Ingezonden persbericht
EINDE KALFSVLEES MET BLOEDARMOEDE IN WINKELSCHAP
Na toezeggingen van Boni en Jan Linders definitief einde van blank kalfsvlees in alle supermarkten
Amsterdam, 24 april 2009; Een half jaar na de start van de kalfsvlees campagne van Wakker Dier hebben alle supermarkten aan Wakker Dier beloofd te stoppen met de verkoop van blankvlees. Recent kreeg Wakker Dier toezeggingen van de laatste supermarkten Jan Linders en Boni. Nadat in december Dirk en C1000 als eersten stopten met de verkoop, vlogen de toezeggingen van supermarkten Wakker Dier om de oren. Blank kalfsvlees is blank door ijzerarm voer waardoor de kalveren bloedarmoede krijgen.
Campagne Chronologisch (zie ook: http://www.wakkerdier.nl/persbericht_archief.php?cat=11)
- Vanaf 1961: Het parlement brengt in 1961 voor het eerst de welzijnsproblemen van kalveren te sprake. In de jaren erna worden kistkalveren het symbool van de doorgedraaide bio-industrie. Maar veel verandert er niet. De kalverkist wordt vervangen door een eenlingbox waar het kalf na geboorte gelijk alleen wordt gezet. Het voer wordt iets aangepast maar de bloedarmoede blijft. Ook na vernietigende rapport over het kalverwelzijn van wetenschappers in opdracht van de Europese Commissie in 1995 en 2005 verandert er weinig. Er komen richtlijnen die vooral bestaande huisvesting en voeding legaliseren. Nederland groeit uit tot de grootste kalfsvleesexporteur ter wereld. Pasgeboren kalveren worden aangesleept om in Nederland op ijzerarm dieet afgemest te worden.
- Juli 2008: De EU geeft 2,8 miljoen euro subsidie aan de kalversector voor reclame. Wakker Dier is woedend over de 'subsidie op bloedarmoede'. Het is de bekende druppel die de doorslag geeft voor de start van de kalvercampagne.
- September 2008: Wakker Dier start de kalvercampagne met diverse radiospots (oa http://www.wakkerdier.nl/media/WakkerDier-Kalfsvlees-MarokkaansAccent-R15RE.mp3) en schrijft alle supermarkten aan. Tot december algemene publieksvoorlichting, vanaf december worden supermarkten aangesproken op de verkoop.
- Oktober 2008: Cabaretier Guido Weyers verbleekt tegen bleek kalfsvlees, hangend aan de euromast.
- November 2008: Wakker Dier zet opnieuw radiospots in.
- 6 december 2008: Publikatie onderzoek: keurslagers liegen massaal over bloedarmoede bij blank kalfsvlees. http://www.youtube.com/watch?v=VAjtR8wvgGk
- 10 december: CBL verklaart kalfsvlees tot één van de speerpunten 2009 qua dierenwelzijnsbeleid.
- 17 december: Eerste supermarkten Dirk, Digros en Bas stoppen met blank kalfsvlees.
- 18 december: Start radiospots tegen verkoop kalfsvlees bij C1000, 'de grootste slager van Nederland'. Nog dezelfde dag zegt C1000 toe de verkoop te staken.
- 19 december: Ook Super de Boer stopt met de verkoop van blank kalfsvlees.
- 19 december: Radiospot tegen kalfsvlees bij Albert Heijn. AH dreigt met rechtszaak.
- 23 december: kalfsvleessector eist einde campagne of anders rechtszaak.
- 23 december: De Reclame Code Commissie oordeelt 'dat het Hb gehalte van de kalveren dermate laag is dat de kalveren ziek genoemd kunnen worden'. Klachtenprocedure uit agrarische sector om radiospots uit de lucht te krijgen strandt. Hoger beroep wordt aangetekend en later ingetrokken.
- 31 December: Supermarkt Deen stopt met blank kalfsvlees
- 9 januari: gesprek Wakker Dier met kalversector en supermarkten over campagne. Toezeggingen blijven uit. Wakker Dier besluit door te gaan met campagne ondanks dreiging rechtszaak.
- 20 januari: s'Werelds grootste kalfsvleesslachter van Drie maakt samen met Albert Heijn en de Dierenbescherming bekend geen blank kalfsvlees meer te leveren in Nederland.
