Dienstenbond CNV

Nieuws

24 april 2009

Openbreken Grafimedia cao???

Afgelopen week opende de Telegraaf met deze kop op de voorpagina. De reacties hierop waren voorspelbaar. CNV Media heeft in dit verband ook een duidelijke mening. Een afspraak is een afspraak.

Wat is er aan de hand?
In de afgelopen maanden hebben de problemen in de Grafische sector zich opgestapeld. Vele reorganisaties en faillissementen vinden plaats. In totaal zijn al zo'n 1600 arbeidsplaatsen geschrapt. Dat is al 4% van alle grafische banen. Het eind is helaas nog niet in zicht. Vanuit alle deelsectoren krijgen we negatieve signalen, de Grafische sector heeft het zwaar. De advertentiemarkt loopt terug met zo'n 20%, de papiervraag is afgenomen met zo'n 15%, de verliezen nemen toe en omzetten lopen terug.
CNV Media maakt zich grote zorgen over de werkgelegenheid van alle vakmensen nu en in de toekomst.

Om die reden heeft CNV Media de discussie geopend met de werkgeversorganisatie KVGO om iets te doen voor alle vakmensen waar we nu afscheid van (moeten) nemen. Het KVGO op zijn beurt denkt het ei van Columbus ontdekt te hebben en wil iets aan de arbeidskosten doen. Hiertoe willen zij het liefst de huidige CAO openbreken en de loonsverhoging van 1 juli a.s. (2,75%) uitstellen of uitsmeren.

Het openbreken van een CAO is echter uniek en nog niet eerder voorgekomen. Vanuit het Sociaal Akkoord met het kabinet is aangegeven dat bestaande contracten zullen worden gerespecteerd. De gesprekken die hebben plaatsgevonden de afgelopen weken gingen met name over het volgen en blijven opleiden van al die werknemers die ontslagen worden, ofwel we willen ervoor zorgen dat deze collega's zo goed mogelijk weer inzetbaar zijn en blijven op de arbeidsmarkt. Het KVGO wil hier wel aan meewerken, maar dan wil men de loonsverhoging per 1 juli ter discussie stellen.

Hoe nu verder?
De werkgevers hebben de bonden, dus ook CNV Media nu formeel uitgenodigd voor overleg. CNV Media neemt altijd haar verantwoordelijkheid en gaat geen enkel gesprek uit de weg. Voor CNV is werk het allerbelangrijkste. Een CAO verlengen is natuurlijk bespreekbaar, maar dan moet dat wel in combinatie met werkgelegenheidsafspraken. Het niet toekennen van de loonsverhoging is NIET bespreekbaar. De loonsverhoging wat spreiden kan onderdeel zijn van nieuwe afspraken, een betere RFR (reorganisatieregeling) kan ook onderdeel zijn van nieuwe afspraken. Kortom, CNV Media gaat uit van een win-win situatie.

CNV Media beseft zich heel goed dat deze discussie een hele lastige is. Uitgangspunt is de huidige CAO, die afspraak staat. We sluiten echter onze ogen voor de werkelijkheid ook niet, maar uw belang staat wat ons betreft helemaal bovenaan!!!

Heeft u vragen? Mail deze dan naar de onderhandelaar van CNV Media, Richard Leloux (r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl)