Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 24 april 2009

Gloeilamp massaal vervangen door
spaarlamp

Consumenten stappen massaal over van gloeilamp op spaarlamp. Dit blijkt uit cijfers van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). In 2008 hebben de Nederlandse winkeliers circa 15 procent meer huismerkspaarlampen verkocht dan in 2007. Uiteindelijk werden in 2008 meer dan 11,5 miljoen huismerkspaarlampen verkocht. Dit is circa 60 procent van het totaal aantal verkochte spaarlampen.

Winkeliers hebben de spaarlamp massaal onder de aandacht van consumenten gebracht via acties en campagnes. Consumenten kiezen steeds bewuster voor energiezuinige producten. Met het gebruik van spaarlampen wordt fors bespaard op de energierekening.

De RND constateert dat de prijs van spaarlampen de afgelopen jaren is gedaald. Waar voorheen de prijs een belangrijk struikelblok vormde, is dit inmiddels niet meer het geval. De afschaffing eind 2008 van de antidumpingheffing op spaarlampen heeft eveneens een belangrijk effect op de prijs van spaarlampen gehad. De RND verwacht daarom dat de stijging van de spaarlampenverkoop ook in 2009 zal doorzetten.

Binnenkort verdwijnt de gloeilamp als alternatief voor de spaarlamp. In september 2009 wordt de productie en import van de matte gloeilamp in Europa verboden. De RND verwacht dat er nog meer energiebesparingen te realiseren zijn door het gebruik van energiezuinige producten te stimuleren. Consumenten kiezen soms voor gloeilampen, omdat deze dimbaar zijn of vanwege het `warme' licht. Energiebesparende alternatieven zijn beschikbaar, maar worden vanwege de hogere prijs niet als gelijkwaardig alternatief beschouwd. Daarom moet op spaarlampen, als ook op LED-lampen, een laag btw-tarief worden ingesteld. Hiertoe heeft de RND samen met het British Retail Consortium, Retail Ireland en Fedis begin maart een brief gestuurd naar de Europese Commissie om te pleiten voor een laag btw-tarief op energiebesparende producten.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 40 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.