1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/3420
Uw kenmerk
Datum 22 april 2009 -
Onderwerp Cijfers verkeersveiligheid in 2008 Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij breng ik u op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van
verkeersveiligheid in 2008. Hoewel ieder ongeval er één teveel is en ieder
verkeersslachtoffer er één teveel is, prijs ik mij gelukkig dat de dalende trend van
de afgelopen jaren zich voortzet. In 2007 waren er 791 dodelijke slachtoffers in
het verkeer te betreuren, dit aantal daalde in 2008 met 5,2% tot 750 dodelijke
slachtoffers1.
De doelstelling van het verkeersveiligheidsbeleid voor 2010 is een daling tot
maximaal 750 dodelijke slachtoffers. Deze doelstelling is dus in het jaar 2008
gehaald. Dit betekent dat we samen met alle betrokken partijen goed op weg zijn
om de ambitieuze doelstelling voor 2020 van maximaal 500 slachtoffers te halen.
Hiervoor zullen wij de komende jaren alles op alles moeten blijven zetten.
Uitgangspunt is het streven naar permanente verbetering van de
verkeersveiligheid. Elk slachtoffer is er nog steeds één teveel en zolang er kansen
zijn om het aantal slachtoffers terug te dringen moeten we die met beide handen
aangrijpen.
De cijfers over 2008 zijn inmiddels geanalyseerd en daaruit komt een aantal
ontwikkelingen naar voren. Bij deze ontwikkelingen is niet alleen gekeken naar de
verschillen tussen 2007 en 2008 maar ook naar de ontwikkelingen over meerdere
jaren. Bij lagere aantallen nemen de schommelingen toe en moeten we kijken
naar trends over meerdere jaren.
Deze trends zijn niet alleen een indicatie van het verloop van de aantallen maar
ook een controlemiddel om te kijken of we met het op 10 juli 2008 aan u
toegestuurde Strategisch Plan Verkeersveiligheid (29 398, nr 120h) op de goede
weg zijn. In deze strategie richten wij ons naast het generieke beleid vooral ook
1 Deze brief betreft het aantal verkeersdoden. Over de definitieve cijfers over het aantal
ziekenhuisgewonden in 2008 kan ik u nog niets melden. Evenals voorgaande jaren zullen
deze cijfers naar verwachting in oktober bekend zijn.
a
Pagina 1 van 3
op díe groepen die achter zijn gebleven in de positieve ontwikkelingen van de
Datum
afgelopen jaren. Het volgen van de ontwikkelingen binnen deze doelgroepen is
dan ook van groot belang. Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/3420
Naast de doelgroepenbenadering staat ook de samenwerking centraal in de
strategie verkeersveiligheid. Alleen samen met andere (decentrale) overheden en
organisaties kunnen we de doelstelling halen. Zo speelt de handhaving door
Justitie een belangrijke rol, maar bijvoorbeeld ook de aanrijtijd van hulpdiensten
(en de verdere behandeling van het slachtoffer in het ziekenhuis), alsmede de
aanleg en het ontwerp van wegen door lokale wegbeheerders. Samenwerking
blijft van het grootste belang, aangezien veel partijen een positieve bijdrage
kunnen leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid.
In algemene zin kan worden gesteld dat voor veel subcategorieën geldt dat de
cijfers over jaren heen schommelen rond een dalende trendlijn. In het
kerncijferboekje, dat u als bijlage is meegestuurd, vindt u informatie over de
verschillende doelgroepen en trends. Hieronder volgt een aantal opvallende
constateringen, zoals ontwikkelingen die specifiek zijn voor dit jaar of die vorig
jaar opvielen en waar dus mogelijk sprake is van een trendbreuk. Het monitoren
van álle trends en ontwikkelingen, naast alleen de doelgroepen, is essentieel om
een compleet beeld te krijgen voor de beleidsontwikkelingen voor de komende
jaren.
Leeftijd
Waar vorig jaar nog een stijging van het aantal verkeersdoden onder jongeren
gesignaleerd werd, is er in 2008 een daling geconstateerd. De enige groep waar
het aantal slachtoffers licht gestegen is, is de categorie van 40 tot en met 64 jaar.
Binnen deze groep steeg het aantal slachtoffers per fiets van 42 naar 49, het
aantal slachtoffers onder bestuurders van motor of scooter stijgt van 28 naar 33
en het aantal slachtoffers onder bestuurders/inzittenden van bestelauto's stijgt
van 9 naar 14.
Vervoerwijzen
Het aantal slachtoffers in personenauto's en op motoren is gelijk gebleven. Het
aantal slachtoffers in bestelauto's (van 36 naar 28), onder (brom)fietsers (van
255 naar 235) en onder voetgangers (van 91 naar 62) is afgenomen. Het aantal
slachtoffers in vrachtauto's (van 7 naar 11) en dat in of op gemotoriseerde
invalidenwagens rijdt (11 naar 21) is helaas gestegen. Bij de vrachtauto's en
gemotoriseerde invalidenwagens geldt dat 2007 een relatief gunstig jaar was. In
2006 vielen in vrachtauto's 8 slachtoffers en in gemotoriseerde invalidenwagens
19 slachtoffers.
Tijd van de dag
Opvallend is dat het totaal aantal slachtoffers overdag (tussen 7:00 en 19:00)
met 63 afneemt t.o.v. 2007, terwijl het in de nacht (tussen 19.00 en 7:00 uur)
met 30 toeneemt. Vooral de vrijdagavond tussen 22:00 en 0:00 laat een stijging
zien: met 22 dodelijke slachtoffers zijn dat er 11 meer dan in 2007.
Vracht- en bestelverkeer
Het totaal aantal verkeersdoden bij ongevallen waarbij minstens één bestelauto
was betrokken is gestegen van 80 naar 88. Ondanks deze stijging is er nog steeds
sprake van een dalende trend. Waar vorig jaar het aantal slachtoffers onder
Pagina 2 van 3
inzittenden toenam en het aantal slachtoffers bij de tegenpartij afnam is het nu
Datum
andersom.
Ons kenmerk
Het aantal slachtoffers waarbij een vrachtauto betrokken was, vertoont eveneens VENW/DGMO-2009/3420
een dalende trend. Ook in 2008 daalde het aantal verder van 115 in 2007 naar
103. Er waren in 2008 9 dodehoekslachtoffers te betreuren, waarvan 6 fietsers.
Enkelvoudige ongevallen
Over het algemeen is een lichte stijging te zien van het aantal eenzijdige
ongevallen. Dit komt met name door aanrijdingen met `vaste voorwerpen', zoals
bomen en lichtmasten.
Binnen en buiten de bebouwde kom
We constateren dat het aantal slachtoffers buiten de bebouwde kom licht daalt
(van 439 naar 431). Binnen de bebouwde kom is de daling sterker (van 270 naar
243).
Alcohol in het verkeer
Het aantal slachtoffers waarbij aantoonbaar alcohol in het spel was steeg van 43
naar 47. Dit komt vooral door de toename onder de passagiers (van 11 naar 15).
Het werkelijke aantal slachtoffers waarbij alcohol een rol speelde ligt hoger omdat
dit niet altijd ter plekke geregistreerd wordt door de politie. Een andere reden
voor de onderregistratie is dat er in Nederland geen post-mortem onderzoek
wordt uitgevoerd.
Tot slot
Met alle betrokken partijen in Nederland zijn we er ook in 2008 in geslaagd de
dalende lijn van het aantal verkeersdoden van de afgelopen jaren vast te houden.
Dit biedt perspectief om de doelstelling voor 2020 van maximaal 500
verkeersslachtoffers te realiseren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat