Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 24 april 2009 (24/04/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
De N-VA is het oneens met de beslissing van de NMBS om niet in een
snelle rechtstreekse treinverbinding Brugge-Rijsel te voorzien. Deze
beslissing is nefast voor West-Vlaanderen, zowel op economisch als op
toeristisch vlak. Daarom ondervroeg Geert Bourgeois deze week Vlaams
minister van Toerisme en Buitenlands Beleid en pleit hij voor een
agendering van het punt op de vergadering van de Eurometropool
Rijsel-Kortrijk-Doornik. Onze voormalige minister van Toerisme vindt
dat de NMBS zélf het project heeft doen mislukken door te weinig
treinen op de lijn in te leggen en door er nauwelijks promotie voor te
maken. Een snelle verbinding tussen Brugge en Rijsel is niet alleen
van groot economisch belang, maar is ook een stimulans voor het
grensoverschrijdende verkeer, voegt Geert Bourgeois er nog aan toe.
Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven, zo luidt
het spreekwoord. Dat moet ook Kathleen Van Brempt gedacht hebben, die
na 5 jaar mobiliteitsbeleid en net voor de verkiezingen , een
ambitieus plan van De Lijn voorstelde, de Mobiliteitsvisie 2020. Het
plan gaf aanleiding tot heel wat vragen in de plenaire vergadering,
vragen waar Jan Peumans ongezouten als altijd zijn mening gaf: We
hebben al het Neptunusplan, het Pegasusplan en het Spartacusplan. Die
zijn een aantal jaren geleden in de commissie besproken met heel veel
elan. Nu komt men plots weer met een ander plan. Ik heb de indruk het
schijnt dat de vorige minister dat op het einde van de legislatuur ook
heeft gedaan dat iedereen een plannetje moet lanceren, dat komt goed
in de pers en vervolgens gaat men over tot de orde van de dag., aldus
Jan. De nagel op de kop.
Helga Stevens kwam deze week in de media naar aanleiding van enkele
nare ervaringen die zij de laatste maanden meemaakte bij het (willen)
bijwonen met doventolken van enkele culturele voorstellingen, o.m. van
Geert Hoste. Ondanks tijdige vragen tot overleg bleek het niet
mogelijk een degelijke regeling te treffen. De bevoegde minister van
Cultuur Bert Anciaux wilde Helga allereerst danken voor haar vraag en
haar volharding. De minister gaf een overzicht van initiatieven die de
laatste maanden door de Regering werden genomen: verder overleg met
het middenveld, de Luisterpuntbibliotheek voor blinden, slechtzienden
en mensen met leesbeperkingen, verdere initiatieven in het kader van
de Participatiedecreet, het organiseren van inclusief toegankelijke
voorstellingen Helga was genuanceerd tevreden en dankbaar dat er toch
wel mensen zijn die hun goede wil tonen. We moeten echter nog timmeren
aan de weg, stelde ze vast.
Piet De Bruyn ondervroeg de minister-president over de aanwerving van
een imagomanager voor Vlaanderen. Volgens Piet is er meer nood aan een
sterker en assertiever communicatiebeleid met een stevige
internationale poot, dan aan een imagomanager. Het imago van
Vlaanderen is immers niet zo slecht in het buitenland. Investeerders
vinden gemakkelijk de weg naar Vlaanderen en op toeristisch gebied
hebben we enkele topjaren achter de rug. De minister-president zei
zelf ook niet erg gelukkig te zijn met de term imagomanager en
benadrukte dat het wel degelijk de bedoeling blijft om een beter
beleid te voeren wat communicatie betreft. Over de concrete invulling
van de functie bleef hij erg vaag. We blijven dit dus opvolgen.
In de commissie Inburgering stond het voorstel van decreet inburgering
in het land van herkomst op de agenda. Met dit decreet wil de N-VA
potentiële nieuwkomers naar Nederlands voorbeeld de mogelijkheid geven
zich reeds in het land van herkomst voor te bereiden op hun komst naar
Vlaanderen. In zijn toelichting stelde Mark Demesmaeker dat het volgen
van een basiscursus inburgering in het land van herkomst de
kandidaat-inburgeraar een voorsprong geeft. De nieuwkomer wordt
bovendien duidelijk ingelicht over het land waar hij of zij zich
uiteindelijk zal vestigen alsook over de mogelijkheden, rechten en
plichten die daarmee gepaard gaan. Vlaanderen beschikt vandaag niet
over de nodige instrumenten om een volwaardig integratiebeleid te
voeren. Volgens Mark is het dan ook de opdracht om de bevoegdheden die
we wel in handen hebben, creatief en maximaal te gebruiken. Dit
voorstel is alvast een eerste aanzet. Mark wil het integratiedebat
opnieuw op gang te trekken en stelde tevreden vast dat die bereidheid
er was. Wordt vervolgd!
