Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Aan de Voorzitter van de Ministerie van Onderwijs,
Tweede Kamer der Staten-Generaal Cultuur en Wetenschap
Binnenhof 4 Rijnstraat 50
2500 BJ Den Haag
Den Haag Postbus 16375
Nederland
www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse
Zaken
Bezuidenhoutseweg 67
2594 AC Den Haag
Postbus 20061
Nederland
www.minbuza.nl
Datum 24 april 2009
Betreft Beantwoording vragen van het lid Van der Ham over het EU-rapport over l
positie homoseksuelen, biseksuelen en transseksuelen in Europa
Onze Referentie
DE/118571
Uw Referentie
Zeer geachte Voorzitter, 2009Z06176
Bijlage(n)
Graag bieden wij u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld 1
door het lid Van der Ham over het EU-rapport over de zorgwekkende sociale
status van homoseksuelen, biseksuelen en transseksuelen in Europa. Deze vragen
werden ingezonden op 2 april 2009 met kenmerk 2009Z06176.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en De Staatssecretaris voor Europese
Wetenschap, Zaken,
Dr. R.H.A. Plasterk Drs. F.C.G.M. Timmermans
Pagina 1 van 4
Antwoorden van de heer Plasterk, Minister van Onderwijs, Cultuur en Ministerie van Onderwijs,
Wetenschap en de heer Timmermans, Staatssecretaris voor Europese Cultuur en Wetenschap
Zaken op vragen van het lid Van der Ham (D66) over EU-rapport over Ministerie van Buitenlandse
positie homoseksuelen, biseksuelen en transseksuelen in Europa. Zaken
Onze Referentie
Vraag 1 DE/118571
Wat is uw reactie op het rapport van de EU `Agency for Fundamental Rights' over
de zorgwekkende sociale status van homoseksuelen, biseksuelen en
transseksuelen in sommige EU-lidstaten?1
Antwoord
Dit tweede rapport van het Fundamental Rights Agency (FRA) is een waardevolle
aanvulling op het eerste rapport van het FRA van juni 2008 over de juridische
situatie in de EU-lidstaten ten aanzien van dit onderwerp. De aanbevelingen van
het FRA sluiten goed aan bij het homo-emancipatiebeleid van het Nederlandse
kabinet, dat zich richt op betere registratie van homofoob geweld, meer aandacht
voor discriminatie, pesten en uitsluiting op de werkvloer en op school, meer
aandacht voor de positie van transgenders, ondersteuning van homo-emancipatie
groepen en een dialoog met verschillende religieuze en etnische groeperingen.
Nederland vervult bovendien een actieve Europese en internationale rol in het
homo-emancipatiebeleid (zie nota `Gewoon homo zijn' en de nota
mensenrechtenstrategie `Naar een menswaardiger bestaan').
Vraag 2
Deelt u de zorg over de conclusie van het rapport dat in verschillende EU-lidstaten
de regeringen een gelijke sociale positie van homoseksuelen, biseksuelen en
transseksuelen belemmeren?
Antwoord
Het kabinet deelt de zorg over de conclusie van het rapport dat discriminatie,
intimidatie en geweld tegen lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en
transseksuelen (LHBT) een wijdverspreid verschijnsel is in de hele EU. Tevens
deelt het kabinet de zorg over de bevindingen in het rapport dat in sommige
lidstaten de afgelopen jaren demonstraties en activiteiten van LHBT belemmerd
werden.
Vraag 3
Acht u het noodzakelijk dat de Europese Unie maatregelen treft om de betreffende
regeringen aan te sporen om de sociale positie van homoseksuelen, biseksuelen
en transseksuelen te verbeteren? Zo ja, welke maatregelen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord
Artikel 13 van het EG-verdrag vormt een uitdrukkelijke basis om discriminatie op
grond van seksuele geaardheid aan te pakken. Dit artikel geeft de Raad de
bevoegdheid om, op voorstel van de Commissie en na raadpleging van het
Europees Parlement, maatregelen te nemen tegen discriminatie op grond van
geslacht, ras, godsdienst, leeftijd, handicap of seksuele geaardheid.
Inmiddels heeft de Europese Commissie op grond van artikel 13 EG-verdrag in juli
2008 nieuwe maatregelen voorgesteld met de presentatie van een richtlijnvoorstel
betreffende de toepassing van het beginsel van gelijke behandeling van personen
1 European Union Agency for Fundamental Rights, 31 maart 2009: "Homophobia and
Discrimination on Grounds of Sexual Orientation and Gender Identity in the EU Member
States: Part II The Social Situation"
Pagina 2 van 4
ongeacht godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid Ministerie van Onderwijs,
buiten de arbeid. Het voorstel bestrijkt het verbod van discriminatie ten aanzien Cultuur en Wetenschap
van sociale bescherming met inbegrip van sociale zekerheid en gezondheidszorg, Ministerie van Buitenlandse
sociale voordelen, onderwijs en toegang tot goederen en diensten die commercieel Zaken
voor het publiek beschikbaar zijn, met inbegrip van huisvesting. In de
bijbehorende mededeling benadrukt de Commissie dat ze zich zal blijven inzetten Onze Referentie
voor de bestrijding van alle vormen van discriminatie die worden genoemd in DE/118571
artikel 13 van het EG-verdrag en de omzetting van de bestaande artikel 13
richtlijnen in nationaal recht nauwlettend zal blijven volgen. Tevens zet de
Commissie zich ervoor in dat op EU- en nationaal niveau vorderingen worden
geboekt bij het werken aan bewustwording, mainstreaming van non-discriminatie,
voorkeursbeleid en gegevensverzameling. Het richtlijnvoorstel ligt momenteel ter
behandeling voor aan de Raad.
