Beantwoording Kamervragen over bedrijfsauto's
Kamervragen | 24-04-2009 | Uitvoering
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Datum 24 april 2009
Ons kenmerk: DGB09-2261
Betreft Beantwoording vragen van de leden Neppérus en Remkes
(2009Z06295)
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van de leden Neppérus en
Remkes over het staande houden van bedrijfsauto's waarbij het
tussenschot is weggehaald (2009Z06295, ingezonden op 3 april j.l.
Hoogachtend,
Staatssecretaris van Financiën,
mr. drs. J.C. de Jager
2009Z06295
Vragen van de leden Neppérus en Remkes (beiden VVD) aan de
staatssecretaris van Financiën over het staande houden van
bedrijfsauto's waarbij het tussenschot is weggehaald (ingezonden 3
april 2009)
1
Is het u bekend dat de douane bij het terechte opsporen van
bestelauto's die privé worden gebruikt, ook bedrijfsauto's staande
houdt waarbij het tussenschot voor één keer is weggehaald om zichtbaar
grote bedrijfsartikelen te kunnen vervoeren? Is het u bekend dat in
dergelijke situaties aanslagen BPM met boete zijn aangekondigd en
opgelegd?
Antwoord
Ondernemers die een bestelauto aanschaffen hoeven geen BPM te betalen.
Aan deze vrijstelling is echter wel een aantal voorwaarden gesteld.
Eén van die voorwaarden is, dat de laadruimte van de
bestuurderszitplaats is afgescheiden door een vaste wand over de
gehele breedte van de cabine. Als een bestelauto niet meer op deze
wijze is uitgerust, is geen sprake meer van een bestelauto voor de
BPM. Overeenkomstig artikel 13a, onderdeel 5, van de Wet BPM kan de
belasting dan (met boete) worden nageheven. Dit is een standaard
procedure.
2
Deelt u de mening dat het doel van de regeling, namelijk het gebruik
als personenauto tegen te gaan, daarmee wordt voorbijgeschoten?
3
Bent u bereid een oplossing te zoeken voor dergelijk gevallen, bij
voorbeeld via een herstelmogelijkheid of via de hardheidsclausule?
Antwoord
Ik had al het voornemen om deze regeling te versoepelen. Het ligt in
de bedoeling dat het daartoe strekkende beleidsbesluit op korte
termijn in werking zal treden. Daarbij speelt een rol dat
particulieren dit soort bestelauto's nagenoeg niet meer kopen. Ik zal
de casus waarop uw vragen betrekking hebben meenemen in mijn
overwegingen. Ook wil ik bezien of het bestaande herstelbeleid kan
worden aangepast.
Meer informatie
* Brief aan de Tweede Kamer
24-04-2009 | PDF bestand, 21 Kb
Zie het origineel
Verwante dossiers
* Uitvoering
Ministerie van Financiën