Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 24 april 2009 (24/04/09)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

De N-VA is het oneens met de beslissing van de NMBS om niet in een snelle rechtstreekse treinverbinding Brugge-Rijsel te voorzien. Deze beslissing is nefast voor West-Vlaanderen, zowel op economisch als op toeristisch vlak. Daarom ondervroeg Geert Bourgeois deze week Vlaams minister van Toerisme en Buitenlands Beleid en pleit hij voor een agendering van het punt op de vergadering van de Eurometropool Rijsel-Kortrijk-Doornik. Onze voormalige minister van Toerisme vindt dat de NMBS zélf het project heeft doen mislukken door te weinig treinen op de lijn in te leggen en door er nauwelijks promotie voor te maken. Een snelle verbinding tussen Brugge en Rijsel is niet alleen van groot economisch belang, maar is ook een stimulans voor het grensoverschrijdende verkeer, voegt Geert Bourgeois er nog aan toe.

Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven, zo luidt het spreekwoord. Dat moet ook Kathleen Van Brempt gedacht hebben, die na 5 jaar mobiliteitsbeleid en net voor de verkiezingen , een ambitieus plan van De Lijn voorstelde, de Mobiliteitsvisie 2020. Het plan gaf aanleiding tot heel wat vragen in de plenaire vergadering, vragen waar Jan Peumans ongezouten als altijd zijn mening gaf: We hebben al het Neptunusplan, het Pegasusplan en het Spartacusplan. Die zijn een aantal jaren geleden in de commissie besproken met heel veel elan. Nu komt men plots weer met een ander plan. Ik heb de indruk het schijnt dat de vorige minister dat op het einde van de legislatuur ook heeft gedaan dat iedereen een plannetje moet lanceren, dat komt goed in de pers en vervolgens gaat men over tot de orde van de dag., aldus Jan. De nagel op de kop.

Helga Stevens kwam deze week in de media naar aanleiding van enkele nare ervaringen die zij de laatste maanden meemaakte bij het (willen) bijwonen met doventolken van enkele culturele voorstellingen, o.m. van Geert Hoste. Ondanks tijdige vragen tot overleg bleek het niet mogelijk een degelijke regeling te treffen. De bevoegde minister van Cultuur Bert Anciaux wilde Helga allereerst danken voor haar vraag en haar volharding. De minister gaf een overzicht van initiatieven die de laatste maanden door de Regering werden genomen: verder overleg met het middenveld, de Luisterpuntbibliotheek voor blinden, slechtzienden en mensen met leesbeperkingen, verdere initiatieven in het kader van de Participatiedecreet, het organiseren van inclusief toegankelijke voorstellingen Helga was genuanceerd tevreden en dankbaar dat er toch wel mensen zijn die hun goede wil tonen. We moeten echter nog timmeren aan de weg, stelde ze vast.

Piet De Bruyn ondervroeg de minister-president over de aanwerving van een imagomanager voor Vlaanderen. Volgens Piet is er meer nood aan een sterker en assertiever communicatiebeleid met een stevige internationale poot, dan aan een imagomanager. Het imago van Vlaanderen is immers niet zo slecht in het buitenland. Investeerders vinden gemakkelijk de weg naar Vlaanderen en op toeristisch gebied hebben we enkele topjaren achter de rug. De minister-president zei zelf ook niet erg gelukkig te zijn met de term imagomanager en benadrukte dat het wel degelijk de bedoeling blijft om een beter beleid te voeren wat communicatie betreft. Over de concrete invulling van de functie bleef hij erg vaag. We blijven dit dus opvolgen.

In de commissie Inburgering stond het voorstel van decreet inburgering in het land van herkomst op de agenda. Met dit decreet wil de N-VA potentiële nieuwkomers naar Nederlands voorbeeld de mogelijkheid geven zich reeds in het land van herkomst voor te bereiden op hun komst naar Vlaanderen. In zijn toelichting stelde Mark Demesmaeker dat het volgen van een basiscursus inburgering in het land van herkomst de kandidaat-inburgeraar een voorsprong geeft. De nieuwkomer wordt bovendien duidelijk ingelicht over het land waar hij of zij zich uiteindelijk zal vestigen alsook over de mogelijkheden, rechten en plichten die daarmee gepaard gaan. Vlaanderen beschikt vandaag niet over de nodige instrumenten om een volwaardig integratiebeleid te voeren. Volgens Mark is het dan ook de opdracht om de bevoegdheden die we wel in handen hebben, creatief en maximaal te gebruiken. Dit voorstel is alvast een eerste aanzet. Mark wil het integratiedebat opnieuw op gang te trekken en stelde tevreden vast dat die bereidheid er was. Wordt vervolgd!

