miljoen euro. Dit resultaat houdt rekening met een uitzonderlijk resultaat van -198,3 miljoen euro dat voortvloeit uit de overgang naar de IFRS-normen.

2. De netto dotatie per reizigerkilometer blijft in constante euro in 2008 dalen (- 5,7%), wat resulteert in een daling van 30% op tien jaar tijd. Met iedere euro die de staat investeert worden steeds meer reizigers vervoerd.

3. De netto geconsolideerde schuld is gestabiliseerd en laat een lichte daling zien tot 2.215,3 miljoen euro in 2008 (ten opzichte van 2.594,5 miljoen euro in 2007).

4. Het personeel: 36.990 voltijdsequivalenten (VTEs) (+0,7%). Er werden 1.714 nieuwe medewerkers aangeworven.
5. De totale loonmassa van het actieve personeel steeg met 5,4% tot
1,970 miljard euro, hoofdzakelijk ten gevolge van de drie indexsprongen.

In miljoen

2008

2007

Verschil

Geconsolideerde omzet


2.941,5

2.895,0


+1,5%

EBITDA (operationeel resultaat)

86,4

149,7


-42,3 %

Gemiddeld effectief (VTE)

36.990

36.749


+0,7%

Consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel en NMBS-Holding

NMBS: nog altijd meer reizigers maar getroffen door de crisis

Het reizigersvervoer per spoor toonde in 2008 een groeiend succes. Het totale aantal reizigers dat NMBS in binnen- en buitenland vervoerde in 2008 steeg tot 216,8 miljoen reizigers. Dit betekent ten opzichte van vorig jaar een toename met 4,8% in het binnenlandse verkeer en 7,1% in het internationale verkeer.

Ondanks deze goede indicaties is het globaal bedrijfsresultaat achteruitgegaan. In 2007 was dit resultaat nog -17,8 miljoen euro, maar voor 2008 bedraagt dit -132,7 miljoen euro. De operationele cashflow (EBITDA) is achteruitgegaan tot -108 miljoen euro, ten opzichte van +7,3 miljoen euro in 2007.

Oorzaak is een aanzienlijke toename van de kosten: een sterk gestegen energiefactuur en een stijging van de intragroepkosten gefactureerd aan NMBS door NMBS-Holding (personeelskosten, ICT) en Infrabel (infrastructuurvergoedingen). Bovendien heeft het vrachtvervoer een grote impact van de crisis ondergaan. Dit vooral tijdens de laatste maanden van 2008. Het aantal vervoerde ton is gedaald tot 55,5 miljoen door een vertraging van de activiteiten ten gevolge van de economische crisis. De omzet van het vrachtvervoer is in 2008 gedaald met 12,2% naar 349,4 miljoen euro.

NMBS werd geconfronteerd met een sterke stijging van de kosten waar we weinig of géén invloed op hebben. De crisis treft het vrachtvervoer zwaar. Daar tegenover staat dat het reizigersvervoer per spoor meer en meer mensen aantrekt. Dit zowel voor het binnenlandse verkeer als het internationale verkeer. We zullen blijven investeren om de kwaliteit van onze dienstverlening nog te verbeteren. Ook nemen we maatregelen zodat we zo snel mogelijk onze doelstelling bereiken om breakeven te draaien, verklaart gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker.

In 2008 is de totale omzet gestegen van 2157,8 miljoen in 2007 naar
2.212,5 in 2008. Onderstaande tabel geeft de details:

2008

2007

Reizigers Nationaal

(incl. subs. woon-werk)

Omzet

577,9

551,9

(miljoen euro)

Productie

9.249,1

8.851,0

(miljoen r-km)

Overheidsbijdrage
(excl. woon-werk)

880,4

844,0

(miljoen euro)

Reizigers Internationaal

Omzet

225,7

213,9

(miljoen euro)

Productie


1.154,4


1.081,7

(miljoen r-km)

B-Cargo

Omzet

349,4

398,1

(miljoen euro)

Productie

7.882,0

8.148,5

(miljoen ton-km)

Diversen

Omzet

179,1

150,0

(miljoen euro)

Totale omzet NMBS


2.212,5


2.157,8

(miljoen euro)

Volgende tabel geeft de evolutie weer van het nettoresultaat per sector:

Reizigers Nationaal

Reizigers Internationaal

B-Cargo

2008

2007

2008

2007

2008

2007

EBITDA


-54,6


-0,3

30,3

26,4


-83,8


-18,8

Resultaat


-55,9


3,2

8,8

8,2


-85,5


-29,2

Reizigers Nationaal zag vooral een sterke stijging in de energie- en personeelskosten (indexatie).

