Vrouwen: Neerlands hoop in crisisdagen
Fabrikanten die hun marketing beter afstemmen op vrouwen, hebben een
grotere kans de kredietcrisis te overleven. Althans, dat beweren
marketingstrategen. Vrouwen hebben een beslissende stem in het
overgrote deel van de aankopen, ook bij typische `mannenzaken' als
auto's, elektronica en hypotheken. Vrouwen zijn meer merkentrouw. En
als ze tevreden zijn over een product of dienst, vertellen ze dat
bovendien door aan zeker twintig anderen. Een betere
mond-op-mond-reclame dan van mannelijke consumenten.
Waarom besteden fabrikanten van bijvoorbeeld 1-2-3-maltijden,
wereldgerechten en kant-en-klaarmaaltijden niet wat meer aandacht aan
vrouwen? Hun producten zijn vaak goed te eten en snel klaar, maar als
je naar het aantal calorieën kijkt ... Met als gevolg dat elke avond
weer verse boontjes of bloemkool op het menu staan.
En, nu we het toch over boodschappen hebben, zou het niet heerlijk
zijn eens wat dichterbij de supermarkt te kunnen parkeren? Voor
mannen, die vaak net zo lang wachten tot ze hun dikke bolides recht
voor de ingang kunnen zetten, zijn die zware boodschappentassen
nauwelijks een probleem. Vrouwen sjouwen zich steeds een ongeluk aan
al die wekelijkse boodschappen.
De supermarkteigenaar moet ook eens overwegen de parkeerplaatsen wat
breder maken. Zonder over de rijstijl van vrouwen te oordelen, is het
voor veel moeders vaak een hele klus te parkeren en de kinderwagen
inclusief kind(eren) uit de auto te krijgen, zonder tegen de portieren
van de auto ernaast te krassen.
En, nu we het toch over auto's hebben: kleurtjes. Vrouwen houden van
vrolijke, sprankelende kleuren, maar autofabrikanten presteren het nog
steeds om alleen in de gangbare - vaak voor mannen - aantrekkelijke,
groen-, grijs-, rood- en blauwvarianten te produceren. Eén Duitse
autofabrikant begint vrouwen echter te begrijpen. Die produceert sinds
kort modellen waarbij het spiegeltje in de zonneklep niet alleen aan
de passagierskant, maar ook aan de bestuurderskant is gemaakt. Die
fabrikant overleeft de crisis wel als we de marketeers mogen geloven
...
ABVAKABO FNV