U weet dat de onze fractie lange tijd geleden een voorstel van decreet indiende om 15 november, Dag van de dynastie, als vakantiedag voor alle Vlaamse overheidspersoneel te vervangen door 9 mei. Deze week lag op vraag van Kris Van Dijck ons voorstel van decreet te stemming voor. Op basis van een negatief advies van de regering stemde de meerderheid dit decreet weg. Het advies was haast lachwekkend. De regering stelt dat er nog steeds een band bestaat tussen het Vlaams overheidspersoneel en de Koning. Er werd verwezen naar de eedaflegging bij indiensttreding, ja zelfs naar de toekenningen van onderscheidingen in de nationale orden. Alle redenen zijn blijkbaar goed om de vorst niet voor het hoofd te stoten.

Kamer

Patrick De Groote stelde de Eerste Minister de vraag of de Belgische regering nog eensgezind achter haar defensieminister staat inzake het militair beleid in Afghanistan. België voert daar exact dezelfde opleidingsoperaties uit als Duitsland, Frankrijk, Nederland,.. Maar alleen in België verstaan Open vld en de PS niet dat de NAVO-definitie van Operational Mentor and Liaison Team ook een praktijkevaluatie op het terrein inhoudt. Patrick betreurt het oppositiespel van deze meerderheidspartijen, dat alleen maar onrust zaait bij familieleden van de soldaten. Patrick onthoudt ook dat de sp.a, die de militaire missie in Afghanistan in de vorige legislatuur goedkeurde, het nu een zinloze oorlog noemt. Nochtans gaat hier over de verdediging en vrijwaring van fundamentele mensenrechten: recht op onderwijs, recht eigen partnerkeuze, recht op persvrijheid,...

In het plenum ondervroeg Els De Rammelaere minister van Justitie Stefaan De Clerck over het vernietigend rapport van Comité I over de gebrekkige bescherming tegen economische spionage door de Staatsveiligheid. De minister antwoordde sec dat het nog moet worden uitgemaakt hoever de toegekende bevoegdheid reikt. Dat strookt echter niet met het actieplan uit 2007. In 1998 kreeg de Staatsveiligheid de taak om het Belgisch economisch potentieel te beschermen. In de jaren daarna trokken zowel de bedrijfswereld als de Staatsveiligheid aan de alarmbel omdat men niets kon doen met die bevoegdheid. Uiteindelijk definieerde de Staatsveiligheid in 2001 zelf haar opdracht, waarna in 2007 een actieplan werd goedgekeurd. Nu, 11 jaar later, kan men nog steeds niet efficiënt opgetreden. Els vindt dit onaanvaardbaar. Een regering die zegt de economische crisis op te lossen, is ongeloofwaardig als ze er meer dan 10 jaar over doet om de industriële spionage aan te pakken.

De Bankencrisiscommissie besprak deze week het rapport met aanbevelingen. Jan Jambon had op basis van zijn expertise, en na advies van enkele financiële experts, een globaal plan opgesteld met diverse maatregelen. Over de belangrijkste punten uit het globaal plan (o.a. strikte controle op ratingbureaus, een grotere rol voor de Europese Centrale Bank en een duidelijke splitsing tussen deposito- en zakenbanken) was er vrij snel een consensus over de partijgrenzen heen. Over de organisatie van het toezicht op de individuele banken zijn er echter verschillende pistes. MR en CD&V pleiten voor een versteviging van de rol van het Comité voor Financiële Stabiliteit (CFS), terwijl Jan veeleer denkt aan een opsplitsing van het takenpakket van de CBFA, waarbij het toezicht op de banken wordt overgeheveld naar de Nationale Bank. Jan hoopt dat volgende week het plenaire debat op een constructieve manier zal worden gevoerd, en niet vervalt in politieke spelletjes.