Reizigers Internationaal haalt een goed resultaat ondanks het omzetverlies van 3,9 miljoen euro ten gevolge van de brand in de Kanaaltunnel.

De vrachtdivisie kende in november en december 2008 een sterke daling in de omzet.

De investeringen van NMBS bedroegen 357,07 miljoen euro in 2008. Voor 2007 was dit 285,18 miljoen euro. Driekwart van dit bedrag werd besteed aan de modernisering en aankoop van rollend materieel. Dit om het comfort en de betrouwbaarheid van de treinen nog te verbeteren. De in 2008 door NMBS geplaatste bestellingen (M6-dubbeldeksrijtuigen en Desiro-stellen) betekenen op zijn minst 100.000 bijkomende zitplaatsen.

Infrabel is de grootste investeerder in België met 845 miljoen euro (2008)

Infrabel heeft voor het jaar 2008 een operationeel resultaat (EBITDA) opgetekend van 84 miljoen euro tegenover 69 miljoen euro in 2007. Het globaal resultaat (EBT) bedraagt 99 miljoen euro tegenover 66 miljoen euro in 2007. Deze resultaten tonen aan dat de financiële toestand van Infrabel gezond is en goed onder controle. Infrabel verbindt zich ook tot forse investeringen tijdens de komende jaren en wil zo een belangrijke rol spelen bij de herlancering van de Belgische economie, benadrukt Luc Lallemand, CEO van Infrabel.

In de loop van 2008 heeft Infrabel 845 miljoen euro geïnvesteerd. Dit is meteen de belangrijkste investeringsinspanning sinds zijn ontstaan op 1 januari 2005 en hiermee is Infrabel de grootste investeerder van België. Meer concreet werd 255 miljoen euro geïnvesteerd in het behoud van de capaciteit van het spoorwegnet en 138 miljoen euro in de uitbreiding van de capaciteit. Hierbij bedroeg het budget voor de afschaffing en vernieuwing van de overwegen ongeveer 18 miljoen euro. De GEN-werken en het hogesnelheidsnet vertegenwoordigen respectievelijk 94 miljoen euro en 73 miljoen euro. 2008 was dus opnieuw een jaar waarin werd geïnvesteerd in zowel grote toekomstige infrastructuurprojecten als in de verbetering van de dagelijkse behoeften van de spoorgebruikers.

Verder heeft Infrabel 146 miljoen euro geïnvesteerd in de concentratie van zijn seinhuizen en werd er 18 miljoen euro uitgegeven voor de verdere installatie van het veiligheidssysteem ETCS op het netwerk. In 2008 heeft Infrabel 38 miljoen euro gespendeerd aan een verbeterde onthaalinfrastructuur in de stations en stopplaatsen. Deze projecten dragen bij tot een verhoogde veiligheid op het netwerk en bijgevolg tot de vlotte doorstroming en de regelmaat van het spoorverkeer.

2008 was ook het jaar waarin de Publiek-Private Samenwerking (PPS) voor de Liefkenshoekspoorverbinding (de rechtstreekse spoorverbinding tussen de Linker- en Rechteroever van het Antwerpse havengebied) werd afgerond. Deze creatieve financieringswijze van een groot infrastructuurproject is belangrijk voor Infrabel en de Belgische economie gezien de huidige economische en financiële context.

In 2008 heeft Infrabel het uitbreidingsproject voor de cruciale Brusselse Noord-Zuidverbinding gelanceerd en zijn deelname bekrachtigd in het windmolenproject langs de HSL Leuven-Luik maar ook in het HST-net voor vrachtvervoer (CAREX-project). Verder heeft Infrabel, in samenwerking met de NMBS, twee nieuwe stopplaatsen in dienst genomen: Hergenrath en Beervelde. Tot slot werd de elektrificatie van de laatste ontbrekende schakel van de lijn tussen Montzen en de Duitse grens ingewijd wat uiteraard belangrijk is voor het goederenvervoer en de klanten van Infrabel.