U weet dat de onze fractie lange tijd geleden een voorstel van decreet
indiende om 15 november, Dag van de dynastie, als vakantiedag voor
alle Vlaamse overheidspersoneel te vervangen door 9 mei. Deze week lag
op vraag van Kris Van Dijck ons voorstel van decreet te stemming voor.
Op basis van een negatief advies van de regering stemde de meerderheid
dit decreet weg. Het advies was haast lachwekkend. De regering stelt
dat er nog steeds een band bestaat tussen het Vlaams
overheidspersoneel en de Koning. Er werd verwezen naar de eedaflegging
bij indiensttreding, ja zelfs naar de toekenningen van
onderscheidingen in de nationale orden. Alle redenen zijn blijkbaar
goed om de vorst niet voor het hoofd te stoten.
Kamer
Patrick De Groote stelde de Eerste Minister de vraag of de Belgische
regering nog eensgezind achter haar defensieminister staat inzake het
militair beleid in Afghanistan. België voert daar exact dezelfde
opleidingsoperaties uit als Duitsland, Frankrijk, Nederland,.. Maar
alleen in België verstaan Open vld en de PS niet dat de NAVO-definitie
van Operational Mentor and Liaison Team ook een praktijkevaluatie op
het terrein inhoudt. Patrick betreurt het oppositiespel van deze
meerderheidspartijen, dat alleen maar onrust zaait bij familieleden
van de soldaten. Patrick onthoudt ook dat de sp.a, die de militaire
missie in Afghanistan in de vorige legislatuur goedkeurde, het nu een
zinloze oorlog noemt. Nochtans gaat hier over de verdediging en
vrijwaring van fundamentele mensenrechten: recht op onderwijs, recht
eigen partnerkeuze, recht op persvrijheid,...
In het plenum ondervroeg Els De Rammelaere minister van Justitie
Stefaan De Clerck over het vernietigend rapport van Comité I over de
gebrekkige bescherming tegen economische spionage door de
Staatsveiligheid. De minister antwoordde sec dat het nog moet worden
uitgemaakt hoever de toegekende bevoegdheid reikt. Dat strookt echter
niet met het actieplan uit 2007. In 1998 kreeg de Staatsveiligheid de
taak om het Belgisch economisch potentieel te beschermen. In de jaren
daarna trokken zowel de bedrijfswereld als de Staatsveiligheid aan de
alarmbel omdat men niets kon doen met die bevoegdheid. Uiteindelijk
definieerde de Staatsveiligheid in 2001 zelf haar opdracht, waarna in
2007 een actieplan werd goedgekeurd. Nu, 11 jaar later, kan men nog
steeds niet efficiënt opgetreden. Els vindt dit onaanvaardbaar. Een
regering die zegt de economische crisis op te lossen, is
ongeloofwaardig als ze er meer dan 10 jaar over doet om de industriële
spionage aan te pakken.
De Bankencrisiscommissie besprak deze week het rapport met
aanbevelingen. Jan Jambon had op basis van zijn expertise, en na
advies van enkele financiële experts, een globaal plan opgesteld met
diverse maatregelen. Over de belangrijkste punten uit het globaal plan
(o.a. strikte controle op ratingbureaus, een grotere rol voor de
Europese Centrale Bank en een duidelijke splitsing tussen deposito- en
zakenbanken) was er vrij snel een consensus over de partijgrenzen
heen. Over de organisatie van het toezicht op de individuele banken
zijn er echter verschillende pistes. MR en CD&V pleiten voor een
versteviging van de rol van het Comité voor Financiële Stabiliteit
(CFS), terwijl Jan veeleer denkt aan een opsplitsing van het
takenpakket van de CBFA, waarbij het toezicht op de banken wordt
overgeheveld naar de Nationale Bank. Jan hoopt dat volgende week het
plenaire debat op een constructieve manier zal worden gevoerd, en niet
vervalt in politieke spelletjes.