- Februari/maart/april: Alle resterende supermarkten zeggen Wakker Dier toe te stoppen met de verkoop van blank kalfsvlees: Jumbo, Plus, Aldi, Lidl, Boon, Coop, Dekamarkt, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz, Sanders, Emté, Spar, Vomar, Boni en Jan Linders.
Bloedarmoede
Jaarlijks worden in Nederland één miljoen kalfjes met een ijzerarm dieet bewust bloedarmoede gegeven, uitsluitend voor een blank kleurtje aan het vlees. De kalveren hebben een bloedwaarde (hemoglobinegehalte) van 5 terwijl gezonde kalveren tussen de 7 en 10 hebben. Europese wetenschappers concludeerden dat met een bloedwaarde onder de 6 sprake is van: 'anaemia levels that are associated with poor welfare because normal activity is difficult or not possible and other functions are impaired'. De toonaangevende kalvermelkfabrikant Denkavit stelt hierover: 'Als je het met mensen vergelijkt: met de waarde van vijf millimol kom je het ziekenhuis niet uit.'. Nu de supermarkten zijn gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees, betekent dit nog geen einde aan de bloedarmoede: veel horeca en slagers verkopen nog blank kalfsvlees en driekwart van de productie wordt geëxporteerd. Wereldmarktleider van Drie heeft ook maatregelen aangekondigd tegen de bloedarmoede voor het exportvlees.
Andere welzijnsproblemen kalveren
Naast de belangrijke vorderingen tegen bloedarmoede blijven er echter nog grote welzijnsproblemen over. Kort gezegd: Wakker Dier vindt dat kalveren thuis horen in een groene sappige weide. In de kalversector worden ze - na snel bij de moeder te zijn weggehaald - veelal na een ellendig lang veetransport in een kaal, krap hok gestopt. Wakker Dier wil dat:
- Pasgeboren kalfjes in de zoogperiode bij de moeder mogen blijven
- Een einde komt aan de vele veetransporten met pasgeboren kalveren uit landen als Polen en Litouwen
- Een einde komt aan de eenzame opsluiting van kalfjes de eerste 8 weken van hun leven
- Een einde komt aan de krappe huisvesting in kale hokken zonder stro
- Kalfjes lekker de wei in kunnen
- En vooral: Een einde aan het gerommel met bloedwaardes die nog steeds bloedarmoede veroorzaakt bij vele kalfjes (voor export of horeca/slagers).
Andere campagnes Wakker Dier
Wakker Dier spreekt bedrijven die dieronvriendelijke producten verkopen aan met verrassende, spraakmakende en vasthoudende campagnes; dit wordt 'company campaiging' genoemd. De campagnes leiden geregeld tot een diervriendelijker verkoopbeleid.
Belangrijkste campagnes Wakker Dier
Resultaat
2002 Legbatterijcampagne gericht op supermarkten
Sinds 2004 zijn alle supermarkten gestopt met de verkoop van legbatterij-eieren. Dat scheelt anderhalf miljard eieren per jaar.
2003 Campagne Koe in de Wei tegen afnemende weidegang; o.a. jaarlijkse koeiendans
Aandacht voor de koe in de wei enorm toegenomen. In 2006 neemt Campina maatregelen en in 2007 Friesland Foods. In 2008 voor eerst geen terugloop weidegang.
2004 campagne tegen foie gras (dwangvoedering)
2004-2009 Alle grote horecabedrijven en retail en vele restaurants stoppen met foie gras.
2006 campagne biggencastratie
2007 supermarkten en sector zeggen toe binnen jaar te gaan verdoven en een geheel einde van de castratie is in zicht.
2007 legbatterijcampagne gericht op verwerkte eieren in mayonaise, koekjes e.d.
2007/2008/2009: meeste bedrijven, waaronder vrijwel alle a-merken, schakelen over op scharrel- of uitloopeieren.
2008 campagne bloedarmoede kalfsvlees
2009: alle supermarkten zeggen toe te stoppen met de verkoop van blank kalfsvlees. Wereldmarktleider van Drie neemt maatregelen tegen bloedarmoede.
Einde persbericht