Concerncommunicatie
2009 | 65 Bezoekadres: Stadhuis
Coolsingel 40, Rotterdam
24 april 2009 Postadres: Postbus 70012
3000 KP Rotterdam
Nieuw gezicht voor Lijnbaanhoven en omgeving
De Lijnbaanhoven en omgeving krijgen een nieuw gezicht. In totaal worden 320 nieuwe
woningen en 7.000m² winkelruimte toegevoegd. Daarnaast komen er ondergrondse
parkeervoorzieningen en worden de onaantrekkelijke expeditiestraten benut voor de
uitbreiding van de winkelruimten. Ook investeert de gemeente 5,6 miljoen in de
buitenruimte waaronder de herinrichting van de groene hoven. Dit staat in het
stedenbouwkundig plan dat vandaag is vastgesteld door het college. Wethouder Hamit
Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening): "In dit gebied komen al onze ambities voor de
binnenstad samen: meer levendigheid en een aantrekkelijk verblijfsklimaat voor bewoners
én bezoekers. De logische looproutes en uitnodigende groene hoven vormen straks het
hart van het gebied dat moet fungeren als rustpunt voor bewoners en winkelend publiek."
Gemeente en vastgoedeigenaren Amvest en Vestia presenteerden vandaag gezamenlijk de
plannen.
Het plan bestaat uit de sloop van twee noord-zuid flats aan de Lijnbaanhoven (Van Ghentstraat)
en de bouw van 320 nieuwe woningen in diverse prijsklassen . De nieuwbouw heeft een
maximale hoogte van 75 meter. De hoven worden opnieuw ingericht en in de avond afsluitbaar
gemaakt. Verder krijgen de flats die behouden blijven groene daken, komen de entrees van de
woningen weer aan de hofzijde en is er ruimte voor nieuwe functies op de begane grond. De
ondergrondse parkeervoorzieningen worden gerealiseerd onder de nieuwbouw en
expeditiestraten.
Respectvol ingrijpen
Al geruime tijd werken gemeente en vastgoedeigenaren samen aan een plan voor de
herontwikkeling van de Lijnbaanhoven. Deze samenwerking is noodzakelijk, omdat anders
individuele huurappartementen verkocht dreigden te worden. Hiermee zou de kans op een
grootschalige opknapbeurt en behoud van de uitstraling van het Lijnbaanensemble verloren gaan.
De samenwerking heeft in 2006 geleid tot een masterplan. Naar aanleiding hiervan heeft de
gemeente een aantal onderzoeken gedaan naar cultuurhistorie, geluid, wind, bezonning en
financiële haalbaarheid. Op 23 januari 2007 is vervolgens een aanvraag ingediend tot
monumentenstatus van de lijnbaanhoven. In het vastgestelde stedenbouwkundig plan is uitgegaan
van de cultuurhistorische waarde van de Lijnbaanhoven. De Rijksdienst voor Archeologie,
Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) is nauw betrokken geweest bij de uitwerking. De
minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap moet nog een besluit nemen ten aanzien van de
aanvraag tot monumentenstatus.
Nog dit jaar wordt gestart met de voorbereidingen voor het opknappen van de hoge flats aan de
Lijnbaanhoven. Amvest en Vestia krijgen een jaar de tijd om tot een definitief ontwerp te komen.
Aansluitend zal medio 2010 het sloopbesluit voor de flats aan de Van Ghentstraat genomen
worden. Daadwerkelijke sloop zal in 2012 plaatsvinden. Voor de bewoners ontwikkelen de
vastgoedeigenaren een sociaal statuut. Hierin worden de regelingen omtrent
verhuiskostenvergoeding, tijdelijke huisvesting, vergoeding voor aangebrachte veranderingen en
terugkeer naar een gelijkwaardige woning in het centrum vastgelegd.
Bewonersklankbordgroep
Rotterdam installeerde in 2007 een klankbordgroep waarin bewoners van de Lijnbaanflats
vertegenwoordigd zijn. Het gaat om een nieuwe participatievorm waarbij bewoners in een
vroegtijdig stadium zijn betrokken in de planvorming. De klankbordgroep kon op verschillende
momenten kennisnemen van het plan en daarop een reactie formuleren. In het plan is een aantal
voor de klankbordgroep relevante elementen verwerkt, waaronder het behoud van de hoven, het
aanpakken van de expeditiestraten en ondergrondse parkeervoorzieningen onder de nieuwbouw
(dus niet onder de hoven). Ook in het vervolgtraject zal de klankbordgroep een rol blijven spelen.
Stadsvisie
Het Lijnbaankwartier is in de Stadsvisie aangemerkt als één van de 13 VIP-gebieden. In deze
gebieden wordt met voorrang geïnvesteerd omdat zij het meest bijdragen aan de doelen 'sterke
economie' en 'aantrekkelijke woonstad'. De herontwikkeling van de Lijnbaanhoven voorziet in een
enorme impuls voor het winkelgebied en verfraaiing van de buitenruimte. Daarnaast levert het plan
een bijdrage aan de gewenste woninguitbreiding in de binnenstad. Tot 2015 worden in de
binnenstad 5.000 nieuwe woningen gebouwd. Door beter aan te sluiten op de behoefte en het
creëren van een gevarieerder woningaanbod wil de gemeente Rotterdammers binden aan de
stad.
Gemeente Rotterdam