Provincie Limburg

Persberichten

Resultaten Bevolkingsonderzoek Limburg 2009
Burgers voelen zich thuis in Limburg en identificeren zich met Limburg. Redenen om in Limburg te blijven wonen zijn de Limburgse afkomst, het landschap, de woonomgeving, de Limburgse eigenheid en de sociale banden die burgers in Limburg hebben. Dit alles blijkt uit het Bevolkingsonderzoek Limburg 2009 dat is uitgevoerd door de Provincie Limburg.

Uit het onderzoek blijkt o.a. dat Limburgers van 65 jaar en ouder vooral het landschap als reden aangeven om in hun Provincie te blijven, terwijl jongeren tot 25 jaar vooral de sociale banden noemen. Zevenenvijftig procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan geen reden te hebben om Limburg te willen verlaten. Dit beeld wordt versterkt door het aanwezige Limburg-gevoel: 90 % van de deelnemers voelt zich wel eens Limburger of Limburgse.

Woonomgeving
Uit het Bevolkingsonderzoek blijkt dat 68 % van de Limburgers tevreden of zelfs heel tevreden is met zijn/haar woning. Ondanks deze tevredenheid vindt de meerderheid van de Limburgers dat er in Limburg onvoldoende geschikte woningen voor ouderen en voor jongeren zijn. Gevraagd naar wat zij van belang vinden voor de leefbaarheid in de eigen omgeving, wordt in meerderheid gewezen op de veiligheid. Aan cultuuraanbod en speelruimte wordt nauwelijks waarde gehecht. Ouderen vinden vooral veiligheid en natuur en landschap belangrijk, terwijl jongeren werkgelegenheid en recreatiemogelijkheden noemen.

Milieubewustheid
Limburgers hebben energiezuinig wonen hoog in het vaandel staan. Zo zegt 74 % van de deelnemers aan het onderzoek een huis te hebben dat grotendeels geïsoleerd is (dak, dubbel glas, muren). Zesenzestig procent zegt een HR ketel te hebben, 50 % groene stroom en 69 % zegt meer dan 4 spaarlampen in de woning te hebben. Een zonneboiler en/of zonnepanelen zijn veel minder in zwang. In dat laatste kan verandering komen wanneer de energieleverancier of de overheid zodanig gaat bijdragen in de kosten dat de investering binnen vijf jaar is terug te verdienen, aldus 29 procent van de deelnemers. In het algemeen geldt dat hoe ouder de Limburger is, hoe milieubewuster hij/zij zich zegt te gedragen.

Opzet Bevolkingsonderzoek Limburg
Het Bevolkingsonderzoek Limburg 2009 is gebaseerd op vragen rondom de vijf programmas van het coalitieakkoord. Het in december 2008 verrichte onderzoek onder bijna 3000 inwoners van Limburg peilt hoe burgers denken over de Limburgse samenleving en de betrokkenheid en het vertrouwen in de politiek. Dit jaar is ook de mening van Belgisch Limburgers en Nederlanders buiten de provincie gepeild.
* Bevolkingsonderzoek Limburg 2009

24-4-2009 10:22