In de commissie Bedrijfsleven, Wetenschapsbeleid, Onderwijs,
Middenstand en Landbouw (u leest het goed: allemaal restjes
deelstaatbevoegdheden die federaal zijn gebleven) ondervroeg Ben Weyts
minister Sabine Laruelle (MR) over het akkoord tussen de federale en
de deelstaatregeringen om de leerplichtleeftijd tot 5 jaar te
verlagen. Een inefficiënte en kostelijke ingreep, volgens Ben. In
Vlaanderen gaat het immers slechts om 200 vijfjarigen die nog niet
naar de kleuterklas gaan. Een verlaging van de leerplichtleeftijd zal
deze kinderen ook niet in de kleuterklassen krijgen. Daarvoor zijn er
goedkopere en betere middelen. Want wat is de prijs voor die
verlaging? Voor Vlaanderen minimaal 50 miljoen euro of 250.000 per
kind! De verlaging is een Franstalige eis, en is in feite een vraag
naar meer geld voor de Franse Gemeenschap. Terwijl er van de Vlaamse
grieven niets in huis komt, worden de Franstaligen op hun wenken
bediend. Begrijpe wie begrijpen kan.
Voor veel vrouwen die na een borstamputatie kiezen voor een
borstreconstructie met eigen weefsel, vormt de hoge kostprijs een
groot struikelblok. Zowel niet-geconventioneerde als geconventioneerde
artsen rekenen namelijk hoge supplementen aan door borstreconstructies
in twee op te delen. Ze laten de (terugbetaalde) reconstructie altijd
gepaard gaan met bijkomende esthetische procedures, zoals de
reconstructie en/of inkleuring van de tepel. Daarvoor komt het
ziekenfonds niet tussen en wordt een esthetisch supplement
aangerekend. Deze werkwijze is betwistbaar, want operaties als
borstreconstructies zijn volgens de wetgeving één en ondeelbaar: zij
mogen niet opgesplitst worden in een terugbetaald en niet-terugbetaald
deel. Toen Sarah Smeyers deze handelswijze aanklaagde bij minister
Laurette Onkelinx (PS), toonde zij weinig bereidheid om daar iets aan
te veranderen. Uiteraard neemt Sarah daar geen genoegen mee: wordt
ongetwijfeld nog vervolgd
Etiketten van voedingsproducten zijn vaak compleet onleesbaar.
Kamerlid Flor Van Noppen wil daar iets aan doen en lanceerde daarvoor
een nieuwe webstek om consumenten te informeren over wat ze eten. Op
www.florweetwatjeeet.be wordt elke maand één voedingsproduct tot in
detail geanalyseerd. Verder leer je waarom er luizen zitten in onze
yoghurt en nepkaas op onze pizzas. De website bevat ook een handige
databank met uitleg over alle E-nummers die in onze voeding voorkomen.
De Europese en nationale wetgeving over etikettering is niet slecht,
maar complex. Handige marketeers vinden nog te vaak achterpoortjes om
de consument te misleiden. Vind daarom wat je eet op
florweetwatjeeet.be.
Senaat
Als politicus en voetballiefhebber ondervroeg Louis Ide minister
Didier Reynders (MR) over de financiële transacties bij de niet
onbesproken voetbalclub Excelsior Moeskroen. Deze lijken allerminst
zuiver op de graat. Ondanks enkele reprimandes van Senaatsvoorzitter
Armand Dedecker, bleek het toch een vruchtbare vraag. Reynders
antwoordde dat het dossier tegen de vorige Moeskroen-voorzitter en
ex-burgemeester Jean-Pierre Detremmerie (cdH) is doorgestuurd naar
de anti-witwascel. Met de verkoop van een warenhuis spijsde hij immers
niet de stadskas, maar de kas van Excelsior. Over de huidige
financiële stromen bleef Reynders vaag. Nochtans is het belangrijk dat
alles correct wordt gespeeld, om alle vormen van fraude en
competitievervalsing tegen te gaan. Of vindt u het normaal dat een
intercommunale 900.000 gemeenschapsgeld in Excelsior stopt nadat al
vele miljoenen in diezelfde club werden gepompt? Bezuiden de taalgrens
kan dat blijkbaar.
Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Lieven De Rouck, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be