Verbeteringen in de wetgeving hebben een positieve invloed op de sociale positie
van LHBT. Tegelijkertijd moet er nog veel gebeuren om de maatschappelijke
acceptatie van homoseksualiteit daadwerkelijk te verbeteren. In die zin hoopt het
kabinet dat de aanbevelingen van de FRA op dit terrein door de Commissie, de
diverse lidstaten en andere betrokken organisaties ter harte worden genomen. Het
homo-emancipatiebeleid behoort overigens tot de competentie van nationale
regeringen.
Vraag 4
Acht u het noodzakelijk dat de Europese Unie maatregelen treft om te voorkomen
dat vluchtelingen die asiel aanvragen vanwege vervolging om hun seksuele
gerichtheid bij sommige EU-lidstaten worden geweigerd? Zo ja, welke
maatregelen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Met betrekking tot de zorgvuldige behandeling en beoordeling van asielaanvragen
gelden binnen de Europese Unie de Procedurerichtlijn (2005/85/EG) en de
Kwalificatierichtlijn (2004/83/EG) die een zorgvuldige procedure en beoordeling
waarborgen. Dit geldt evenzeer voor asielaanvragen waaraan vervolging om
redenen van seksuele geaardheid ten grondslag liggen. Er bestaat voor Nederland
geen aanleiding om te veronderstellen dat andere EU-lidstaten onvoldoende
uitvoering geven aan (de implementatie van) deze richtlijnen. Voor het treffen van
aanvullende maatregelen wordt dan ook geen noodzaak gezien.
Vraag 5
Ziet u in de conclusies van dit rapport een extra noodzaak om een Europese
richtlijn die discriminatie op grond van seksuele gerichtheid ook op de terreinen
goederen en diensten, onderwijs, sociale zekerheid en sociale voordelen verbiedt,
in te voeren, zoals onder andere de Europese Commissie2 en de EU Commissie
Burgerlijke Vrijheiden3 hebben bepleit?
Antwoord
Het kabinet staat positief tegenover een Europees kader voor het verbod van
discriminatie op grond van godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd en
seksuele geaardheid buiten de arbeid. Wel heeft Nederland zorgen over de
proportionaliteit van het huidige voorstel, met name voor de grond handicap. Over
het richtlijnvoorstel (zie ook onder vraag 3) wordt momenteel in de Raad
onderhandeld.
2 Europese Commissie, Richtlijn Gelijke Behandeling, 2 juli 2008
3 Commissie burgerlijke Vrijheden, rapport van Kathalijne Buitenweg, aangenomen door de
Commissie op 16 maart 2009
Pagina 3 van 4
Ministerie van Onderwijs,
Vraag 6 Cultuur en Wetenschap
Kunt u er bij de Europese Commissie op aandringen dat ook de situatie van Ministerie van Buitenlandse
homoseksuelen, biseksuelen en transseksuelen onderzocht wordt in de landen die Zaken
in de nabije of in de verre toekomst eventueel lid worden van de EU?
Onze Referentie
DE/118571
Antwoord
De bescherming van minderheden maakt nadrukkelijk deel uit van de
Kopenhagen-criteria, waaraan de kandidaat-lidstaten (Kroatië, Macedonië en
Turkije) en de overige landen met EU-toetredingsperspectief (Albanië, Bosnië-
Herzegovina, Kosovo, Montenegro, Servië) moeten voldoen om voortgang te
boeken in het pre-accessietraject. Ontwikkelingen op dit terrein worden door de
Commissie opgebracht in de politieke dialoog die zij op regelmatige basis met
deze landen voert. In de onderhandelingen over het acquis communautaire die
thans worden gevoerd met Kroatië en Turkije komt de bescherming van
minderheden aan de orde bij de besprekingen over onderhandelingshoofdstuk 23,
betreffende de rechterlijke macht en fundamentele vrijheden.
Overigens besteedt Nederland in Raad van Europa-verband ook aandacht aan de
positie van homoseksuelen in niet-EU lidstaten. Nederland heeft zitting genomen
in een expertgroep die momenteel een aanbeveling voorbereidt van de Raad van
Europa, die discriminatie op grond van seksuele oriëntatie zal bestrijden. Ook
financiert Nederland bij het kantoor van de Mensenrechtencommissaris van de
Raad van Europa een expert op het gebied van non-discriminatie van
homoseksuelen. Daarnaast heeft Nederland een vrijwillige bijdrage gedaan aan
het Bureau van de Mensenrechtencommissaris, die zal worden gebruikt om het
onderzoek naar discriminatie van homoseksuelen van de FRA uit te breiden naar
de lidstaten van de Raad van Europa die geen EU-lid zijn.
Vraag 7
Kunt u aangeven hoe het staat met uw verzoek om advies aan de Raad van State
aangaande de enkele feit constructie in de Algemene Wet Gelijke Behandeling?
Antwoord
Het verzoek om advies aan de Raad van State is ingediend door de Minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in december 2008. Naar verwachting
zal de Raad van State haar advies uitbrengen voor de zomer.
Pagina 4 van 4