ABVAKABO FNV

Vrouwen: Neerlands hoop in crisisdagen

Fabrikanten die hun marketing beter afstemmen op vrouwen, hebben een grotere kans de kredietcrisis te overleven. Althans, dat beweren marketingstrategen. Vrouwen hebben een beslissende stem in het overgrote deel van de aankopen, ook bij typische `mannenzaken' als auto's, elektronica en hypotheken. Vrouwen zijn meer merkentrouw. En als ze tevreden zijn over een product of dienst, vertellen ze dat bovendien door aan zeker twintig anderen. Een betere mond-op-mond-reclame dan van mannelijke consumenten.

Waarom besteden fabrikanten van bijvoorbeeld 1-2-3-maltijden, wereldgerechten en kant-en-klaarmaaltijden niet wat meer aandacht aan vrouwen? Hun producten zijn vaak goed te eten en snel klaar, maar als je naar het aantal calorieën kijkt ... Met als gevolg dat elke avond weer verse boontjes of bloemkool op het menu staan.

En, nu we het toch over boodschappen hebben, zou het niet heerlijk zijn eens wat dichterbij de supermarkt te kunnen parkeren? Voor mannen, die vaak net zo lang wachten tot ze hun dikke bolides recht voor de ingang kunnen zetten, zijn die zware boodschappentassen nauwelijks een probleem. Vrouwen sjouwen zich steeds een ongeluk aan al die wekelijkse boodschappen.

De supermarkteigenaar moet ook eens overwegen de parkeerplaatsen wat breder maken. Zonder over de rijstijl van vrouwen te oordelen, is het voor veel moeders vaak een hele klus te parkeren en de kinderwagen inclusief kind(eren) uit de auto te krijgen, zonder tegen de portieren van de auto ernaast te krassen.

En, nu we het toch over auto's hebben: kleurtjes. Vrouwen houden van vrolijke, sprankelende kleuren, maar autofabrikanten presteren het nog steeds om alleen in de gangbare - vaak voor mannen - aantrekkelijke, groen-, grijs-, rood- en blauwvarianten te produceren. Eén Duitse autofabrikant begint vrouwen echter te begrijpen. Die produceert sinds kort modellen waarbij het spiegeltje in de zonneklep niet alleen aan de passagierskant, maar ook aan de bestuurderskant is gemaakt. Die fabrikant overleeft de crisis wel als we de marketeers mogen geloven ...