In de commissie Bedrijfsleven, Wetenschapsbeleid, Onderwijs, Middenstand en Landbouw (u leest het goed: allemaal restjes deelstaatbevoegdheden die federaal zijn gebleven) ondervroeg Ben Weyts minister Sabine Laruelle (MR) over het akkoord tussen de federale en de deelstaatregeringen om de leerplichtleeftijd tot 5 jaar te verlagen. Een inefficiënte en kostelijke ingreep, volgens Ben. In Vlaanderen gaat het immers slechts om 200 vijfjarigen die nog niet naar de kleuterklas gaan. Een verlaging van de leerplichtleeftijd zal deze kinderen ook niet in de kleuterklassen krijgen. Daarvoor zijn er goedkopere en betere middelen. Want wat is de prijs voor die verlaging? Voor Vlaanderen minimaal 50 miljoen euro of 250.000 per kind! De verlaging is een Franstalige eis, en is in feite een vraag naar meer geld voor de Franse Gemeenschap. Terwijl er van de Vlaamse grieven niets in huis komt, worden de Franstaligen op hun wenken bediend. Begrijpe wie begrijpen kan.

Voor veel vrouwen die na een borstamputatie kiezen voor een borstreconstructie met eigen weefsel, vormt de hoge kostprijs een groot struikelblok. Zowel niet-geconventioneerde als geconventioneerde artsen rekenen namelijk hoge supplementen aan door borstreconstructies in twee op te delen. Ze laten de (terugbetaalde) reconstructie altijd gepaard gaan met bijkomende esthetische procedures, zoals de reconstructie en/of inkleuring van de tepel. Daarvoor komt het ziekenfonds niet tussen en wordt een esthetisch supplement aangerekend. Deze werkwijze is betwistbaar, want operaties als borstreconstructies zijn volgens de wetgeving één en ondeelbaar: zij mogen niet opgesplitst worden in een terugbetaald en niet-terugbetaald deel. Toen Sarah Smeyers deze handelswijze aanklaagde bij minister Laurette Onkelinx (PS), toonde zij weinig bereidheid om daar iets aan te veranderen. Uiteraard neemt Sarah daar geen genoegen mee: wordt ongetwijfeld nog vervolgd

Etiketten van voedingsproducten zijn vaak compleet onleesbaar. Kamerlid Flor Van Noppen wil daar iets aan doen en lanceerde daarvoor een nieuwe webstek om consumenten te informeren over wat ze eten. Op www.florweetwatjeeet.be wordt elke maand één voedingsproduct tot in detail geanalyseerd. Verder leer je waarom er luizen zitten in onze yoghurt en nepkaas op onze pizzas. De website bevat ook een handige databank met uitleg over alle E-nummers die in onze voeding voorkomen. De Europese en nationale wetgeving over etikettering is niet slecht, maar complex. Handige marketeers vinden nog te vaak achterpoortjes om de consument te misleiden. Vind daarom wat je eet op florweetwatjeeet.be.

Senaat

Als politicus en voetballiefhebber ondervroeg Louis Ide minister Didier Reynders (MR) over de financiële transacties bij de niet onbesproken voetbalclub Excelsior Moeskroen. Deze lijken allerminst zuiver op de graat. Ondanks enkele reprimandes van Senaatsvoorzitter Armand Dedecker, bleek het toch een vruchtbare vraag. Reynders antwoordde dat het dossier tegen de vorige Moeskroen-voorzitter en ex-burgemeester Jean-Pierre Detremmerie (cdH) is doorgestuurd naar de anti-witwascel. Met de verkoop van een warenhuis spijsde hij immers niet de stadskas, maar de kas van Excelsior. Over de huidige financiële stromen bleef Reynders vaag. Nochtans is het belangrijk dat alles correct wordt gespeeld, om alle vormen van fraude en competitievervalsing tegen te gaan. Of vindt u het normaal dat een intercommunale 900.000 gemeenschapsgeld in Excelsior stopt nadat al vele miljoenen in diezelfde club werden gepompt? Bezuiden de taalgrens kan dat blijkbaar.

Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie Lieven De Rouck, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be