Nederlandse Moslim Omroep

PERSBERICHT InFocus 24 april 2009


----------

Jongeren praten bij de NMO over de zoektocht naar hun eigen islam

De islam is als een snoepje, je proeft het en wilt de hele zak wel leegeten!

Op straat in de grote steden is te zien dat steeds meer moslimjongeren zich profileren met hun religie. Uitgedaagd door een samenleving die instant antwoorden eist, zoeken ze zelf naar verdieping van hun geloof, vaak met de hulp van internet. 'Born again muslims': komende zondag bij de NMO.

Moslimjongeren op weg naar volwassenheid hebben vaak behoefte aan verdieping. Het geloof van hun ouders verschaft hen niet langer de antwoorden op hun vragen en ze gaan zelf op zoek. Deze zoektocht kan heel lonend zijn, zoals de moslima ondervond die in de uitzending het geloof met lekkernijen vergelijkt. Jongeren die zich op deze manier identificeren met hun geloof kunnen daardoor weerbaarder worden. Dit kan ook doorslaan naar afkeer van de samenleving. In deze uitzending vertellen jongeren zelf over de noodzaak van hun zoektocht, de gevaren die ze ondervinden en de reactie van de buitenwereld. Als de uitzending op tv is afgelopen gaat de discussie onder leiding van Abdellah Dami op internet verder. Aan deze uitzending werkten mee: de HBO-studenten Omair Bantvawala en Nadia Ahrouch, directeur Farid Azarkan van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders die jongeren op zoek naar verdieping in het geloof een training aanbiedt, en dr. Susan Ketner, gepromoveerd op de identiteitsstrategieën van jongeren met een Marolkkaans-Nederlandse achtergrond.

Klik hier voor de promo!

Programma: InFocus, Achtergronden bij de actualiteit Uitzending: zondag 26 april 2009 van 14.30 tot 15.00 uur op Nederland 2 De uitzending gaat op de website verder als internetspecial Uitzending en internetspecial zijn blijvend beschikbaar via de website www.nmo.nl Herhaling InFocus: zaterdag 2 mei 2009 van 10.20 tot 10.50 uur op Nederland 2




Nederlandse Moslim Omroep