2009 betekent, nu al, voor Infrabel een jaar van nieuwe ontwikkelingen ten dienste van alle spooroperatoren. Een belangrijk sleutelmoment zal de indienstneming van de nieuwe hogesnelheidslijnen tussen enerzijds Antwerpen en de Nederlandse grens en anderzijds tussen Luik en de Duitse grens zijn. Verder zal er hard worden verder gewerkt aan verscheidene GEN-werven (o.a. de spoortunnel
Watermaal-Schuman-Josaphat), de Diabolo-verbinding naar Brussels Airport en tal van infrastructuurprojecten in de Belgische havens.

Alle acties en investeringen van Infrabel zijn steeds gebaseerd op een veilig en stipt verkeer. Hierbij vormt ook de stelselmatige verbetering van de reizigersinformatie een topprioriteit. Infrabel werkt actief verder aan verschillende informatieprojecten ten dienste van zijn klanten waarbij de lancering van de website www.railtime.be een eerste in het rijtje vormde, verklaart Luc Lallemand.

RESULTATENREKENING 2008 IN MIO EURO

Opbrengsten
1524,1


- Infrastructuurvergoeding
609,5


- Exploitatiedotatie
433,1


- Andere Opbrengsten
481,5

Kosten
1440,1


- Personeel
688,0


- Bijdrage FSI
300,0


- Andere kosten
472,1

EBITDA
83,9


- Afschrijvingen, waardeverminderingen, voorzieningen 112,0


- Financieel resultaat
138,5


- Uitzonderlijk resultaat

-11,6

EBT
98,8

INVESTERINGEN IN 2008 IN MIO EURO 845

Capaciteitsbehoud
255

Concentratie van de seinhuizen 146

Capaciteitsuitbreiding 138

GEN-projecten
94

Productiemiddelen
87

HSL-projecten
73

Onthaal
36

ETCS
18

De NMBS-Holding groeit verder

De NMBS-Holding heeft ten opzichte van 2007 een groei van haar operationele winst (EBITDA) opgetekend van 49,5% en die bedraagt nu 111,2 miljoen euro. Die evolutie is gunstig voor de NMBS-Holding die de NMBS-Groep overkoepelt en aldus garant staat voor het financieel evenwicht van de verschillende onderdelen ervan.

De resultaten van de NMBS-Holding werden nochtans negatief beïnvloed door een uitzonderlijke last (158 miljoen euro) die voortkomt uit de geleidelijke overgang naar de internationale financiële beheersnormen IFRS. De NMBS-Groep heeft het besluit genomen om die overgang te doen plaatsvinden op 1 januari 2010 en bereidt zich hierop voor.

De NMBS-Holding zal die overgang met eenzelfde ernst voorbereiden als die van de toekomst van het bedrijf, legt Jannie Haek uit. Het afsluiten van het sociaal akkoord (2008-2010) was daarvoor een passende illustratie. Hetzelfde geldt voor de gevoerde - uiterst ambitieuze - aanwervingspolitiek, die dit jaar trouwens nog in een hogere versnelling wordt geschakeld.

De operationele uitdagingen houden rechtstreeks verband met het comfort van de klanten. We hebben fors geïnvesteerd in onze grote stations om ze opnieuw een centrale rol in de stad en het mobiliteitsbeleid te laten spelen. Daartoe hebben we onder meer gezorgd voor een forse toename (en vernieuwing) van parkings voor autos (+ 3.876 plaatsen) en fietsen (+ 6.198 plaatsen) in de onmiddellijke omgeving van de stations. We hebben ook verder geïnvesteerd in properheid (44.000 werkuren netheid) en veiligheid (+ 100 veiligheidsmensen en + 524 cameras) in de grote stations, waar 65% van de reizigers passeert. In totaal beliep die investering 200,1 miljoen euro (+4%).