Universiteiten dalen in populariteit bij 3 havo/vwo-scholieren
24/04/2009 08:30
Qompas
Een van de opvallendste resultaten uit onderzoek naar het oriëntatiegedrag van 3 havo/vwo-scholieren, is de populariteitsdaling onder de niet-technische universiteiten ten opzichte van technische universiteiten en hogescholen. Het onderzoek is gebaseerd op het gebruik van Qompas ProfielKeuze, een online tool voor leerlingen van 3 havo en 3/4 vwo die een eindexamenprofiel moeten gaan kiezen.
Technische versus niet-technische universiteiten
In onderstaande tabel is de stijging/daling in de ranking van populairste onderwijsinstellingen volgens profielkiezers uit 3 havo/vwo zichtbaar. Te zien is bijvoorbeeld dat de Universiteit van Tilburg en de Universiteit Maastricht maar liefst tien plaatsen inleveren, de Technische Universiteit Delft wint drie plaatsen en is bij profielkiezers het meest geliefd. Tussen haakjes staat de ranking van de onderwijsinstelling in de hbo/wo top-20, indien van toepassing.
Stijging/daling niet-technische universiteiten
Universiteit van Tilburg -10
Universiteit Maastricht -10
Universiteit Leiden (12) -7
Radboud Universiteit Nijmegen (18) -6
Wageningen Universiteit -3
Rijksuniversiteit Groningen (14) -3
Erasmus Universiteit Rotterdam (11) -3
Vrije Universiteit Amsterdam (15) -1
Universiteit van Amsterdam (7) -1
Universiteit Utrecht (3) 0
Stijging/daling technische universiteiten
Technische Universiteit Eindhoven (8) +10
Universiteit Twente (13) +7
Technische Universiteit Delft (6) +3
Reputaties van ondergeschikt belang
Alle hbo/wo-onderwijsinstellingen in Nederland zijn in Qompas ProfielKeuze vertegenwoordigd.
Voor veel scholieren is de oriëntatie op onderwijsinstellingen met Qompas ProfielKeuze een eerste kennismaking met onderwijsinstellingen. Reputaties spelen dus veel minder een rol.
Met ingang van dit schooljaar werkt Qompas nauwer samen met de drie technische universiteiten in Qompas ProfielKeuze. Een deel van hun winstsprong zal daar aan toe te schrijven zijn. Bij de algemene universiteiten is echter niets veranderd ten opzichte van vorig schooljaar. De reden van hun daling moet dus andere oorzaken hebben.
Hogescholen traditioneel actiever marketingbeleid
Mogelijk dat hogescholen na invoering van de BaMa-structuur profiteren van de overzichtelijkere structuur. Na het behalen van een bachelordiploma langs de minder risicovolle weg van het hbo, kan immers altijd nog gekozen worden voor een masteropleiding aan een universiteit. Ook zijn hogescholen traditioneel veel actiever in hun marketingbeleid. Universiteiten ervaren onderling veel minder concurrentie en beperken hun focus in de onderwijsmarketing overwegend op de laatste klassen van het VWO. De resultaten van het onderzoek lijken aan te tonen dat de hogescholen hierdoor sterk terrein winnen ten opzichte van de universiteiten bij profielkiezers.
Over Qompas ProfielKeuze
Ongeveer 30.000 scholieren per jaar (van de 85.000 3 havo/vwo-scholieren in totaal) werken met Qompas ProfielKeuze (www.qompas.nl), een online tool die helpt om een beter gemotiveerde keuze te maken uit een van de vier eindexamenprofielen. Op basis hiervan onderzoekt Qompas jaarlijks het oriëntatiegedrag van havo/vwo-scholieren. Scholieren wordt onder andere gevraagd een oordeel te geven over onderwijsinstellingen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.qompas.nl