Persinformatie
Utrecht, 22 april 2009
75 jaar oude diesel terug naar Spoorwegmuseum
Blinkend pronkstuk rijdt zondag van Tilburg naar Utrecht
Op zondag 26 april wordt het 75 jaar oude historische dieseltreinstel 27 na een
opknapbeurt teruggebracht van Tilburg naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Tussen 11.00 en 14.30 volgt het treinstel de route Tilburg 's-Hertogenbosch Nijmegen
Arnhem Driebergen-Zeist Utrecht Maliebaanstation.
In 1934 verschenen 40 ultramoderne dieseltreinstellen op de Nederlandse rails. Met hun
stroomlijnvorm, hun zilvergrijze kleur en hun moderne en gerieflijke interieur vormden zij een groot
contrast met de rook en roet uitbrakende stoomlocomotieven en de toen nog donkergroene en
hoekige elektrische treinen.
De driedelige treinstellen boden plaats aan 112 reizigers in de derde en 48 in de tweede klasse
(vergelijkbaar met tweede, resp. eerste klasse nu). De maximum snelheid bedroeg 140 km/h. De
voor die tijd revolutionaire stroomlijnvorm kwam tot stand na uitgebreide proeven in de
windtunnel van Zeppelin Luftschiffbau in Friedrichshafen (Duitsland).
Na een introductieperiode met tegenslagen zorgden de diesels voor sneller en comfortabeler reizen
op de lijnen vanuit het Westen van Nederland naar de verschillende landsdelen. `Diesel' en
`dieselen' werden begrippen die in de jaren dertig van de vorige eeuw stonden voor modern en
snel.
Vanaf 1960 maakten deze eerste moderne dieseltreinen plaats voor toen eigentijdse opvolgers, die
inmiddels ook al weer verdwenen zijn. Treinstel 27 werd teruggebracht in oude staat en
opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. In 2007 ging het treinstel voor een
opknapbeurt naar Tilburg. Daar is het onder handen genomen door werkzoekenden die onder de
vlag van tROM (Tilburgse en regionale bedrijven ondernemen maatschappelijk) al eerder treinen van
het Spoorwegmuseum hebben behandeld.
Treinstel 27 is blinkend gerestaureerd om in volle glorie in het Spoorwegmuseum bezichtigd te
kunnen worden, maar het kan niet op eigen kracht rijden. Daarom wordt het van Tilburg naar
Utrecht gesleept door de historische diesellocomotief 2225 (bouwjaar 1955) van
goederenvervoerder DB Schenker (voorheen Railion).
De dienstregeling van het transport is onderaan deze pagina vermeld.
Denk om uw eigen veiligheid bij het fotograferen en filmen: alleen vanaf voor het publiek
toegankelijk terrein; houd voldoende afstand van de perronrand; nooit tussen de sporen lopen.
Nederlandse Spoorwegen